A mozikultúra mindig is fontos elem volt a város életében, bár ezeknek az intézményeknek a rendszere a budapesti mozihistória során többször átalakult. A rendszerváltás után a „régi” nagy filmszínházak többsége bezárt vagy átalakult, amelyeknek pedig sikerült megmenekülniük, azok többnyire artmozik lettek. Illetve, utolsó mohikánként ott van még a Corvin, mely úgy vészelte át a történelmi változásokat, hogy a főváros tulajdonában lévő üzemeltető cég, a Budapest Film multiplex-szé alakította át.
Az átalakulási folyamatot a nagy kertmozik sem élték túl, pedig kedvelt helyek voltak ezek nyáresténként: például a margitszigeti Vörösmartyban alighanem számos, ma negyvenes fiatalember rendelkezik az élménnyel, hogy belógott annak idején a Mad Max-re. A kilencvenes évek elejének két másik emblematikus kertmozija volt: az egyik a budai Bem rakparton - ennek a helyén most egy szálloda áll, jelezve, minden bizonnyal az ingatlanárak is befolyásolták a kertmozik eltűnését -, illetve a városmajori, mely ugyan fizikailag még létezik, csak a klasszikus mozifunkciót vesztette el.
A mai Budapest éjszakai életét domináló kocsmakultúra nem igazán kedvez a "filmet vetítünk és kész" ars poeticának: ma sokkal inkább olyan helyek vannak, ahol lehet poharazni, és mellékesen megy egy film a háttérben. Nincs ezzel semmi baj, hiszen a szóban forgó a helyek filmklubként még ragyogóan tudnak működni, de mégsem nevezhetőek szakmai szemmel kertmozinak.
Azért a helyzet nem teljesen reménytelen, hiszen pár intézmény még próbálkozik az immár nem annyira trendi formulával. A lehető legklasszikusabb vállalkozás a Benczúr Kerti Esték: a Postás Művelődési Központ kastélykertjében az 1930-as, 40-es és 50-es évek üdítő könnyedségű, ikonikus magyar filmjeivel várják az érdeklődőket.
Mi mindenesetre üdvözöljük egy új műfaj megjelenését. A Budapest Rooftop Cinema 2013 nyara óta végzi kulturális értékteremtő tevékenységét a fővárosban. Egy olyan egyedi és az országban addig nem ismert módját választották a közösségi szórakoztatásnak, amellyel a klasszikus értelemben vett kertmozik és a város egyedi, legnagyobb tetőteraszát „összegyúrva” létrehozták az úgynevezett „Tetőmozit”. A Rooftop Cinema folyamatosan fejlődött. Az eredeti koncepció - tetőtéri kocsma, ahol van mozgókép is - lépésről lépésre változott a kultúra javára: az utóbbi három szezonban már DCP technikával is vetítettek, tehát a minőségre sem lehetett panasz. Aztán jött 2018-ban a hidegzuhany, a Corvin felújítása miatt a Rooftopnak mennie kellett és a csapat átköltözött a Corvin Pláza egyik tetőrészére – itt az adottságok miatt sokkal kisebb volumenben működtek.
Hogy kertmozira mennyire szükség van, az beszédes módon igazolta, hogy a multiplex-bizniszben is utazó Kultik mozihálózat Sky Cinema névvel szintén indított idén tetőmozit – pont ott, a Corvin Plázában, ahol a Rooftoop vetített tavaly. A Sky Ciname profi körülmények között működik: ez már inkább nevezhető mozinak büfével, mint mozihelynek vászonnal felszerelve – ráadásul abszolút kutyabarát, mint ahogy maga a bevásárlóközpont is az. A Rooftop Cinema szervezői persze ennek a fordulatnak nem nagyon örültek, aminek hangot is adtak, de mivel a szabadtéri vetítés műfaja nem jogvédett dolog, a legjobb megoldást választották: átköltöztek a Mamut tetőre. Ami – nem mellkésen – úgy kellett a plázának, mint egy falat kenyér, miután váratlan üzemeltetőcserére szánták el magukat az épületben lévő multiplexben, így most a „mamuttető” az egyetlen lehetőség, ahol a környéken lakó budaiak mozihatnak.