metróbaleset;Metróért Egyesület;Pillangó utca;bűnbakkeresés;Közlekedő Tömeg Egyesület;

Képünk illusztráció

- Bűnbakokkal akarják elvitetni a balhét a Pillangó utcai baleset ügyében, állítja a Metróért Egyesület

A Közlekedő Tömeg szerint szégyenteljes a vádemelés.

A 2016. decemberi Pillangó utcai tömegszerencsétlenségnek minősülő metróbaleset ügyében a vádhatóság letöltendő börtönbüntetést és eltiltást kért a felelősökre. Szerdán azonban a Metróért Egyesület közleményt adott ki, szerintük megdöbbentő, hogy a két, végrehajtó szolgálatban dolgozó ellen emeltek vádat.

A Metróért Egyesület véleménye szerint a valódi felelősség megállapítása helyett az Ügyészség két bűnbakkal akarja elvitetni a tömegszerencsétlenség következményét.

Megjegyzik, hogy az eseményt a Közlekedés Biztonsági Szervezet vizsgálta, annak megállapításai helytállóak, "még ha minden felmerült körülményből nem is vont le következtetéseket" a szervezet. 

Tömegszerencsétlenség, vádemelésAz ütközés következtében öt utas súlyos, további tizenhat személy könnyebb sérülést szenvedett. A baleset miatt a forgalom a metró egy szakaszán a délután végéig szünetelt, negyvenöt pótlóbusz biztosította a közlekedést, közel két millió forint plusz költséget okozva - áll az ügyészség közleményében. Erről szóló cikkünket itt olvashatják teljes terjedelmében.

Érvelésük szerint az adott vonalon a világ legkorszerűbbnek tartott vonatbefolyásoló berendezése üzemel, amit a motorkocsivezető nem kapcsolt ki. "A vonat 57 Km/h sebességről 350m fékút után még kb. 18-20 km/ sebességgel ütközött az előtte forgalmi okból álló szerelvénynek. Ez a fékút több mint háromszorosa az adott sebességhez tartozó normál fékútnak. Az Alstom A5M2 típusú szerelvény elpörgés és csúszásvédelemmel rendelkező jármű, melynek hatásosságában bíznia kellett a járműveztetőnek" - írták.

Mint ismert, a baleset előtt három nappal "le kellett a forgalmat állítani a vonal felszíni szakaszán, mert a balesethez kísértetiesen hasonló időjárási körülmények között a szerelvények csökkentett (15-20 km/h) sebességről is kicsúsztak a Pillangó utcai állomásról".

A szervezet közleményében kérdezi, hogy milyen vezetői intézkedések történtek a két esemény között; milyen utasítást kapott a forgalom irányítását végző megvádolt munkatárs; és miért nem a pályaszakasz sajátosságainak megfelelő szoftver alkalmazásával működött a berendezés.

"Az Alstom-szerelvények forgalomba állítása első perceitől ismert volt, hogy annak csúszásvédelme gyenge hatékonyságú. Mit tett az üzemeltető és mit tett a gyártó a probléma megoldása érdekében?"- kérdezte a Metró Egyesület a közlemény végén.

2016. december 5-én, hétfőn reggel a 2-es metró Pillangó utcai nyílt, földfelszíni megállójában álló szerelvénybe hátulról belefutott egy másik szerelvény. Az ütközés 20 km/órával történhetett, a vészfékezés nem volt hatékony a csúszós, nyálkás sínek miatt. Tizenhatan megsérültek, a BKV a 2-es metró nyílt szakaszára az Örs vezér téri végállomásig 30 km/órás sebességkorlátozást vezetett be, a rendőrség tömegszerencsétlenség miatt nyomozást indított.

A Közlekedő Tömeg szintén közleményt adott ki. Facebookon azt írják, a vádemelés szégyenteljes, és szerintük az ügyészség szemet hunyt a tényleges felelősség fölött. "A vonatok és a biztonsági berendezések gyártója, üzemeltetője és az azokat engedélyező közlekedési hatóság felelősségének figyelmen kívül hagyása alapvetően megkérdőjelezi a büntetőeljárás komolyságát" - áll a közleményben.

Hozzátették: "tény, hogy a vád alá helyezett motorkocsi-vezető és menetirányító hibázott, ezért a jogszabályok alapján felelősségre vonásuk megalapozottan merül fel, ha nem is feltétlen büntetőjogi, de hatósági, vagy vállalati fegyelmi szinten, azonban ennél több és nagyobb hatású, összességében rendszerszintű problémát jelentő hiányosságok állnak a balesethez vezető események mögött, amelyekről az ügyészség vádemelésről szóló közleménye szót sem ejt".

 

Fél évvel ezelőtt még azt mondta, folyamatosan leépítik a Forma-1-et.