Zöldzóna;légszennyezettség;kórházak;Greenpeace Magyarország;

- Greenpeace: kockázatos a budapesti kórházak előtti légszennyezettség

Kritikus lehet a légszennyezettség több, gyermekeket, kismamákat és tüdőbetegeket ellátó egészségügyi intézmény bejáratának környékén – derül ki a Greenpeace friss mérési eredményeiből.

Több helyen súlyosabb a légszennyezettség a hivatalos mérőállomások által mért értékeknél – derül ki a környezetvédő szervezet vizsgálatából, amellyel főleg a dízel járművekből származó nitrogéndioxid-szennyezettséget mérte tíz budapesti kórház környékén.

A Greenpeace Magyarország augusztus 29. és szeptember 19. között a gyermekeket, kismamákat és tüdőbetegeket ellátó egészségügyi intézmények bejáratánál mérte a légszennyezettséget, mert mint közleményükben írják, ők különösen érzékenyek a légszennyezésre. A legsúlyosabb értékeket a Semmelweis Egyetem (SOTE) Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának Üllői úti részlegénél (89,4 µg/m3), a Heim Pál Gyermekkórháznál (79,0 µg/m3), az MH EK Honvéd Kórháznál (74,0 µg/m3), valamint a Tölgyfa utcai Gyermek-Tüdőgyógyászati Járóbeteg-szakellátás épületénél (73,4 µg/m3) elhelyezett mérőeszközök mérték. 

A háromhetes mérés alatt tíz mérési pontból kilenc helyszínen volt magasabb a szennyezettség mértéke, mint az éves nitrogén-dioxid határérték (40 µg/m3). Az egyetlen, éves határérték alatti szintet az Auróra utcai Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központ bejáratánál kitett mérőeszköz mutatta (39,3 µg/m3). A SOTE Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának Üllői úti részlegénél mért szennyezettség háromhetes átlaga még a 24 órás határértéket (85 µg/m3) is meghaladta (89,4 µg/m3), és több mint duplája volt az egy évre megadott határértéknek.

A nitrogéndioxid-szennyezés számottevő része a dízel járművekből származik, amelyek száma és átlagéletkora is nőtt Magyarországon az elmúlt másfél évtizedben. Az EU-ban Magyarországon fut arányaiban az egyik legtöbb, az európai kibocsátási normáknak nem megfelelő dízel személyautó, amelyek jelentős része a nyugat-európai nagyvárosokból kitiltott szennyező dízel – írják. 

A Greenpeace korábbi mérései azt mutatják, hogy a budapesti iskolák és a buszmegállók mellett is kritikus a légszennyezettség, ezért a környezetvédő szervezet azt várja a főváros vezetésétől, hogy a nyugat-európai városokhoz hasonlóan, állapítson meg céldátumot a szennyező, régi dízel járművek kivezetésére. 

„Évente már most több mint 14 ezren halnak meg a rossz levegő miatt. Közvélemény-kutatás is bizonyítja: a budapestiek túlnyomó többsége szerint a légszennyezettség a legnagyobb környezetvédelmi probléma Budapesten”– mondta Simon Gergely, a Greenpeace légszennyezési szakértője.

A súlyos légszennyezettség miatt évente több ezren halnak meg idő előtt a fővárosban. A levegőminőség európai viszonylatban is egészségkárosító: a szállópor-szennyezettség miatt az Európai Bizottság már pert is indított Magyarország ellen és kötelezettségszegési eljárást a nitrogéndioxid-szennyezettség okán.

A bíróság kimondta, hogy az ügyész nem szegte meg hivatali kötelességét, munkája során törvényesen járt el.