Hódmezővásárhely;ingyenes tömegközlekedés;Márki-Zay Péter;

- Márki-Zay ingyenes tömegközlekedést és múzeumokat ígér Hódmezővásárhelynek

Az ingyenessé váló közszolgáltatásoknak jellemzően fix költségei vannak, így a fenntartásuk nem kerülne többe, ráadásul a jegybevételek is elenyészőek a polgármester szerint.

A vasárnap újraválasztott Márki-Zay Péter hódmezővásárhelyi polgármester már a választási győzelem éjszakáján arról beszélt, hogy első lépéseként ingyenessé teszi a helyi tömegközlekedést. A polgármester a G7-nek nyilatkozott a város kilenc buszjáratának jövőjéről.

A Volánbusz által üzemeltetett rendszer költsége évi 110 millió forint. Ennek viszont kevesebb mint tizede, 10 millió forint folyik be a jegyeladásokból, ez pedig "nem olyan összeg, amelynek kiesése nagy kockázat lenne"

- mondta Márki-Zay a portálnak. A fennmaradó 100 millió forint eddig felerészben állami árkiegészítő támogatásból származott, felerészben pedig a hódmezővásárhelyi önkormányzattól.

Márki-Zay szerint a döntésnek szociális okai vannak. Egy ismerőse példáját hozta fel, aki biciklivel jár az otthonától három kilométerre lévő templomba, és "csak az tartja vissza a tömegközlekedéstől, hogy a jegy drága neki". A buszok eközben üresen állnak, folytatta a polgármester, hangsúlyozva, hogy eközben a hétköznap reggeleket, illetve az iskola és a munka végét követő időszakot leszámítva szerinte teljesen kihasználatlan a rendszer: "hétvégente egy-két ember utazik egy buszon, és ez szó szerint értendő".

A tömegközlekedés mellett a múzeumok is ingyenesek lesznek, a strandra pedig kedvezményesen juthatnak be a hódmezővásárhelyiek

- mondta még el Márki-Zay. Szerinte ezeknek a közszolgáltatásoknak jellemzően fix költségei vannak, így a fenntartásuk nem fog többe kerülni a magasabb kihasználtságtól. A múzeumokba egyébként is olyan kevesen járnak, hogy elenyésző lesz a bevételkiesés.

A szolgáltatások használata egy - várhatóan jelképes árú - városkártya megvásárlásával lesz lehetséges. A jegy- és bérletárak hivatalosan megmaradnak, ezek képezik ugyanis a tömegközlekedés állami támogatásának alapját. Márki-Zay szerint ideális esetben elektronikus lesz a rendszer, de a részleteken még dolgoznak. Az új rendszer indulásának időpontját sem tudta megmondani, szerinte sok tényezőtől függ a bevezetés, de "amint lehetséges", elindítják.

Márki-Zay szerint az ingyenes tömegközlekedésnek akkor lenne jelentősebb hatása az autóforgalom csökkentésére, ha a helyközi járatokra is kiterjedne.

Budaörsön is vannak ingyenes járatokBudaörsön már hosszú ideje működik ingyenes buszjárat, amit az önkormányzat tart fent. A szolgáltatás 2002-ben egy vonalon indult el a város megrendelésére, 2010 óta pedig két buszjárat is díjmentesen közlekedik a város belső részein.

A hosszútávú cél egy védőháló kialakítása a fővárosban, ami megakadályozza az emberek hajléktalanná válását.A hosszútávú cél egy védőháló kialakítása, ami megakadályozza az emberek hajléktalanná válását.