Az elmúlt két évben a Magyar Honvédség két Airbus 319-es és két Falcon 7X repülőgéppel gazdagodott. Az előbbi gépek 160 személy szállításra alkalmasak, ezért csapatszállító gépeknek nevezik honvédségi berkeken belül, a két Dessault Falcon viszont igazi luxusrepülő: a 12-16 személy utaztatására képes üzleti gép (business jet) akár 11 ezer kilométert repülhet leszállás nélkül, így alkalmas interkontinentális utazások lebonyolításra is. A repülőgépek beszerzésében az a közös, hogy a kormány, illetve a honvédelmi tárca következetesen titkolja, hogy mennyibe került a csapatszállítók és a ”könnyű, többcélú szállító- és futárgép”-nek titulált Falconok beszerzése az adófizetőknek.
A két, amúgy használt Falcon kalandos úton került Magyarországra: az első tavaly augusztusban szállt le némileg váratlanul a kecskeméti katonai repülőtéren és viszonylag gyors honosítás után a Magyar Honvédség állományába került. Már ekkor lehet tudni, hogy legalább még egy „futárgép” beszerzését fontolgatja a kormány, mint kiderült a valamikor tavaly ősszel érkezett a Magyarországra és Ferihegyen tárolták. A Zoom.hu derítette ki, hogy a hiányzó üzleti gép a honvédelmi minisztérium egyik cégének a HM EI Zrt. tulajdonában van és polgári gépként vették nyilvántartásba. A gépet idén tavasszal vette át a honvédség, ezért jó eséllyel feltételeztük, hogy a HM EI Zrt tavalyi üzleti beszámolójában a gép vásárlásról részletekkel szolgálnak. Ám a cégbírósághoz benyújtott iratokban egy szó utalás sincs a HA-LKX lajstromjelű gép megvásárlásáról, egyedül a mérlegben találtunk egy 13,7 milliárd forintos tételt – ami az egyik Falcon árára utalhat. Ugyanis a cég által vásárolt áruk készletértéke 2017-ről, 2018 végére 15,5 milliárd forintra emelkedett, ami 13,7 milliárddal magasabb a nyitóállománynál. Az elmúlt években ezen a soron rendre pár száz millió forintnyi készletet számoltak el, így a tíz milliárdot jócskán meghaladó növekedés egyik évről a másikra több, mint figyelemre méltó. A cég üzleti beszámolójából annyi derül ki, hogy a 13,7 milliárd forintos növekedés – amely pontosan megegyezik egy használt Falcon becsült árával - „kereskedelmi áruügylet” következménye.
Az HM EI Zrt. beszámolójáról illetve az árukészlet 13,7 milliárd forintos növekedéséről megkérdeztük a tulajdonos Honvédelmi Minisztériumot, ám az árra adott becslésünket sem megerősíteni, sem cáfolni nem voltak hajlandóak, a válaszukat a szokásos kincstári indoklással látták el, hogy a – semmilyen honvédségi képességgel nem rendelkező - polgári rendeltetésű „repülőgép beszerzéséről és a Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program megvalósításáról a Kormány minősített határozatokban döntött, és biztosította a beszerzéshez szükséges forrásokat is. Így az ön által kérdezett adatok nem nyilvánosak.” HM EI Zrt. a honvédelmi tárca sötét lovaként is szokták emlegetni katonai berkekben, fő rendeltetése a HM laktanyák, épületek üzemeltetése, őrzése, ám ez a bevételek 48 százalékát teszi ki. A társaság saját tőkéje 11,7 milliárd forint, amihez e már a tavalyi 900 milliós nyereségét is hozzárendelték. Ezen túl IT szolgáltatásokat nyújt a honvédelmi szerveknek, de aktív részt kíván kihasítani a hazai védelmi ipar fejlesztésből is – olvasható a cég beszámolójában. A cég tavaly 64 milliárd forintos bevétel mellett egy milliárd forintos adózás előtti nyereséget ért el.