;

zene;Zenekadémia;

- A lant nagykövete a Zeneakadémián

Megunta a hegedülést és a világ egyik legmagasabban jegyzett lantművésze lett az amerikai Paul O’Dette, aki a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztivál vendégeként lépett fel a Zeneakadémián.

Azt mindenki tudja, a lant a tizenhatodik század legfontosabb hangszere volt, olyan szerepet töltött be a kor zenéjében, mint később a zongora. Szóló-és kísérőszerepe is volt, a leghíresebb játékosok koruk Liszt Ferencei voltak. Utaztak, követként vagy akár kémként is szolgátak, az egyik ilyen például épp John Dowland volt. Miközben Liszt különös gondot fordított arra, tudását tovább adja, a lantjáték hogyanjai a professzionális muzsikusok céhes, üzleti titkai maradtak, amatőr muzsikusok csak jó pénzért juthattak hozzá. Már egy kortárs, Thomas Mace is panaszkodott, hogy a nagy mesterek nem törekedtek arra, hogy a tudásukat továbbadják, magukkal vitték a sírba.

Amikor a múlt század elején a modern lantozás szárnyra kapott, elsősorban gitárosok nyúltak a hangszerhez, gyakran felváltva játszva mindkettőn. (Erre ma is van példa.) Jó pár évtizedig eltartott, míg a kevés, de mégiscsak hozzáférhető írott forrásból, és az eredeti, a régi hangszerekre egyre pontosabban hasonlító másolatokon tanulva felnőtt a lantosoknak az a nemzedéke, amely kialakította a lantjáték idiomatikus stílusát, beleértve a technikai és stíluselemeket. Az egyik közülük – az egyébként egykor a hegedülést megunó – ma is aktív amerikai lantos, Paul O’Dette, akit a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztivál közönsége kitörő örömmel fogadott a Zeneakadémián, játékát mindvégig nagy tetszéssel jutalmazva. Műsora alapvetően egy világot ölelt fel, 15-16. századi angol és skót szerzők műveiből válogatott, a második részt teljes egészében az egyik leghíresebb korabeli szerzőnek Dowlandnek szentelve. Az ő slágereit: Búcsút intek drága táj, Drága perc, valószínűleg mindenki énekelte, aki csak pár hónapig is járt valamilyen kórusba. Előbbit most lantváltozat idézte fel. Az mindenesetre kiderült, a sokak számárai ismert mester valóban jóval magasabb zenei szintet képvisel, mint elődei, kortársai, akiknek az első részben megszólaltatott darabjai szépek, szórakoztatóak voltak; leginkább táncokat, korabeli népszerű dalok hangszeres változatait hallottuk.

Szó szerint elrepült az az ötven perc, amit O’Dette érzékeny, a viszonylag nagy teremben is jól hallható, az alapvetően halk hangszeren a dinamikai árnyalatokat jól követhetően bemutató játékát hallgatva töltöttünk. Dowland régi nagy kedvence a lantosnak, összes, hangszerére írt műveit húszegynéhány évvel ezelőtt vette fel, tekintélyes díjat is begyűjtve az öt lemezes albummal. A második részben is inkább dalok, táncok voltak a főszereplők, a dinamikai árnyalások mellett szinte romantikus módú gazdagsággal élt O’Dette a ritmikai szabadság eszközével is, bár néha, a nagyon gyors futamok esetében úgy tűnt, ezt a technikai nehézségek is irányítják. Bebizonyította, hangszerének helye van igazi koncertteremben, teljes estés, viszonylag szűk területre koncentráló műsorban is.

Infó Paul O’Dette lant estje Anonymus, Daniel Bachelar, John Johnson és John Dowland művei Zeneakadémia, Solti Terem, 2019. november 9

A József Attila-díjas író, költő, műfordító, dramaturg életének 88. évében halt meg.