Irán;eltérítés;Hormuzi-szoros;

Korábbi felvétel az iráni hatóságok által lefoglalt Stena Impero tartályhajóról

- Irán már nem is titkolja, hogy bosszúból foglalta le a brit tartályhajót

Szerintük jogosan jártak el, mivel korábban a britek az ő hajójukat kapcsolták le a Gibraltári-szorosban. London nem akar háborút, de határozott válaszlépéseket emleget.

A Stena Impero brit tartályhajó lefoglalása az iráni hatóságok jogszerű válasza arra, hogy a brit tengerészgyalogság július elején Gibraltárnál lefoglalta a Grace 1 iráni tartályhajót - közölte szombaton az iráni alkotmányvédelmi tanács.

A jogtudósokból álló iráni alkotmányvédelmi tanács ritkán szólal meg állami kérdésekben, de ha megteszi, akkor véleménye Ali Hamenei legfőbb vallási és politikai vezető álláspontjának tekinthető. A tanács tagjainak felét a parlament jelöli, a másik felét a minden állami kérdésben a végső szót kimondó legfőbb vezető, akivel a testület szorosan együttműködik, emlékeztet beszámolójában az MTI.   

Abbász Ali Kadhodei, az alkotmányvédelmi tanács szóvivője, magyarázatként hozzáfűzte, "a viszonosság jól ismert a nemzetközi jogban, és Irán lépése, hogy szembeszáll az ellene folytatott illegitim gazdasági háborúval, valamint hogy lefoglal tartályhajókat, ennek a nemzetközi jogon alapuló viszonossági elvnek a része".

Nem iráni vizeken, nem is a baleset miatt

A nyilatkozat jócskán ellentmond annak, hogy korábban mind a Farsz, mind az IRNA hírügynökség azt állította, a Stena Impero hajóbalesetet okozott, ezért kellett megszállnia fedélzetét az Iráni Forradalmi Gárda haditengerészeinek. A hajóbalesetről ráadásul nem is közöltek egyéb részleteket, ami arra utal, hogy talán meg sem történt. 

A Stena Impero tulajdonosa, a Stena Bulk és a hajótér kereskedelmi hasznosításáért felelős cég, a Northern Marine Management péntek este Londonban kiadott közös tájékoztatása szerint hajójuk nemzetközi vizeken haladt, és betartott minden szabályt. Nem említettek semmilyen balesetet.  A brit tulajdonú hajó legénységnek 23 tagja jelenleg a kikötőben van járműve fedélzetén, és az eset kivizsgálásának végéig ott marad.

Penny Mordaunt brit védelmi miniszter szombati nyilatkozatából az is kiderült, hogy Omán területi vizein haladt a Stena Impero nevű brit tartályhajó, amikor az iráni Forradalmi Gárda lefoglalta. A miniszter azt is cáfolta, hogy a brit hajó ütközés után segítségnyújtás nélkül hagyott volna hátra egy iráni halászhajót.

Jeremy Hunt brit külügyminiszter azt mondta pénteken: London nem tervez katonai akciót a tartályhajó kiszabadítására, de annak azonnal elengedését követeli az iráni hatóságoktól. Szombaton pedig kijelentette, hogy Irán "veszélyes úton indult el illegális és destabilizáló magatartásával". Az iráni tartályhajó lefoglalása Gibraltárnál legális volt - mondta. A minisztérium figyelmeztette a brit hajókat, hogy átmenetileg kerüljék el a Hormuzi-szorost.   

Németország, Franciaország és Bahrein is követelte szombaton a Stena Impero azonnali szabadon engedését, és közölték, hogy Nagy-Britannia mellett állnak a vitában.    

Így kezdődött a hajófoglalós játszma

A hónap elején a brit királyi tengerészgyalogság Gibraltárnál lefoglalta a Grace 1 nevű iráni tartályhajót azzal a gyanúval, hogy a hajó Szíriába akart kőolajat szállítani, megsértve az Európai Unió által a szíriai rezsimmel szemben bevezetett szankciókat.

A gibraltári önkormányzat éppen pénteken további harminc nappal, augusztus 20-ig meghosszabbította a Grace 1 kihajózási tilalmát. Hunt a héten arra tett javaslatot Iránnak, hogy elengedik az iráni tartályhajót, ha a teheráni kormány szavatolja, hogy a rakomány nem jut Szíriába.

Irán azonban már a Grace 1 lefoglalása után kilátásba helyezte, hogy ellenlépésként lefoglal egy brit kereskedelmi hajót.

A brazil elnök hazugnak nevezte az intézetet, miután közzétették eredményeiket.