;

Volkswagen;Audi;Porsche;Ferdinand Piëch;

- Leállt a motor

Egy legenda ismét elment. Az autó, azaz a „Das Auto” egyet jelentett Ferdinand Karl Piëch-csel, aki egyszerre volt szörnyeteg és zseni, a zsarnokok zsarnoka, s akinek a szíve helyett autómotor hajtotta a vérét, cumisüvegjében benzin volt - írják róla a nekrológokban, és vélhetően nem túloznak.

A Volkswagen mindent neki köszönhet; Ferdinand Porsche unokája több mint húsz éven át fogta a gyeplőt Wolfsburgban, és bár 2015 tavaszán kisétált a hátsó ajtón, lemondva minden szerepéről, hogy azután később eladja részvényeit is, a társaság mai járműveiben is benne van szelleme, kreativitása, mérnöki tudása. Ahogy nyilvánvalóan a „Dieselgate”-ben is benne volt, ám ezt soha nem számolták fel neki a vizsgálódók. Néhány hónappal a botrány kirobbanása előtt vette a kalapját, mosakodnia nem kellett a nyilvánosság előtt, de nagyon naivnak kell lenni ahhoz, hogy elhiggyük, nem tudott a trükközésről. Nyolcvankét évesen érte a halál augusztus végén: 12 gyerek, és 12, a VW családhoz tartozó autómárka hagyatékának vitathatatlan értékei. A VW az ő vezetése alatt jutott el a világ autóiparának csúcsára.

KdF Wagen

Családi örökség

A Porsche volt az első munkahelye. A gyár amelyet nagyapja alapított, és anyja testvére Ferry (Ferdinand Anton Ernst) Porsche irányított, tíz esztendeig jelentett számára feladatot. Szupermodelleket tervezett családtagjaival közösen, így a Porsche 911-es és 917-es modelleket, ez utóbbival részese lehetett 1970-ben a Le Mans-i sikeres bemutatkozásnak. 1972-ben azonban Piëch úgy érezte nincs ott helye, „nem tartozik a család jó(?) ágához”. A megfogalmazás eléggé diplomatikus, a valóság ugyanis az, hogy kiderült, viszonya van az egyik unokatestvér, Gerhard feleségével Marlene-nel. De nem csak a szerelmi háromszög miatt kellett mennie, a családi hatalmi harc is ezt diktálta. Anyja, Louise Porsche 1928-ban kötött házasságot Anton Piëch bécsi ügyvéddel, aki nem mellesleg Ferdinand Porsche ügyeit is képviselte.

A nácik Anton Piëchet bízták meg 1941-ben a KdF-Wagen irányításával, amely a VW Bogár bölcsője volt. Anton Piëch nem csak az asszonnyal, hanem Ferdinand Porschéval, és Louise fiútestvérével Ferry Porschéval is összekötötte sorsát, olyannyira, hogy a háborút követően 1945-ben együtt mentek kényszerszabadságra Franciaországba, majd 22 hónapig megosztotta velük a börtönt is. 1950-től 1952-ben bekövetkezett haláláig Anton Piëch Ausztriában a Porsche Konstruktionen GmbH-t irányította. Louise örökölte a Porsche és a Volkswagen ausztriai jogait férjétől, apjától, az 1951-ben elhunyt Ferdinand Porsche-tól pedig az egész családi üzlet felét. Az asszony ily módon megkerülhetetlen maradt a birodalomban, szűkítve testvére Ferry mozgásterét. Amikor a 70-es évek elején Ferry utódlásában gondolkodtak, úgy tűnt, hogy Ferdinand Piëch alkalmasabb lenne a nagybátya által irányított Porsche vezetésére, mint annak fiai. Louise és Ferry, a legendák szerint csendesnek nem mondható családi tanácskozáson megegyeztek, kivonják a gyerekeket az operatív irányításból. Ehhez már csak adalék volt a szerelmi háromszög, amely végül az Audi-hoz irányította Piëch-t.

A kormánynál

Az Audinál előbb műszaki vezető lett, majd 1975-től az igazgatóság tagja, 1988-1992 között pedig az övé volt a kormányrúd és az Audiból igazi konkurenst faragott a prémiummárkák piacvezetői, a Mercedes és a BMW számára. Piëch nevéhez fűződik az 1980-ban elkészült Quattro, majd az 1982-es Audi 100-as. 1993-ban jött az újabb váltás, az ugrás nem volt kicsi, a leány éléről egyenesen az anyacég, a Volkswagen elnöki székébe katapultált. Ebben az időszakban a társaság bajban volt, ő pedig megalkuvást nem ismerve kicserélte a vezetőket, drasztikusan csökkentette a költségeket, új stratégiával kivezette a céget a gödörből. 2007-ben azután ismét kitört a testvérháború, amelyből ő került ki győztesen. Unokatestvére, Wolfgang Porsche, a Porsche akkori elnöke, egyúttal, 30 százalékos pakkal, a VW legnagyobb részvényese, nagy adósságok árán is, meg akarta szerezni a VW feletti teljes ellenőrzést. Saját emberét, Martin Winterkornt ültette az igazgatóság elnöki székébe, ám Ferdinand Piëch hatalma elég volt az ügylet végső megtorpedózásához, és ahhoz is, hogy végül a Porsche váljon a VW alattvalójává, a VW-ből pedig világhatalom lett. Összecsiszolódva Martin Winterkornnal, mitikus márkákat vásárolt: a VW szárnya alá terelték többek között a Bentley-t, a Bugattit és a Lamborghinit. Akkora már családtag volt a Skoda, a Seat, és hamarosan a MAN és a Scania is beállt a sorba.

A sors azonban újabb fordulatot hozott 2015-ben, amikor Piëch meg akart szabadulni az addig szövetségesnek elfogadott Winterkorntól. A pontos okot csak találgatták, de rebesgették, hogy Ferdinand Piëch 59 éves feleségét, Ursulát szerette volna utódjául látni a VW-nél, ám ez túl nagy ellenállásba ütközött. Ekkor került a látókörébe Matthias Müller a Porsche-tól, illetve a volt BWV-vezér, Herbert Diess. Winter­korn azonban erős szövetségesekre támaszkodott. Az alkalmazottak, a szakszervezetek, és nem utolsó sorban a VW 20 százalékát tulajdonló Alsó-Szászország, illetve a tartományt irányító szociáldemokraták (SPD), és az unokatestvér Wolfgang Porsche Winterkorn mellé állt. Egyedül a 17 százalékot birtokló Qatar Holding támogatta Piëchet, aki a „hátsó ajtón” távozott, és lehetséges, hogy ezzel a lépéssel megkönnyebbült.

A dízelbotrány

2014 májusában ugyanis elkezdtek gyülekezni a sötét fellegek a VW felett. Egy virginiai kutatócsoport felfedezte, hogy a kétliteres dízel valós kibocsátása eltér a vizsgán kiállított bizonyítvány szerinti értéktől. Már Piëch távozása után, 2015 augusztusában az egyik dolgozó elismerte, hogy a beépített informatika kétféle, normál, illetve tesztelési üzemmódban működik, amit Friedrich Eichler, a motorfejlesztés akkori irányítója nem cáfolt. 2015 szeptemberében, a Frankfurti Autószalon forgatagában pedig robbant a bomba, a Volkswagen „trükközött” a motorokkal, a valós emissziót elfedő szá­­mí­­tástechnikai eszköz beépítésével. A bűnös motorok 2009-ben indultak hódító útjukra, 2011-től egy szofisztikáltabb változatban jelentek meg, hogy 2015 őszére világszerte összesen több mint 11 millió járműben legyenek megtalálhatók. A „Dieselgate” egyes becslések szerint 30 milliárd eurójába került a társaságnak, de Ferdinand Piëchnek még csak a kezét sem kellett mosnia. A méregpohár Martin Winterkorné lett, akinek a botrány nyomán távoznia kellett a vezetői állásából. Matthias Müller még átvehette a stafétabotot, hogy azután a céget ma is irányító Herbert Diess vegye kézbe azt. Több vezetőt leváltottak, nem sokkal később az Audinál is bebizonyosodott a csalás, tavaly letartóztatták a cégvezért, Rupert Stadlert. 

KártérítésA "Dieselgate" ügy károsultjai által a VW-nek benyújtott számlák még mindig híznak. A hét elején Ausztráliából érkezett a hír, miszerint 79 millió eurót fizet a társaság az ottani jogosultaknak. Ennél azonban jóval szaftosabb a megrövidített részvényesek 9 milliárd eurós, bírósági döntésre váró követelése. Továbbá 410 ezer német vásárló is kollektív kártérítési pert indított azt követően, hogy Amerikában mintegy 600 000 vásárló 18 milliárd euróra rúgó kártérítési igényét már jóvá hagyta a bíróság.

Mindeközben lázas takarítás folyt, a dokumentáció javát megsemmisítették. Nehéz elképzelni, hogy minderről Ferdinand Piëch, aki összesen fél évszázadot szolgált az autóiparban és legsikeresebb 30 éve az Audi illetve a VW márkákhoz kötődik, semmit nem tudott volna. Annál is inkább, mert mint köztudott, autokrácia, abszolút monarchia jellemezte a Piëch irányította cégeket. Mániákus, öntörvényű, zsarnok, diktátor - jellemezték ismerői. Katonás logika, háborús parancsszavak kísérték a VW-nél az eseményeket, aki csalódást okozott, ellentmondott neki, abban a pillanatban röpült, a nyilvánosság előtt megszégyenítve. „Ha valamit meg akarok valósítani, akkor nem foglalkozom azzal, hogy mi van körülöttem. Nincs igényem semmiféle harmóniára másokkal” - vallotta önéletrajzában.

A dolgok a legapróbb technikai részletekig Wolfsburgban dőltek el, és a két megszállott mérnök Martin Winterkorn és Ferdinand Piëch hosszú évekig jól megértette egymást a tervezőasztalnál. Figyelmüket a legkisebb kütyü sem kerülte el, és vélhetően a közös titkokat, a későbbi incidens ellenére is keményen őrizték. Piëch végül tiszta kézzel szállt ki a buliból, szerepét a vizsgálódók nem firtatták, legalább is a nyilvánosságot nem értesítették róla. Wolfsburgban pedig az ő munkakultúrája nyomja rá a bélyegét a működésre ma is, a kormány pedig az ő embere kezében van.

Az öröm erejeHitler az 1934-es Genfi Autószalonon jelentette be egy népautó megvalósításának szándékát. A náci vezér a Ford T mintájára egy német tömegautót álmodott. A megvalósítást Ferdinand Porsche-ra bízta, akivel előzőleg Berlinben a Hotel Kaiserhofban találkozott. Hitler kikötötte, az autó nem lehet drágább 1000 birodalmi márkánál, 1 literes motorja maximum 5 litert fogyaszthat 100 kilométeren és képesnek kell lennie 100 km/h sebességre. A gyártóüzemet KdF-Stadt- ban, a mai Wolfsburgban Hitler avatta fel. A Kraft Durch Freude (Az öröm ereje) fasiszta szervezet ernyője alatt kezdték meg a KdF Wagen, vagy VolksWagen, a hamarosan Käfer (Bogár) néven ismert járgány értékesítését. Az iskolai takarékbetéthez hasonló konstrukcióban juthattak a regisztrált vevőjelöltek az álomautóhoz. 5 márkás kuponokat gyűjtögettek, azokat beragasztgatták egy betétkönyvbe, 1000 márka, plusz 200 a biztosításra, kellett a dicsőséghez. 300 000 háztartás vágott bele a gyűjtésbe, ám a háború sokuk számítását kersztülhúzta. Az 1938-ban útra bocsátott Volkswagen Käfer (Bogár) sorozatgyártása csak a háború után kezdődhetett meg, utolsó darabja 2003.-ban gördült le a gyártósorról.

Az ukrán a hivatalos nyelv, de a város oroszul beszél. Az egyik taxis panaszkodik, hogy a gyerekei iskoláját is átállítják ukrán nyelvűre.