Hableány;

- Koszorúk, virágok úsztak a Dunán

Megrendítően látványos hajós szertartással vettek végső búcsút a Hableány magyar kapitányától és matrózától. Külön megemlékeztek a dél-koreai áldozatokról is.

Véletlenek sorozata vezetett a tragédiához, az írott történelem óta nem történt ilyen baleset a Dunán – hitetlenkedtek még most is a kollégák, akik ismerték Lombos Lászlót és Pethő Jánost, a Hableány elhunyt kapitányát és matrózát.

A sajtó számára fenntartott Attila nevű hajón beszélgettünk a legénység tagjaival, nem sokkal a gyászszertartás kezdete előtt. Név nélkül sem szeretettek volna nyilatkozni arról, hogy szerintük kit terhel a felelősség. „Az eljárás során majd eldől” – mondták diplomatikusan.

Lassan azért kiderül, mit gondolnak. Mindenki láthatta a tragédiáról készült felvételeket, ezek alapján egyértelműnek tartják, hogy a Hableány szabályosan közlekedett. Ha viszont így van, akkor csak a vele ütköző hatalmas szállodahajó, a Viking Sigyn lehetett a hibás. Többször is hangsúlyozták azonban, hogy ez szigorúan a magánvéleményük. És egyetértettek abban, hogy alapvetően nem megváltoztatni kell a szabályokat, hanem betartatni a már meglévőket.

Az ütközés után a Hableány pillanatok alatt elsüllyedt május 29-én este. A kétfős magyar személyzeten kívül 33 dél-korai turista tartózkodott a hajón. Közülük csak heten menekültek meg, az egyik eltűntet még mindig keresik.

A két magyar áldozat búcsúszertartását a Dunán rendezték pénteken. A Hableányt is üzemeltető cég nem véletlenül az Attilára hívta az eseményre regisztrált újságírókat. Lehetett hallani olyan találgatásokat ugyanis, hogy az 1949-ben épített Hableány életkora is szerepet játszhatott a tragédiában. Nos: az Attila ennél régebben, csaknem száz évvel ezelőtt készült, korábban Zebegény néven teljesített szolgálatot a Balatonon. Az üzemeltető cég prezentálni akarta, hogy kellő átalakítások után „így néz ki egy jól karbantartott”, biztonságosan működő idős hajó.

Délelőtt 11 óra körül különböző kikötőkből tizenöt különböző méretű hajó indult alakzatba rendeződve felfelé a Dunán. A gyász jeléül a magyar zászlót félárbócra engedték. A lakosság számára – kapacitás hiányában – nem szerveztek külön megemlékezést, de így is sokan gyűltek össze a Margit hídon és a rakpart pesti oldalán. Azoktól, akik szerették volna leróni kegyeletüket, azt kérték, hogy virágszirmokat szórjanak a folyóba.

Amikor a hajók az újpesti (északi összekötő) vasúti híd közelébe értek, a hangszórókból mindenhol ugyanaz a gyászbeszéd szólt: „A hivatásos hajósok számára az elképzelhető legnagyobb veszteség ért minket. Ma tisztelettel hajtunk fejet az elhunyt utasok emléke előtt, és búcsúztatjuk el a Panorama Deck két hajós kollégáját, Pethő Jánost és Lombos Lászlót”.

Lombos László, a Hableány kapitánya már gyermekként is arról álmodozott, hogy hajós lesz belőle. Az álom valóra vált, lételeme lett a víz közege és a hajózás világa – hangzott el a nekrológban. Bejárta a világot nagy hajók fedélzetén, belvízen, tengeren egyaránt, de igazán otthon a Dunán érezte magát. Szavára figyeltek, ha megszólalt, annak súlya volt. Kollégái szívesen dolgoztak vele, hiszen tudták, hogy tapasztalt, felelősségteljes ember, akire mindig számítani lehet. 58 éves volt, amikor utolsó útjára indult.

Pethő János matróz a tragédia előtti napon ünnepelte 53. születésnapját. Eredetileg a katonai pálya mellett kötelezte el magát, a víz azonban mindig vonzotta. Amikor változtatnia kellett, nem volt kérdés, hogy a hajózás mellett dönt. Munkatársai nyugodt, higgadt, precíz, újító szellemű embert ismertek meg benne. Tervei között szerepelt, hogy hajóvezetői képzés után maga is a kormányállásba áll. Már csak a szükséges szolgálati idő leteltét várta ehhez a lépéshez.

„Lombos László kapitány és Pethő János matróz kiváló kollégáink voltak, akik mindannyiunk számára követendő példát mutattak” – zárult a gyászbeszéd.

A Halászbástya hajóról harangütések után lebomló papírurnában vízbe eresztették Pethő János hamvait (Lombos László földi maradványait máshol helyezik örök nyugalomra.) Majd katonai díszsortűz következett, megszólaltak a hajókürtök. Koszorúk, virágok úsztak a Dunán.

Visszafelé, a Margit hídnál – hasonlóan ünnepélyes keretek között – külön is megemlékeztek a dél-koreai áldozatokról. Az MTI tájékoztatása szerint a balesetben részes szállodahajót üzemeltető Viking River Cruises közleményben fejezte ki részvétét és együttérzését.

A Kárpát-medence időjárását nedvesebb légtömegek alakítják, egyre több helyen számíthatunk csapadékra.