KRESZ;Pintér Sándor;elektromos roller;

Illusztráció

- Pintér egyetlen mondattal faragott segédmotort az e-rollerekből

Ám ettől csak tovább nőtt a roller-káosz, mivel a KRESZ módosítása kellene ahhoz, hogy a rendőrök tényleg segédmotoros kerékpárként bírságolhassák a rollereket.

"Az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni" - jelentette ki múlt héten Pintér Sándor belügyminiszter egy parlamenti válaszban. Arra is utalt, hogy a rendőrök szabálytalanság esetén ennek megfelelően bírságolnak. Amikor a hvg.hu ennek jogalapjáról érdeklődött a minisztériumnál, a tárca, mint írják, az Országos Rendőr-főkapitánysághoz irányította a megkeresést, mondván a KRESZ módosítása az ő feladatkörük. Azaz

a belügyi tárca lényegében elismerte, hogy szabályokon kellene változtatni ahhoz, hogy - mint Pintér kijelentette - a kétkerekű e-járművek valóban segédmotoros kerékpárnak számítsanak.

A lap ezután a rendőrséghez fordult. Válaszként szó szerint ugyanazt kapták, mint amit Pintér Sándor mondott: nincs szabályozás, ezért az e-roller segédmotor. Ez pedig a következőt jelentené: ezeket az eszközöket

  • jogosítvánnyal lehet csak vezetni;

  • bukósisak kell hozzá;

  • csak úttesten, buszsávban, vagy a kijelölt kerékpársávon közlekedhet;

  • típusbizonyítvánnyal kell rendelkeznie;

  • sőt, egy uniós jogszabály szerint ülésnek is kell lennie egy segédmotoros kerékpáron.

"Pintér Sándor írásbeli válaszából számomra az derül ki, hogy az elektromos eszközöknek a segédmotorok alá besorolása nem több puszta jogértelmezésnél. Ez lehet alapja például egy jogszabály módosításnak, esetleg érdemi vita tárgyát is képezheti a jogalkotási folyamat során, de semmiképp sem minősül általános jelleggel jogforrásnak" – mondta a hvg.hu-nak Heinrich Renáta a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. kamarai jogi előadója. Arra is felhívta a figyelmet, hogy

egy miniszteri rendelkezés önmagában még nem elég ahhoz, hogy a rendőrök büntessenek.

Nem tud a járműveiket érintő jogszabályi változásokról a közösségi rollerkölcsönzést Budapesten meghonosító Lime sem. Mint a lapnak írták, az e-roller kategória európai szinten szabályozott és egyetlen uniós tagországban, így Magyarországon sem azonos a motorkerékpár kategóriával.

Arról, hogy az e-rollerek és hasonlók miatt muszáj módosítani a KRESZ-t, még októberben nyilatkozott Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos az InfoRádiónak. Ekkor az is elhangzott:

a jelenlegi KRESZ szerint az elektromos rollerek még a segédmotoros kerékpár kategóriájába sem férnek bele, nem minősülnek közlekedési járműnek, így most a gyalogosokra vonatkozó szabályokat kell figyelembe a használatuknál.

A kormánybiztos reméli, hogy bár az egyeztetés hónapokig is eltarthat, a jogszabályt már jövőre módosítani tudják.

Bár sokáig lebegtette, hogy vállal-e újabb ciklust 16 év után, újraindul Éger István az orvosi kamara elnöki posztjáért a köztestület pénteken kezdődő küldöttgyűlésén. Két kihívója is lesz. Egyikük az Újratervezés csoportot képviselő Kincses Gyula orr-fül-gégész, egykori államtitkár. A másik rivális a posztért harmadszor induló Lotz Gábor, a Semmelweis Egyetem patológusa, aki úgy tartja, mindkét nagy csoporttal – Éger István és Kincses Gyula támogatóival is – tudna együttműködni.