energiaitalok;

- A pörgés foglyai

Régen kávét ittam, nagyon sokat, de ez már a múlté - dörmögött bele a kamerába a világhírű színész, miközben a piacvezető magyar energiaitalgyártó cég fő termékét reklámozta. Bruce Willis reklámcelebként fel is hörpintette a doboz tartalmát. A tíz órás New York-i forgatás során annyit ivott belőle, hogy a rendező kénytelen volt leállítani, mert az egészségét - s persze a film sikerességét - féltette tőle. Átszoktatták az ásványvízre, elvégre ha az ember már elmúlt 60, jól teszi, ha vigyáz magára. Vagy ha nem, hát jó, ha vannak őrzőangyalai, mint az aggodalmaskodó reklámfilmrendező.

Az Amerikában befutott sztárt - ez is ritkaságszámba megy - a magyar mentalitás megtestesítőjeként használták. A legfrissebb piaci adatok ugyanis azt bizonyítják, hogy honfitársaink a környező országok népeit messze lepipálva, olyannyira nem képesek spontán pörögni, hogy függővé váltak a koffeines italoktól. Hiába srófolja egyre feljebb az árukat a különadó, egyetlen esztendő alatt 32 milliárd forintot hagytak értük a boltokban, 171 millió palack tartalma gurult le a torkokon. 

Aligha tévedünk: korunk legjobb üzleteinek egyike ez! A világpiacot uraló osztrák vörös bika marketingjéből telik önálló csapat indítására a Forma1-ben, és szponzorációra a műrepülő versenyeken is.

Az energiaitalokra azonban ráragasztották az egészségkárosító bélyeget, a betiltás határára jutottak. Ám láss csodát, az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság mégis kijelentette: "összetevőik a fogyasztás szempontjából biztonságosak." A toxikológiai tapasztalatok viszont ennek ellentmondanak, és nem csak azoknál, akik túlzott koffeinbevitelnél többre vállalkoznak. A Magyar Élelmiszerkönyv ennek ellenére óvatos. Összeállítói számára nem ismeretes az energiaital fogalma, legfeljebb a koffein (taurin) tartalmú, szénsavas üdítőitalé. Ki érti ezt?