;

koncert;Cseh Tamás;Budapest Kongresszusi Központ;

- Cseh Tamással a Váróteremben

Két, lényegében telt házas produkcióval élesztette újjá és értelmezte át a Cseh Tamás-legendát február 21-én a kongresszusi központban tíz népszerű hazai színész és a Bonus Track Band.

Ne afféle emlékkoncertet képzeljenek el, sokkal inkább egyfajta szcenírozott előadást, melynek a Cseh Tamás-dalok adták ugyan az ívét, ám azzal, hogy az est rendezője, Keresztes Tamás jelenetekbe álmodta őket, a nosztalgikus múltba révedés helyett ma is érvényes korrajzot, felvillanó hangulatképeket kapott a közönség.

A helyszín: egy szimbolikus díszletezéssel megoldott vasúti váróterem valamikor a hatvanas években, ahol „munkába igyekvő” micisapkás alakok lézengenek – a zenekar. Hangosbemondón megszólal az eltéveszthetetlen MÁV-szignál, majd ahogy elindulnak az első taktusok, egyenként beszivárog a fellépő utazóközönség is: kezükben bőrönddel, szájukon a Budapest-dal nagyon erős intrót adó soraival: „Azt mondd meg nékem, hol lesz majd lakóhelyünk / Maradunk itt, vagy egyszer majd továbbmegyünk?” Egymás után érkeznek a színpadra a színészek (a váróba az utasok), és lassan, ahogy a dal a végéhez közelít, a kérdőjel pedig ponttá (vagy talán inkább felkiáltójellé) határozódik – „Maradunk itten, maradunk itt, maradunk!” – megtelik a pódium. A vonat, amire várnak, megállás nélkül elhúz ugyan a peron mellett, de a váróban egy képzeletbeli utazás veszi kezdetét, amely a nézőket is magával rántja a hatvanas-hetvenes évekbe. Oda, ahol …fellazult tételben fogalmazódott meg a világ… és konszolidációt hullámzott a szép Balaton – kántálja Miczura Mónika és Jordán Adél. Keresztes Tamás a Krakkói vonattal idéz meg lámcsakvolt-élményeket; Tasnádi Bence Apa kalapját nyomja virtuálisan – nem csak a saját – fejébe. Három dal, és már sztoriban is van a néző, mely Giret Gábor hangszerelésétől lágyan hullámzó (afféle ragadozó madaras) szárnyra kap – kevéssé balladisztikus, nem a Cseh Tamástól megszokott, a szavalva énekelést megtámogató egy szál gitár, hanem inkább lírai, gitárszólókkal tarkított, Szabó Tamás lúdbőröztető harmonikajátékával megspékelt zenekari mű.

A vonat csak nem jön, ám a történet Bereményi Géza szövegsínein és Fekete Linda lehengerlő hangján zakatol tovább: „Aki előtt a kaput becsukják, és azt állítják: rosszkor születtél! Megáll a csöndben, és arra vár még, hogy tán kiszólnak, talán csak játék”… Trokán Anna Somlai Margitról mesél a várakozóknak; Tasnádi Bence pedig óceánon túli távlatokat nyit a Ballada öcsémről című dallal – Bereményi Géza kérésére az eredeti Laci álnév helyett most először Tomiként megnevezve az író öccsét.

Ezen a ponton már biztos, hogy a vonat nem fog megérkezni, szedelőzködnek az utasok, előkerül egy szőnyeg, és a színpad ötven évvel ezelőtti „házibuli”-helyszínné avanzsál. „Légy ma, gyerek, és játssz megint velem” – szólít fel keringőre, akarom mondani, tangóra Trokán Nóra. „Játsszuk azt, hogy félünk megint / Játsszuk azt, hogy játszunk megint / Hogy az időre hályog tapad…” – szól a tangó katonás lüktetésében, minden erőltetés és ráutalás nélkül is borzongatóan aktuális felhanggal. Aztán alkonyattájt, „még mielőtt szétmegy minden”, Ónodi Eszter lélegzetbennakadósan lejátssza az égről a Keresztben jégesőt, majd Thuróczy Szabolcs is betántorog a buliba (a színpadra), hogy a Batthyány térrel szétzilálja, összerázza a kereteket: „Du-du-du-du-du-du / Az üveg eltörött / Állj meg, állj meg, megőrülök.” Hajszállal azelőtt, mielőtt bárki megőrülne, az előadás könnyedebb hangra vált: Ki mit tud? – avagy Ódor Kristóf befut a Tanulmányi kirándulásról. Tudják, ahol „Vértes földrajztanárnővel, a barna trottőr cipőssel, a kékszínű melltartóssal” megtárgyalták a bibék és porzók működési mechanizmusát.

A feloldó, viccesre figurázott blokk (Munkásszállás, Illegalitás) után újra súlyosbodik kissé a tér, emelkedik a terep, ahogy a vonat futna völgyön s hegyen át. Trokán Anna gyerekkort idéz (Gyerekkorom), Jordán Adél izzadságszagú ajkakkal hevíti a várost (Forró város), az „aranyéletű házaspár”, Ónodi Eszter és Thuróczy Szabolcs pedig vallomásos duettben öntik ki a szívüket: „Százféle változatban te vagy velem…”

Miczura Móni és a Meztelen ember, ahogy két éve, a Cseh Tamás 75-emlékkoncerten, most is rengetik a falakat, ami után akár már megőrülni is ér, ahogy Keresztes Tamás meg is teszi a Metróval. Fordulunk rá a fináléra: Ónodi Eszterből útra válik a jobbik része, Fekete Linda és Shakespeare William megénekeltetik a közönséget, majd Trokán Nóra mindent és mindenkit visszacsendesít: „Dicsérő éneked én nem leszek, / Mi más is lehetnék: csak csönd neked.”

Az utazás lassan véget ér, újra ott vagyunk a váróteremben Thuróczy Szabolccsal, és „…neonfény serceg, várjuk a csatlakozást”. Végül is, minden jó így, ahogy van, ötven, hatvan, hetven éve, csak tíz, húsz és száz év múlva már inkább ne ez a dal legyen! Erre mintha a díszlet-hirdetőoszlopról az előadást „végignéző” Cseh Tamás-portré is kacsintott volna…

Infó

Váróterem – Cseh Tamás-est

Rendező: Keresztes Tamás

Budapest Kongresszusi Központ, február 21.

További előadásokA Váróterem című produkciót nyáron az Ördögkatlan Fesztivál is vendégül látja, illetve júliusban, az Óbudai Kulturális Központban is látható majd belőle egy kivonatolt minimál verzió.

Megadeth és Five Finger Death Punch: igazi metálünnep volt a Budapest Sportarénában.