Pécs;buszvásárlás;

- Elektromos buszokat vesz Pécs – ezúttal árfelverő közvetítő nélkül

Pécs elektromos buszflottát vásárol a járműtípus legjelentősebb gyártójától. A város előző buszvásárlását a rendőrség vizsgálja – most van esély arra, hogy korrekt üzletet köt az önkormányzat.

Tíz elektromos buszt vásárol a pécsi önkormányzat a város tömegközlekedési cége, a Tüke Busz Zrt. számára. Erről csütörtökön írt alá szerződést Páva Zsolt, Pécs fideszes polgármestere a pályázatnyertes BYD céggel. A beszerzést teljes egészében az Európai Unió finanszírozza, a város 1,7 milliárd forintos támogatást kap a buszok megvételre, illetve a járművek töltőállomással és mosóval ellátott garázsára.

A BYD negyedszázados múltú, kínai cég, ma ez a világ legjelentősebb elektromosbusz-gyártója. A járműveket a kínai cég komáromi üzemében szerelik össze. Az egyenként 145 millió forintos áron vásárol, maximum 64 személyt szállító, klimatizált buszok egy töltéssel 300 kilométert tudnak megtenni. Így a naponta 150-250 kilométert guruló pécsi járatok kibírják majd napi egy töltéssel. A gyártó az akkumulátorra 6 éves, a többi fő alkatrészre 8-12 éves garanciát vállalt. A város levegőjét kipufogógázzal nem terhelő buszok lényegesen olcsóbban üzemeltethetők, mint a jelenleg szolgáló dízelflotta járművei.

A város korábbi buszvásárlásának gyanús momentumait harmadik éve vizsgálja a holland és a magyar rendőrség. 2015 tavaszán a pécsi önkormányzat 3,5 milliárd forint hitelből 115 használt Volvo buszt vett a Tüke Zrt.-nek. Utóbb kiderült, hogy ugyanezt a járműparkot a Volvo három hónappal korábban már felkínálta, de akkor még a flotta 123 buszból állt, és az ára 2,8 milliárd forint volt. Vagyis Pécs nagyjából a reális árnál egymilliárd forinttal drágábban vette meg a buszokat. Ennek az volt az oka, hogy egy holland cég – vélhetően értesülve a pécsi vétel szándékáról – bizományosként, gyakorlatilag befektetés nélkül megszerezte a buszflottát. A város így már az utóbbi cégtől vette meg a 35 százalékkal megdrágult járműveket, ahelyett, hogy értékaránytalanságra hivatkozva eredménytelennek nyilvánította volna a közbeszerzési pályázatot.

Miután a holland hatóságok büntetőeljárást indítottak, a magyar ügyészség is lépett, ám arról semmit nem árulnak el, hol tart a nyomozás. Az ügyben a vizsgálatért felelős Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság annyit közölt, hogy különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanújával folyik a nyomozás. Három gyanúsítottja van az ügynek, ám őket nem nevezték meg, csak annyit mondtak, hogy nincs köztük közszereplő.

A közügyek iránt érdeklődő pécsiek és a Tüke dolgozói persze tudják, kik a gyanúsítottak, s a buszos cég dolgozói úgy látják, a hatóságok nem jutottak el a bűntény kitervelőihez és haszonélvezőihez, hanem csak a végrehajtókat gyanúsították meg. Az indokolatlanul drága buszvásárlás ugyanis nem valósulhatott volna meg a Pécsett irányító kormánypárti politikusok nélkül, akik előkészítették és megszavazták a városnak kárt okozó üzletet.

Páva Zsoltot megkérdeztük, hogy a BYD buszok esetében a gyártó vagy közvetítőcég lett-e a közbeszerzési pályázat nyertese. A polgármester azt mondta, hogy nincs közvetítő cég, vagyis bízhatunk abban, hogy a buszokat ezúttal reális áron veszi meg a város. 

Hálás neki a munkáért, amit Magyarországért végzett.