;

zene;

- Egykori kávéházi muzsikusok

Bach világi műveit adta elő a Müpában szombat este a Felvilágosodás Korának Zenekara.

A Felvilágosodás Korának Zenekara műsorában egy kakukktojás volt: a nyitó szám az egyik egyházi kantáta éléről került ide, de joggal feltételezhető, hogy egykor az is profánabb célokat szolgált, tán egy concerto tétele lehetett korábban, ilyesfajta átalakításra több példát ismerünk Bachtól. A Felvilágosodás Korának Zenekara alapvetően karmester nélkül működik, természetesen művészeti vezetőjük azért van, jelenleg ezt a posztot az elsőhegedűsként és így szólistaként is működő Margaret Faultless tölti, be hangszere mellől irányítva az együttest, úgy ahogyan azt valamikor maga Bach is tehette. Egy kamarazenekar érkezett vele együtt, amelyben most nem voltak sem üstdobok, sem trombiták; két oboás és egy fagottos állt a vonósok mellett, így természetes választás volt a műsorban való szerepeltetésre a C-dúr szvit, illetve a kantátarészlet, amelyek ezeket a hangszereket kívánják. A szvit előadása a műsor legerősebb momentuma volt, a nyitány és a többi tétel szép hangzással, könnyedén lélegző tempókkal, táncos hangsúlyozással, kidolgozott dinamikai váltásokkal szólalt meg. A versenyművek mind Bach-slágerek, itt most a különösen szép és népszerű oboa-hegedű és a két hegedűs concerto mellett a három csembalóra írottként ismert darab, hegedűre átírva szerepelt. Kissé hiányzott így belőle az a megkapó pillanat, amikor a három csembaló ciripelni kezd, de a zenei tartalom így sem szenvedett csorbát. Szép előadásban hallottuk az oboa-hegedűversenyt, de a kéthegedűs d-moll volt az amely még igazán emlékezetesen szólalt meg a C-dúr szvit mellett.

Johann Sebastian Bach
Infó:Az előadott mű: Bach Sinfonia a 42. kantátából, d-moll versenymű három hegedűre, c-moll versenymű oboára és hegedűre, C-dúr zenekari szvit, d-moll versenymű két hegedűre Fellépők: Margaret Faultless, Huw Daniel, Rodolfo Richter hegedű, Katharina Spreckelsen oboa Helyszín: Müpa, február 28. 
A nyilvános koncertek szülőhelyeMa már csak tábla jelzi Lipcsében a lebombázott egykori Zimmermann-féle kávéház egykori helyét. Amikor Bach 1723-ban a városba érkezett már két olyan kávéház is létezett, amelyekben a nyilvános hangversenyélet előfutárának tekinthető előadások zajlottak; a posztós cég székházában, a Gewandhausban a hangversenyek csak 1781-ben kezdődtek. Bach a Telemann alapította, akkoriban Schott orgonista által vezetett, egyetemistákból álló együttes vezetését vette át a Zimmermann kávéházban 1729-ben és tíz évig maradt az élén. Ekkoriból datálhatjuk sok művét – köztük világi kantátákat is -, illetve régebbi darabjainak az ottani lehetőségekre, igényekre szabott átírását is. 

Ahogy várni lehetett, politikai színezetű filmeknek jutott a reflektorfény a zárógálán. Az Aranymedve-díjas iráni rendező nem vehetett részt a gálán, mert éppen be van börtönözve.