Budapest;közpénz;FKF Zrt.;Mészáros Lőrinc;

- A választás utáni interregnumban gyorsan 1,48 milliárdra szerződött Mészáros Lőrinc cégével az FKF

Belső vizsgálat indul az ügyben, csak úgy, mint más, még Tarlós alatt kötött és sok kérdést felvető szerződések kapcsán.

Hiába hirdetett szerződéskötési moratóriumot Karácsony Gergely főpolgármester, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. még az új testület alakuló ülése előtt aláírt egy két évre szóló, másfél milliárd forint értékű szerződést egy, a Mészáros Csoporthoz tartozó céggel - írja az Mfor. Az új városvezetés és a frissen megalakuló felügyelőbizottság csak most, a cégek megkezdett átvilágítása során értesült az ügyletről. A portál értesülése szerint Nagy László Albert vezérigazgató széke most már igencsak erősen inog.

Az FKF Zrt. augusztus végén írt ki közbeszerzési pályázatot a cég hulladékhasznosító művének négy kazánjához tartozó füstgáztisztító berendezésekben keletkező pernye és füstgáztisztító maradékanyag elszállítására. Egyetlen cég adott be a pályázatot: a Hungaropec Ipari Hulladékkezelő Zrt. A társaság fillérre annyit ajánlott, mint amennyit a kiíró FKF eredetileg becsült árként megadott. A két fél gyorsan meg is állapodott október 31-i dátummal, és alig öt nappal az új ellenzéki városvezetés alakuló ülése előtt aláírták a két évre, 2021. november végéig szóló kontraktust. A szerződés összértéke 1,479 milliárd forint.

A következő november végi ülésén megtárgyalta és el is fogadta a jövő évi költségvetés elfogadásáig hatályos, átmeneti gazdálkodásról szóló előterjesztést, amelynek lényege, hogy egyelőre csak az idei maradvány terhére köthető szerződés, illetve történhet kifizetés a beruházások esetében.

Az új városvezetés belső vizsgálatot rendelt el az ügyben.

Más, még Tarlós István vezetése alatt megkötött pazarló FKF-es szerződéseket is elővesznek, derül ki az Mfor cikkéből. Az egyik ilyen például a sok kérdést felvető MUT célgép-beszerzést. A két pályázatra egy-egy ajánlat érkezett, ugyanattól a cégtől. A szállítói szerződéseket a pernyéhez hasonlatosan gyorsan meg is kötötték. Ennek értelmében a M-U-T Hungária Kommunális Járműgyártó és Kereskedelmi Kft., és a MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. nettó 1,2 milliárd forintért 24 darab kukásautót szállít a fővárosi kukás cégnek. Az orrseprűs, hóekés, locsolós felépítményekkel egyaránt felszerelhető 28 darab köztisztasági gépet szintén a M-U-T Kft-től rendelte meg az FKF nettó 2,48 milliárdért. A gond az, hogy a tender bírálói és az új városvezetés gyanúja szerint ugyanazokat a gépeket veszik meg, amelyeket korábban már megvettek - de nem szállítottak le -, csak 300 millióval drágábban. Az FKF 2018-ban is lebonyolított egy tendert: több mint kétmilliárd forintért rendelt meg seprőgépeket, locsolókocsikat, hókotrókat a Városkert Gépipari és Kereskedelmi Kft.-től, amelyet az FKF annak ellenére hozott ki győztesnek, hogy a Mercedes-Benz járművek hivatalos magyarországi vezérképviselete, a Pappas Autó Magyarország Kft. még az eredményhirdetés előtt hivatalos levélben jelezte, hogy a Városkert által ajánlott modellnek semmilyen változata nem érhető el az FKF kérte változatban és felszereléssel. A Nagy László Albert vezette FKF ennek ellenére aláírta a nettó 2,2 milliárdos szállítói szerződést. A megrendelt 28 darab köztisztasági járműből azonban csak hármat sikerült leszállítani, ráadásul azok még alapvető műszaki paramétereikben sem egyeztek meg a megrendelésben szereplővel.

Mészároshoz köthetőA Hungaropec Zrt-nek egyedüli tulajdonosa a V-Híd Kft, amelynek tulajdonosa a V-Híd Zrt. Utóbbi egykoron a Hídépítő Zrt. tulajdonosának Apáthy Endrének az érdekkörébe tartozott, de 2017 végére a részvények többsége előbb Sárváry Istvánhoz, a fennmaradó 10 százalék pedig a Properitus Vagyonkezelő Kft-hez vándorolt. Majd a GVH iratai szerint 2018 ferbruárjában a Mészáros-csoport – Mészáros Lőrinc és Mészárosné Kelemen Beatrix - egyedüli irányítást szerzett a V-Híd Építő Zrt. egésze felett. Sárváry a cég vezérigazgatója maradt. A V-Híd 2018-ban már 46,9 milliárdos nettó árbevételt könyvelhetett el, ami igen szép summa, különösen a többszörös tulajdonosváltás előtti 2016-os évben elért 2 milliárdos bevételhez képest.