- A világot jelentené számunkra – mondja Gyurik Attila, az alig százfős somogyi Fiad polgármestere arról az útról, amely települését kötné össze az épülő 67-es gyorsforgalmi úttal. Jelenleg ugyanis csak a fürdőváros, Igal felé van kijárata a falunak, pedig a másik irányba mindössze négy kilométeres távolságban fut a gyorsforgalmi. Az összekötő útból ráadásul több mint három kilométer már jelenlegi is megvan - egy erdészeti út vezet a 67-es felé -, ám az is véget ér nyolcszáz méterre a főúttól. - Ha minőségi utat akarnának önkormányzati területen, 4,2 kilométer aszfaltcsík kellene – jegyzi a faluvezető. – Negyvenöt éve ígérgetik, nem tudom, hány tanulmány és terv készült már, de érdemi lépés sohasem történt.
Csak viszonyításképpen: ha megépülne az út, 18 kilométer lenne Balatonlelle vagy Szemes, a helyiek el tudnának járni dolgozni a tóhoz. Most erre semmi esély, ugyanis 52 kilométert kell autózniuk. Emellett, ha kinyílna a falu, balatoni háttértelepüléssé válhatnánk, és felértékelődnének az ingatlanjaink, amelyek most semmit sem érnek: Fiadon 6-700 ezer forintért házat lehet venni.
Nem véletlen, hogy az apró falu is szerepelt abban a módosító indítványban, amelyet Potocskáné Kőrösi Anita nyújtott be a jövő évi költségvetés tervezetéhez: a siófoki jobbikos képviselő 18 somogyi zsákfalu megnyitását javasolta gazdasági, turisztikai és szociológiai szempontok alapján, ám módosítóját már a bizottsági szakban lesöpörte a kormánypárti többség.
Pedig Fiadhoz hasonlóan Somogy településeinek nagyjából harmada esik ki átmenő forgalom híján a megye vérkeringéséből. A hátrányos helyzet miatti elvándorlás következményeként a népesség rohamosan csökken, elöregszenek, ez pedig szakemberek szerint lassan visszafordíthatatlan folyamattá válik.
A zsákfalvak kinyitására lett volna forrás, a 2014–20-as uniós költségvetési ciklusban ugyanis több mint ezermilliárd jutott úthálózat-fejlesztésre, csak éppen a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégiában nem esett szó ezen települések kinyitásáról. Somogyban 69 új, a településeket megnyitó-összekötő útra lenne szükség, az összes megépítése normál szélességben és alappal nagyjából 50 milliárdba kerülne, de a legtöbb helyen már négy méter széles gazdasági feltáró utak is hatalmas változást hoznának a helyiek életébe.
- Két-három évtizede biztos ígérgetik már – állítja Kőkuti István, a kevesebb, mint kétszáz fős sváb falu, Ecseny polgármestere. – Mernye felé három kilométernyi útra lenne szükségünk, és ezzel 11-12 kilométerrel lerövidülne a távolság Kaposvár felé. Időben kevesebb, mint felére csökkenne a távolság, vagyis sokkal többen tudnának bejárni dolgozni a megyeszékhelyre. A mostani két ember helyett 10-15 család élhetne kaposvári munkahelyből, ami anyagilag óriási előrelépést jelentene nekik.
A zimányiak ebből a szempontból szerencsés helyzetben vannak, a Kaposvártól 13 kilométerre fekvő, bő félezres település ugyanis éppen a város felé nyitott. A másik irányba viszont hiába kevesebb, mint négy kilométer Kisgyalán, s lenne elérhető így könnyedén Igal vagy éppen Tolna megye, jelenleg több mint 30 kilométert kell autózni. Ellenkező esetben egy földutat kell választani a földeken és az erdőn át – s ez így is marad egyelőre, hiszen hiába szerepeltek Ecsennyel a kinyitásra javasolt falvak között, a módosító esetükben sem jutott el a T. Ház elé.
- Bevallom, örülök, hogy nincs másik kijárata a falunak – lep meg állításával Török István a falu főutcáján. – Szeretem a csendet, nekem még a mostani traktorforgalom is sok. Ha átmenő lenne, elviselhetetlen lenne a zaj.
Véleményével erősen kisebbségbe szorul a faluban, bárkivel is beszélünk, mindenki hasznosnak látná az utat. Már csak a közlekedés miatt is: jelenleg 12 busz jár be a településre, de ha másik kijárat is lenne, akkor körjáratszerűen a megye keleti felébe járó járatok errefelé jutnának vissza Kaposvárra.
- Harminc éve biztos ígérgetik az utat – ismeri el Takács János polgármester –, a tanulmánytervek itt vannak a fiókomban. Olyan verzió is akad, amely kevesebb, mint egy kilométeres leágazóval Patalom felé is kinyitná Zimányt, vagyis három térséget lehetne összekapcsolni. Hatalmas igény lenne az útra, egyrészt a 61-es út és a Balaton között alig akad nyugat-kelet irányú út a megyében, azaz Tolna felé, másrészt a környékbeli mezőgazdasági cégeknek is nehezíti a szállítást a jelenlegi helyzet. Arról már nem is beszélve, hogy Kisgyalánban akad egy osztrák vállalkozó, aki munkát tudna adni zimányiaknak, csak hát hiába szomszédos falu, harminc kilométeres kerülővel lehet csak odamenni.