zsákfalvak;

- Zsákfalvak kutyaszorítóban: fejlődés helyett elzártság

Somogyban a települések harmada nem része a megye vérkeringésének, mert több évtizede nem építik meg a zsákfalvak életét könnyítő útszakaszokat.

- A világot jelentené számunkra – mondja Gyurik Attila, az alig százfős somogyi Fiad polgármestere arról az útról, amely települését kötné össze az épülő 67-es gyorsforgalmi úttal. Jelenleg ugyanis csak a fürdőváros, Igal felé van kijárata a falunak, pedig a másik irányba mindössze négy kilométeres távolságban fut a gyorsforgalmi. Az összekötő útból ráadásul több mint három kilométer már jelenlegi is megvan - egy erdészeti út vezet a 67-es felé -, ám az is véget ér nyolcszáz méterre a főúttól. - Ha minőségi utat akarnának önkormányzati területen, 4,2 kilométer aszfaltcsík kellene – jegyzi a faluvezető. – Negyvenöt éve ígérgetik, nem tudom, hány tanulmány és terv készült már, de érdemi lépés sohasem történt.

Csak viszonyításképpen: ha megépülne az út, 18 kilométer lenne Balatonlelle vagy Szemes, a helyiek el tudnának járni dolgozni a tóhoz. Most erre semmi esély, ugyanis 52 kilométert kell autózniuk. Emellett, ha kinyílna a falu, balatoni háttértelepüléssé válhatnánk, és felértékelődnének az ingatlanjaink, amelyek most semmit sem érnek: Fiadon 6-700 ezer forintért házat lehet venni.

Nem véletlen, hogy az apró falu is szerepelt abban a módosító indítványban, amelyet Potocskáné Kőrösi Anita nyújtott be a jövő évi költségvetés tervezetéhez: a siófoki jobbikos képviselő 18 somogyi zsákfalu megnyitását javasolta gazdasági, turisztikai és szociológiai szempontok alapján, ám módosítóját már a bizottsági szakban lesöpörte a kormánypárti többség.

Pedig Fiadhoz hasonlóan Somogy településeinek nagyjából harmada esik ki átmenő forgalom híján a megye vérkeringéséből. A hátrányos helyzet miatti elvándorlás következményeként a népesség rohamosan csökken, elöregszenek, ez pedig szakemberek szerint lassan visszafordíthatatlan folyamattá válik.

A zsákfalvak kinyitására lett volna forrás, a 2014–20-as uniós költségvetési ciklusban ugyanis több mint ezermilliárd jutott úthálózat-fejlesztésre, csak éppen a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégiában nem esett szó ezen települések kinyitásáról. Somogyban 69 új, a településeket megnyitó-összekötő útra lenne szükség, az összes megépítése normál szélességben és alappal nagyjából 50 milliárdba kerülne, de a legtöbb helyen már négy méter széles gazdasági feltáró utak is hatalmas változást hoznának a helyiek életébe.

- Két-három évtizede biztos ígérgetik már – állítja Kőkuti István, a kevesebb, mint kétszáz fős sváb falu, Ecseny polgármestere. – Mernye felé három kilométernyi útra lenne szükségünk, és ezzel 11-12 kilométerrel lerövidülne a távolság Kaposvár felé. Időben kevesebb, mint felére csökkenne a távolság, vagyis sokkal többen tudnának bejárni dolgozni a megyeszékhelyre. A mostani két ember helyett 10-15 család élhetne kaposvári munkahelyből, ami anyagilag óriási előrelépést jelentene nekik. 

A zimányiak ebből a szempontból szerencsés helyzetben vannak, a Kaposvártól 13 kilométerre fekvő, bő félezres település ugyanis éppen a város felé nyitott. A másik irányba viszont hiába kevesebb, mint négy kilométer Kisgyalán, s lenne elérhető így könnyedén Igal vagy éppen Tolna megye, jelenleg több mint 30 kilométert kell autózni. Ellenkező esetben egy földutat kell választani a földeken és az erdőn át – s ez így is marad egyelőre, hiszen hiába szerepeltek Ecsennyel a kinyitásra javasolt falvak között, a módosító esetükben sem jutott el a T. Ház elé.

- Bevallom, örülök, hogy nincs másik kijárata a falunak – lep meg állításával Török István a falu főutcáján. – Szeretem a csendet, nekem még a mostani traktorforgalom is sok. Ha átmenő lenne, elviselhetetlen lenne a zaj.

Véleményével erősen kisebbségbe szorul a faluban, bárkivel is beszélünk, mindenki hasznosnak látná az utat. Már csak a közlekedés miatt is: jelenleg 12 busz jár be a településre, de ha másik kijárat is lenne, akkor körjáratszerűen a megye keleti felébe járó járatok errefelé jutnának vissza Kaposvárra.

- Harminc éve biztos ígérgetik az utat – ismeri el Takács János polgármester –, a tanulmánytervek itt vannak a fiókomban. Olyan verzió is akad, amely kevesebb, mint egy kilométeres leágazóval Patalom felé is kinyitná Zimányt, vagyis három térséget lehetne összekapcsolni. Hatalmas igény lenne az útra, egyrészt a 61-es út és a Balaton között alig akad nyugat-kelet irányú út a megyében, azaz Tolna felé, másrészt a környékbeli mezőgazdasági cégeknek is nehezíti a szállítást a jelenlegi helyzet. Arról már nem is beszélve, hogy Kisgyalánban akad egy osztrák vállalkozó, aki munkát tudna adni zimányiaknak, csak hát hiába szomszédos falu, harminc kilométeres kerülővel lehet csak odamenni.

Több száz falu érintettMagyarországon jelenleg 507 zsáktelepülés akad, amelyekben összesen nagyjából negyedmillióan élnek, vagyis a hazai lakosság 2,5 százaléka. A zsáktelepülések közül egyedül Sajóbábony város, a Miskolc melletti, 2700 fős település tíz éve kapta meg a titulust. A zsákfalvakat átlagosan kevesebb mint ötszázan lakják, a legkisebb közülük a 11 fős, a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Gagyapáti, a legnagyobb a hét és félezres Nagykovácsi Budapest mellett. A zsáktelepülések negyven százaléka a Dél-Dunántúlon, jellemzően Somogyban és Baranyában, ötödük az Északi-középhegységben található.

A hétvége kegyes lesz a nyaralókhoz.