Modern, inkább szállodára emlékeztető épületek sok fémmel, üveggel, nagy terekkel, körülötte pedig hatalmas parkok. Bécsben vagyunk, a város vadonatúj, júniusban megnyitott kórházánál, a Krankenhaus Nord – Klinik Floridsdorf-nál. Ahol nem tilos a megállás – legalábbis a beteg ki-, és beszállásnyi idejére, de a közelben ott a több ezer férőhelyes parkoló. Az aulában információs pult mögött ülő fiatal nő segít eligazodni azoknak, akik még nem jártak itt. Amikor a mosdót keressük, rögtön segít és átkísér az előcsarnokon. Közért, kávézók mellett haladunk egészen a mozgólépcsőnél lévő mellékhelyiségig.
Mosolyogva nyújt kezet, és közben arról érdeklődik, segíthet-e még valamiben. Kérdez, utánanézhet-e valaminek a kezelésünkkel kapcsolatban, mire végzünk. Zavarunkban magyarul mondunk köszönetet, mire mosolyogva, erős akcentussal, felel: szívesen. A fogadtatás után a mosdóba térve ér minket újabb meglepetés: a hazai kórházakban nem igen látni ilyet, hiszen van kézmosó, meleg víz, papírtörölköző, WC papír és persze patyolat tisztaság.
Zöldre néző szobák
– Az intézményben 746 ágyon fogadjuk a betegeket. Emellett van 22 férőhelyes egynapos ellátást nyújtó részleg, egy 86 ágyas intenzív osztály, valamint 16 műtő, négy endoszkópos beavatkozásokra használható operáló helyiség, továbbá hét szülőszoba. A sürgősségi osztályon 13 vizsgáló mellett négy sokktalanító is van, ezek egyikében CT is működik. Ezekhez 22 ágy tartozik, ahol megfigyelhetik a triázsoláson már átesett pácienseket. Az orvosok, nővérek pihenését 96 helyiség szolgálja – sorolja a kórház legfontosabb paramétereit Peter Plundrak projektvezetője, aki végigkalauzol minket az intézményen.
A Bécs 21. kerületében, 111 ezer négyzetméternyi telken felépült, összesen 51 ezer négyzetméter területű kórházban egy- és kétágyas szobákat alakítottak ki, méghozzá úgy, hogy páciensek, ha kitekintenek az ablakokon, akkor minél több zöldet láthassanak. Kényelmüket szolgálja a kórház egyik nagy innovációjaként számon tartott megoldás is. A tévével felszerelt, internetelérést biztosító szobákba olyan szekrényeket terveztek, amelyek a páciensek saját mágneskártyájával zárhatók, és ha a beteget át kell helyezni egy másik osztályra, akkor a szekrénye is vele utazik.
Robotok is segítenek
Az már szinte sci-fi-be illő: az ellátást teljesen automatizálták, a mosatást, az étkeztetést, a gyógyszerszállítást rádió vezérlésű robotokra bízzák. A kórház pincéjében várakozó robotkocsik rádió utasítást kapnak, hogy hol melyik emeletre, mit kell vinniük, vagy elhozniuk onnan. A szállítandó – szennyes, vagy tiszta ruha, étel, gyógyszer – konténerekben van, ezeket „veszik a hátukra” a robotok, amelyek mozgását a padozatba épített tájékozódási pontok is segítik. Ha akadályt észlelnek megállnak, ha egy kocsi túl hosszan áll, akkor riasztják a karbantartókat.
Bár a kórházban vannak szakrendelők is, ott jártunkkor nem találkoztunk zsúfoltsággal, még a sürgősségi osztályon sem. Az ellátás szervezett, a tervezhető beavatkozásokra, a kontroll vizsgálatokra várókat időpontra hívják. A sürgős, azonnali beavatkozást igénylőket pedig nagy kapacitással várják. Az osztrák rendszerben van már arra példa, hogy a zsúfoltságot az alapellátás bevonásával csökkentik. Azaz, ha mégis nagyobb tömeg gyűlne össze, akkor a betegek átsétálhatnak a közeli alapellátókhoz vizsgálatra, és ha tőlük hoznak a sürgősséget megerősítő véleményt, előbbre sorolják őket. Másrészt a mentők mozgását is úgy irányítják a város egyéb centrumai között, hogy lehetőleg mindenki gyorsan megkaphassa a szükséges ellátást.
Hosszú távra terveznek
Az persze, hogy ilyen körülmények fogadják a kórházban a betegeket, nem csak pénz, hanem tervezés kérdése is. Márpedig az osztrák egészségügyi vezetés magyar szemmel nézve elképzelhetetlen módon előre lát, és tervezi meg a legapróbb részleteket is az ellátórendszer átalakítása során. Jelenleg 2030-ig van tervük a rendszer optimalizálására, és mostani kilenc kórházukból három centrum, valamint az egyetemi klinika marad meg. Korábban hét kórházat már becsuktak, a legutóbbi hármat a Krankenhaus Nord – Klinik Floridsdorf megnyitásával egy időben. Egy évet áldoztak csak annak előkészítésére, hogy a megszűnő ellátóhely dolgozóinak és a körzet betegeinek minél kisebb gondot okozzon a kórházváltás. Valamennyi érintett beteg külön, névre szóló tájékoztatót kapott arról, hogy kezelőorvosa a jövőben hol és hogyan fogadja az új helyen. Az alkalmazottakkal is egyenként egyeztették, hogy a szuperkórházban milyen feltételekkel, milyen körülmények között végezhetik a munkájukat. Az új helyen a dolgozóknak és a betegeknek is 24 órás információs pontokat működtettek, hogy mindig, minden kérdésre kaphassanak válaszokat.