slam;

- Molnár Péter: Az ország lélegzik - végre!

Slam poetry Európa- és országos bajnok.

Nem lőnek a Dunába

és szabadon szólhatok,

elmondhatom ki vagyok,

hangyaszorgalmú tücsök.

Azt üvöltöd, ez a te városod,

a te esőerdőd, a te földed.

Igen, ez mind a miénk,

mint az ’56-os forradalom hosszú árnyéka,

a saját árnyékunk,

megijedünk tőle, már hogyne,

magunk vagyunk a veszély.

Kelepcében az őrült majom,

szabad lenni nem tud,

a földet szétrombolni képes,

paradigmatikus vakság,

csontsovány jegesmedvék olvadó jégtáblákon.

Ma más szomorúságokra gondolok, nem rád.

Nagyon fáj és nincs bocsánat,

de nem lőnek a Dunába és szabadon szólhatok,

ha meglátlak, elmosolyodok,

elmondhatom ki vagyok,

hangyaszorgalmú tücsök,

mondogatnivaló szót gyűjtögető szógyűjtögető,

aki dalland, mint Arany János.

Közép-európai magyar mesemondó,

kicsit amerikai is,

előjogokban dúskáló fehér férfi,

elragadó, okos nők árnyékában,

na jó, férfiakéban is,

árnyékuk, mint a fáké.

Fává változó anyám ’56-ban húszévesen

teherautóval stoppolt Pestre

a faluból, ahol tanított,

mielőtt Kerouac útiregénye legalább cenzúrázva

megjelenhetett Amerikában.

Nagybátyám 15 évesen látta a mellette

álló ember fejéből spriccelő vért.

Mi, fiatalabbak, ilyet nem láttunk.

Bátyám ’62-ben született, én ’64-ben,

Bibó ’63-ban szabadult a börtönből.

A gyökerek, a Roots a Csengery és a Király sarkán,

erőszakmentes telitalálat,

az antikvárium mellett, ahol felnőve

összeszedtem az összes Rejtőt,

a pesti utca zsenialitása,

ilyen gyökerekkel hagyjuk már,

hogy ki haladó halandó és ki konzervatív,

Micimackó rég megkérdezte a választ:

Mindkettőt lehet?

Költő dédapám Arany Jánosról írt esszéket,

télikabátját ráterítette egy hajléktalanra,

a fehérterrorban a szegedi Csillagbörtönben

a fejébe verték a szemüvegét,

a Lipótmező lett menedéke,

nyelvekre tanította az orvosok gyerekeit.

A zárt osztály közelsége. Nem lőnek a Du…

Félelem, félelem, az elutasítástól való

félelmemben elutasítalak, észre sem véve,

hogy elutasítalak mielőtt célbaérnénk,

mint egy másnak szánt, röptében elkapott bók!

Nagyon fáj és nincs bocsánat,

de nem lőnek a Dunába és szabadon szólhatok,

ha meglátlak, elmosolyodok,

elmondhatom ki vagyok,

hangyaszorgalmú tücsök!

„A leopárd lélegzik – végre!”   

           (Emily Dickinson)

Az ország lélegzik – végre!

Mesélsz te is magadról?

***

Mesélsz te is magadról?

Történetei annak vannak,

aki elmeséli őket.

Ölelésről szólj nékem múzsa,

barátiról, vagy szerelmesről,

bárhol is legyen a határ.

Szárazak a szemeim,

nézni akarok velük,

petrigyurisan nézelődni,

mintha lenne napsütötte sáv.

A fák, és az általunk még el nem pusztított

más élőlények védelmében

azt mondod, százéves fa

száz év alatt lesz száz éves.

A teremtés koronáját ez nem érdekli.

A fákat is társtettessé tesszük.

Amerikában felakasztott fekete férfiak

voltak a furcsa gyümölcsök,

láthatatlan emberek,

Ralph Ellison regénye ’52-ben,

még akkor is alkotmányos volt

a feketék elkülönítése!

Nina Simone dalai,

a mi Európánk,

a legnagyobb volt gyarmatosítókkal

és rabszolga-kereskedőkkel – jó üzlet volt,

az általuk is összetört

közép-európai olvasztótégelyünkkel,

csoda, ha mindent átjár a félelem,

mint huzat a házon?

„Ugye nem lesz politikai az interjú?”

– kérdik a klímakonferencián.

„Maga is slammel?” – kérdik a slam EB után

a Ludwig Múzeum slam estjén.

„Oh, akkor magát is meghívjuk!”

Azóta is.

„Ez a fiú fél” – mondja rólam

egy ékszercsontú lány régi bulibeli tánc után.

Megy a 18 éves Petri ’61-ben a napsütötte sáv felé,

Nagy Imre és társai három éve jeltelen sírban,

közép-európai Antigoné,

újratemetésük katarzisa a múlté,

megint abban a sírban vagyunk,

és gazzal benőtt zsidó temetőkben.

Szárazak a szemeim,

nézni akarok velük,

petrigyurisan nézelődni,

mintha lenne napsütötte sáv.

Ölelésről szólj nékem múzsa,

hogy előszedhessük egymásból

az elrejtett szeretetet,

Langston Hughes-zal, a Harlem Renaissence

jazz költőjével,

aki az öreg Abraham Lincolnt szólítja,

Oooooooooooooold Abe!

Setét Jenővel, aki azt mondja, embernek még

fiatal, cigánynak már öreg,

Soros Tivivel, aki hamis papírokkal bújtatta

Gyuri fiát és sokakat,

apámmal, aki azt mondta,

veszekedéshez kettő kell,

és ha tettünk valamit, ezt:

„Csapás a kapitalizmusra.”

Bátyámmal, aki szerint minden gondra van

megoldás, és nem kell félnem a magánytól,

fává változó anyámmal, aki agyérgörcse óta

kérdi, amit az ország is kérdezhet:

Mit kell csinálni? Ki tudja megmondani?

És elslammeli a választ:

„Kell valaki, aki előszedi az emberekből

azt az elrejtett szeretetet, ami bennük van,

de nem mindig valósul meg.”

Előszedjük?

Anyu, hallasz?

Tőled van a kulcsmondat. 

„Rettentő izgalmas, hogy eredeti szándékától függetlenül, az irodalmi szöveguniverzumoktól távol esni látszó reklámvilág alkalmanként mennyire lírai kifejezésmódokkal él” – mondja Mesterházy Balázs, aki nagy sikert arató Gesztenye placc című novelláskötete után ismét versekkel jelentkezett. A Random címet viselő kötet megjelenésének apropóján beszélgettünk a szerzővel.