A vasárnap újraválasztott Márki-Zay Péter hódmezővásárhelyi polgármester már a választási győzelem éjszakáján arról beszélt, hogy első lépéseként ingyenessé teszi a helyi tömegközlekedést. A polgármester a G7-nek nyilatkozott a város kilenc buszjáratának jövőjéről.
- mondta Márki-Zay a portálnak. A fennmaradó 100 millió forint eddig felerészben állami árkiegészítő támogatásból származott, felerészben pedig a hódmezővásárhelyi önkormányzattól.
Márki-Zay szerint a döntésnek szociális okai vannak. Egy ismerőse példáját hozta fel, aki biciklivel jár az otthonától három kilométerre lévő templomba, és "csak az tartja vissza a tömegközlekedéstől, hogy a jegy drága neki". A buszok eközben üresen állnak, folytatta a polgármester, hangsúlyozva, hogy eközben a hétköznap reggeleket, illetve az iskola és a munka végét követő időszakot leszámítva szerinte teljesen kihasználatlan a rendszer: "hétvégente egy-két ember utazik egy buszon, és ez szó szerint értendő".
- mondta még el Márki-Zay. Szerinte ezeknek a közszolgáltatásoknak jellemzően fix költségei vannak, így a fenntartásuk nem fog többe kerülni a magasabb kihasználtságtól. A múzeumokba egyébként is olyan kevesen járnak, hogy elenyésző lesz a bevételkiesés.
A szolgáltatások használata egy - várhatóan jelképes árú - városkártya megvásárlásával lesz lehetséges. A jegy- és bérletárak hivatalosan megmaradnak, ezek képezik ugyanis a tömegközlekedés állami támogatásának alapját. Márki-Zay szerint ideális esetben elektronikus lesz a rendszer, de a részleteken még dolgoznak. Az új rendszer indulásának időpontját sem tudta megmondani, szerinte sok tényezőtől függ a bevezetés, de "amint lehetséges", elindítják.
Márki-Zay szerint az ingyenes tömegközlekedésnek akkor lenne jelentősebb hatása az autóforgalom csökkentésére, ha a helyközi járatokra is kiterjedne.