;

MÁV;tüntetés;Közlekedő Tömeg Egyesület;

- Két hónapos ultimátumot adtak a tüntető utasok a MÁV-nak

Hat pontban foglalták össze követeléseiket a budapesti demonstráció résztvevői. Odafigyeléssel mindet azonnal teljesíthetőnek tartják.

A szervezők szerint nagyjából 300-an lehettek a résztvevők az első olyan tüntetésen, ahol nem munkások és szakszervezetek, hanem utasok tüntettek a MÁV ellen. A "Tüntetés a MÁV ellen 1 órás késéssel" című, csütörtök délutáni demonstrációt a Közlekedő Tömeg szervezte a budapesti Keleti pályaudvar elé, illetve a MátészalkaLeaks. Utóbbi azzal a videóval lett ismert, melyen egy csiga-jelmezes illető lefut egy vonatot.

Elegünk van a mindennapos késésekből, kimaradó járatokból és állandó meghibásodásokból - mondta általános helyeslés közepette az első felszólaló, az utazóközönség nevében beszélő Kovács Mónika. Közösségi oldalakon egymástól lehet megtudni, hogy újabb félórákat késik egy vonat, miközben az utastájékoztatás öt perces csúszást ígér, sérelmezte. A jegyvásárlás katasztrofális, az automaták nem működnek, a pénztárak - pénztáros híján - zárva vannak. A vonat-mosdók már induláskor minősíthetetlen állapotban vannak. Nyáron pedig nyílt pályán, légkondicionálás nélkül várakoztatják a vonatokat, rajtuk idősekkel és gyerekekkel - sorolta. A vezetőség még az egyszerűen kezelhető problémákkal sem foglalkozik, mondta -

"végre minőségi szolgáltatást szeretnénk a pénzünkért".

A MÁV olyat vesz el, amit nem lehet visszaadni, az időt - mondta a következő felszólaló, Fülöp Tamás, aki még mindig az utasok nevében szólt. Embereket rúgnak ki munkahelyeikről a vonatkésések miatt. Az ingázók pedig még kártérítést sem kapnak. Hozzátette:

"nem kifogásokat szeretnénk, hanem cselekvést".

"Kiábrándultam abból, hogy belülről alig lehet tenni bármit a problémák ellen" - mondta a Közlekedő Tömeg Egyesület képviseletében, harmadikként színpadra álló Gyöngyösi Máté. Statisztikákkal folytatta: naponta 5 napnyi késést halmoznak fel a vonatok. Átlagosan minden órában elromlik egy kocsi vagy mozdony. Hetente többször leszakad valahol a felsővezeték. A vonatok még a MÁV előírásánál is kevesebb kocsival közlekednek. A liftek nem működnek, a kerekesszékesek alig tudnak utazni. Több mint ezer dolgozó hiányzik, és a társaság még álláshirdetéseket sem ad fel. Nem is csoda, hogy aki teheti, inkább autóba ül - évente 1500 új autó jelenik meg az agglomerációban, minden reggel dugó van a bevezető utakon -, pedig a minőségi tömegközlekedés elengedhetetlen eszköz a klímavédelemben. Gyöngyösi külön kiemelte:

a problémáknak a közép- és felső vezetők az okai, a még mindig kitartó dolgozókat meg kell becsülni.

Ezután pedig a demonstrálók két hónapos ultimátumot adtak a vasúttársaság vezetésének - ami részben arra is válasz, hogy a kommunikációs igazgató szerint csak az önkormányzati választásig fognak tüntetni. Gyöngyösi hat követelést olvasott fel, amik teljesítéséhez, mint mondta, csak odafigyelés kell, többségüket pedig egyébként is megígérte már korábban Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója. Ezeket várják:

  • korszerű utastájékoztatást - a késések és pótlások azonnali bemondását;

  • tisztaságot - a mosdók takarítását, szappant, kéztörlőt, WC-papírt;

  • elérhető jegyvásárlást - a pénztárosok pótlását, az automaták legalább 90 százalékának működőképességét;

  • megfelelő karbantartást;

  • minőség-ellenőrzéseket - nyilvános eredményekkel;

  • kártérítést - ami nem csak az IC utasainak, hanem mindenkinek jár negyed óra késés után.

A tüntetés közben meg nem erősített hírek szerint a MÁV jegyvásárlási rendszere leállt.

Mostantól nem kell attól tartania, hogy kiadják őt Oroszországnak, a Pécsi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság indokoltnak minősítette a menekült-kérelmét. A 61 esztendős férfit hazájában 2006 óta politikai okokból többször bezárták és bántalmazták.