"Az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni" - jelentette ki múlt héten Pintér Sándor belügyminiszter egy parlamenti válaszban. Arra is utalt, hogy a rendőrök szabálytalanság esetén ennek megfelelően bírságolnak. Amikor a hvg.hu ennek jogalapjáról érdeklődött a minisztériumnál, a tárca, mint írják, az Országos Rendőr-főkapitánysághoz irányította a megkeresést, mondván a KRESZ módosítása az ő feladatkörük. Azaz
A lap ezután a rendőrséghez fordult. Válaszként szó szerint ugyanazt kapták, mint amit Pintér Sándor mondott: nincs szabályozás, ezért az e-roller segédmotor. Ez pedig a következőt jelentené: ezeket az eszközöket
jogosítvánnyal lehet csak vezetni;
bukósisak kell hozzá;
csak úttesten, buszsávban, vagy a kijelölt kerékpársávon közlekedhet;
típusbizonyítvánnyal kell rendelkeznie;
sőt, egy uniós jogszabály szerint ülésnek is kell lennie egy segédmotoros kerékpáron.
"Pintér Sándor írásbeli válaszából számomra az derül ki, hogy az elektromos eszközöknek a segédmotorok alá besorolása nem több puszta jogértelmezésnél. Ez lehet alapja például egy jogszabály módosításnak, esetleg érdemi vita tárgyát is képezheti a jogalkotási folyamat során, de semmiképp sem minősül általános jelleggel jogforrásnak" – mondta a hvg.hu-nak Heinrich Renáta a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. kamarai jogi előadója. Arra is felhívta a figyelmet, hogy
Nem tud a járműveiket érintő jogszabályi változásokról a közösségi rollerkölcsönzést Budapesten meghonosító Lime sem. Mint a lapnak írták, az e-roller kategória európai szinten szabályozott és egyetlen uniós tagországban, így Magyarországon sem azonos a motorkerékpár kategóriával.
Arról, hogy az e-rollerek és hasonlók miatt muszáj módosítani a KRESZ-t, még októberben nyilatkozott Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos az InfoRádiónak. Ekkor az is elhangzott:
A kormánybiztos reméli, hogy bár az egyeztetés hónapokig is eltarthat, a jogszabályt már jövőre módosítani tudják.