;

Eszenyi Enikő;Vígszínház;

- Eszenyi Enikőt támogatja a szakmai bizottság, de a Fővárosi Közgyűlés dönt

A szakmai bizottság a teátrumot jelenleg irányító Eszenyi Enikő igazgatói pályázatát támogatja. A regnáló direktor vezetői módszerei ellen tiltakoztak volt munkatársai, a főváros vizsgálatot indít. A vezetői megbízásról a fővárosi közgyűlés dönt március 25-én.

A Vígszínház igazgatójának továbbra is Eszenyi Enikőt javasolja a szakmai bizottság - tudta meg elsőként a hvg.hu. A teátrumot tizenegy éve vezető Eszenyi Enikő idén lejáró igazgatói posztjára hárman jelentkeztek: harmadszor újrázna a jelenlegi igazgató, beadta pályázatát Rudolf Péter színész-rendező és a Bárka Színházat alapító Csányi János. Eszenyi Enikő a szakmai bizottsági döntés előtt nem hozta nyilvánosságra pályázatát, amely kedden délután jelenhetett meg a szinhaz.online portálon.

Csányi János és Rudolf Péter elképzeléseivel azonban már korábban megismerkedhetett a közönség. Mindannyiuk szövege reagál arra az Eszenyi Enikő módszereivel kapcsolatos polémiára, ami az elmúlt két napban csúcsosodott ki, amikor volt munkatársai közös nyilatkozatot tettek közzé, amelyben verbális erőszakról, megalázó bánásmódról írtak. Csányi János a halatommal való visszaélésről, Rudolf Péter pedig a béke megteremtéséről és a kibeszélés fontosságáról írt a jóval korábban készült, február 10-ig beadott jelentkezésében. Eszenyi Enikő pályázatában elítél minden fizikai és verbális erőszakot, és megoldásokat is kínál az esetleges atrocitásokra. A helyzet pikánsságát fokozza, hogy a hazai #metoo egyik főszereplője, a szexuális zaklatással vádolt, azóta elhunyt Marton László pedig Eszenyi Enikő elődje és egyik legfőbb mentora volt. 

A keddi döntést a szakmai bizottság hozta, ez nem kötelezi a fővárosi közgyűlést, de mindenképp megfontolandó. A szakmai bizottságba Kásler Miklós az Előadó-művészeti Főosztály vezetőjét, dr. Ragály Misát delegálta, egy tagot a szakszervezet küldött. A Színházművészeti Bizottság delegáltjai: Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója, Nemcsák Károly, a Jószef Attila Színház igazgatója, Kiss B. Attila, a Budapesti Operettszínház főigazgatója és Kósa Péter Zsigmond, a Pesti Magyar Színház gazdasági igazgatója volt. A főváros részéről Hassay Zsófia és Tóth József, a Vígszínház részéről Hegyi Barbara és Csöre Gábor szavazhatott a pályázatokról. A hvg.hu információi szerint Eszenyi Enikő 6 igen és 3 nem, Rudolf Péter pedig 4 igen és 3 nem szavazatot kapott, az ő esetében ketten tartózkodtak. Csányi János nem kapott voksot. Lapunk úgy tudja, hogy a társulat jelentős többsége Rudolf Péter pályázatát támogatja.

A több tucat volt társulati tag – köztük Harkányi Endre, Hevér Gábor, Kovács Patrícia, Lengyel Tamás, Molnár Áron és Stohl András – által aláírt, Eszenyi Enikő által gyakorolt verbális erőszakról és agresszív kommunikációról szóló nyilatkozat után Gy. Németh Erzsébet kultúráért felelős főpolgármester-helyettes vizsgálatot indított. „A Főpolgármesteri Hivatal a mai napon felkérte a Vígszínház felügyelőbizottságát, hogy folytasson le vizsgálatot a Vígszínház működésével, vezetésével összefüggő tapasztalatokról beszámoló, az elmúlt napokban megjelent nyilatkozatok és sajtóhírek kapcsán”. A felügyelő bizottságot Fogarasi Gergely Dániel vezeti – válaszolta a Népszava kérdésére Rényi Ádám, a városháza kommunikációs vezetője, aki azt is elmondta, hogy a vizsgálat független a pályázati eljárástól. 

A vizsgálat független, de nehezen elképzelhető, hogy annak eredménye ne befolyásolná a fővárosi közgyűlés tagjait, amikor március 25-én döntenek a Vígszínház és igazgatójának további sorsáról. Az pedig valódi művészi feladat, hogy az immár nyilvánosságra hozott szakmai és emberi ellentéteit a házaspárt alakító Eszenyi Enikő és Stohl András A testőr március 26-i előadásán a Pesti Színház színpadán legyőzze.  

Zéró toleranciaEszenyi Enikő pályázatának Gondoskodó Munkáltató Program című alfejezetében az alábbiak szerepelnek:  A Vígszínház határozottan elítéli a fizikai és verbális erőszak, a testi vagy lelki megalázás minden formáját, és támogatja mindazokat, akik akaratuk ellenére megalázó, emberi méltóságukat vagy személyi szabadságukat sértő, érzelmi törést okozó helyzetbe kerültek. A színház vezetősége zéró toleranciát hirdet minden hasonló esettel szemben és nagy hangsúlyt fektet arra, hogy ezeknek elejét vegye, ezért 2017 novemberében elindítottuk a HRCare – Gondoskodó Munkáltató Programot. Nagyon  fontosnak tartom, hogy minden vígszínházi dolgozónak legyen kihez fordulnia kérdéseivel, problémáival és biztonságban érezze magát a munkahelyen és a magánéletben is. Bármikor kerülhetünk olyan kényelmetlen helyzetbe, amikor pontosan nem tudjuk meghatározni, mi is történt velünk valójában. Ilyenkor érdemes szakember segítségét kérni. Legyen szó fizikai erőszakról, szóbeli vagy tettleges szexuális utalásokról, zsarolásról, kényszerítésről vagy lelki bántalmazásról, az ingyenesen, anonim módon hívható telefonszámon tapasztalt pszichológusok várják a hívásokat a nap 24 órájában. A szakemberek meghallgatják a problémát, átbeszélik az esetet, segítenek feldolgozni a történteket. A dolgozó kérésére, az érintettek nevének megadásával a program munkatársai továbbíthatják az esetet kivizsgálásra a Vígszínház felé.  A színház minden dolgozója kap egy, a programot részletesen ismertető szóróanyagot és egy ügyfélkártyát, amelyet bárhová magával vihet, így a segítség mindig elérhető munkatársaink számára.
„Azt hittem, ez a normális”Eszenyi Enikő nemrég a 24.hu-n megjelent nyilatkozata, miszerint „Mélyen elítélem az erőszak minden formáját. Ebbe beletartozik a hatalommal való visszaélés és a mentális erőszak is.”, illetve Néder Panni és Fenyvesi Lili megszólalása sarkallt arra, hogy kiálljak és szolidaritásomról biztosítsam a színház jelenlegi dolgozóit – válaszolja Molnár Áron a Népszava azzal kapcsolatos kérdésére, hogy miért most állt a nyilvánosság elé. - Fiatal, kezdő színészként az Eszenyi Enikő által képviselt verbális agressziót normális magatartásnak képzeltem, úgy hittem, hogy ez a színházi alkotófolyamat része. Később, más csapatokkal együtt dolgozva jöttem rá, hogy nem ez a norma, és arra, hogy a Vígszínházban megúszni próbálunk, a professzionalizmusunkkal létrehozunk előadásokat, de eldugjuk az emberségünket. Az igazságérzetemet követve beszéltem vele a viselkedéséről, azt felelte, hogy tudja, mit tesz, de ilyen a színház – meséli Molnár Áron, aki szerint nem a kiállás és szolidaritás időpontja fontos, hanem az, hogy lesz-e hatása a magyar (kulturális) közéletre és mindennapokra.  
KözleményAlulírottak személyes tapasztalataink alapján kijelentjük, hogy a jelenleg regnáló igazgató, Eszenyi Enikő által gyakorolt verbális erőszak és az agresszív vezetői kommunikáció hozzájárult ahhoz, hogy felbontsuk a szerződésünket a Vígszínházzal – jelent meg a színház.online-on. Azért hozzuk nyilvánosságra ezt a levelet, mert a Vígszínházban nem állt rendelkezésünkre olyan intézményi fórum, ahol a személyes tapasztalatainkat, panaszainkat kivizsgálták volna. Kiállunk az intézményben szerzett tapasztalataikról nyilatkozó Néder Panni színházrendező és Fenyvesi Lili filmrendező-rendezőasszisztens mellett. Fontosnak tartjuk a prevenciót, és szolidaritást vállalunk minden jelenleg is ott dolgozó kollégával, aki a hatalommal való visszaélés áldozata. Eredeti aláírók: Bata Éva Harkányi Endre Herczeg Adrienn Hevér Gábor Járó Zsuzsa Kerekes József Kovács Patrícia Lengyel Tamás Mészáros Máté Molnár Áron Péter Kata Réti Adrienn Stohl András Telekes Péter Tornyi Ildikó Csatlakoztak még: régi vígszínháziak: Bartha Andrea tervező Csikós Júlia igazgatói asszisztens Dolmány Attila színész Egyed Móni rendezőasszisztens Gyuriska János színész Hujber Ferenc színész Hunyadi Alex hangtechnikus Varga Vanda videószerkesztő Várnai Ildikó, rendezőasszisztens Gál Bereniké, weblapkezelő, közösségi média szerkesztő Kovalik Natasa, sminkes Venczel Hajnalka, művészeti titkár 

Olafur Eliasson kiállítása az ember a Földön elfoglalt valódi helyéről, a verseny vagy együttműködés közötti választásról és arról is elgondolkodtat, hogy ki függ kitől.