A legújabb, környezetkímélőként hirdetett, Euro 6d-temp típusú dízelmotorok a DPF nevű részecskeszűrő öntisztítása közben a hivatalos érték akár ezerszeresével is szennyezik a levegőt - hívja fel a figyelmet az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség legújabb tanulmánya alapján egyik tagjuk, a Levegő Munkacsoport. Az anyag készítői két kiválasztott, népszerű dízeltípus esetében a körülbelül 480 kilométerenként 15 kilométeren - városban fél órán - át tartó, automatikus szűrőtisztítás során mérték a kiugró kibocsátási értékeket. Tetézi a bajt, hogy megfigyeléseik során a gépkönyvben megadott táv felénél - vagyis annál kétszer sűrűbben - indult be a tisztítás. Ezt beleszámítva, a teljes üzemre vetítve viszont már a hivatalos adat akár többszörösére rúgó szennyezés is adódik. Az autó hivatalos kibocsátása azért maradhat mégis határérték alatt, mert a jelenlegi EU-szabályozás szerint a szűrőtisztítás során kibocsátott szennyezés nem számít bele a típus adataiba.
További gond, hogy a hivatalos mérések nem terjednek ki a 23 nanométernél kisebb szilárd részecskékre, miközben a környezetvédelmi szervezet az ennél kisebb, akár a vírusoknál is apróbb, úgynevezett ultrafinom részecskék kibocsátásában is jelentős ugrást tapasztalt. Minél kisebb egy anyag, annál könnyebben jut be a szervezetbe, számos betegséget - például tüdő- és szívelégtelenségeket, rákot vagy magzatkárosodást - okozva. A szervezet mindebből azt a következtetést vonja le, hogy a DFP nem tekinthető végleges megoldásnak a szennyezés csökkentésére. Számításaik szerint az EU-ban 45 millió gépkocsi szűrője évi 1,3 milliárdszor hajt végre ilyen műveletet.
A városlakók azonban nem statisztikákat meg átlagokat, hanem a hivatalos szennyezési érték majd ezerszeresét kénytelenek belélegezni akár 15 percen keresztül is egy ilyen autó közelében - fogalmazott a tanulmány kapcsán lapunknak Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.