;

pride;

- A turizmust is pörgeti a Budapest Pride

Felmérések szerint a meleg emberek az átlagnál kétszer többet utaznak és költenek, így nem csoda, hogy egyre többen foglalkoznak ezzel az üzletággal.

Az, hogy a budapesti Pride-ra egyre többen érkeznek külföldről, már egyáltalán nem meglepő. Az LMBTQ turizmus az egyik legdinamikusabban fejlődő ága a világturizmusnak. Felmérések szerint a meleg emberek az átlagnál kétszer többet utaznak és költenek, így nem csoda, hogy egyre többen foglalkoznak ezzel az üzletággal.

Miközben a magyar társadalom nem igazán elfogadó a különböző kisebbségekkel szemben – a melegek még mindig egy sor diszkriminatív intézkedéssel, jogszabállyal küzdenek –, Budapest bekerült az 50 legnépszerűbb LMBTQ desztináció közé az utazással foglalkozó legjelentősebb internetes ajánló, a TripAdvisor listáján. Köszönhető ez elsősorban annak a marketingmunkának, amelyet tucatnyi neves hazai turisztikai vállalkozás összefogásával indított egy évvel ezelőtt a Humen Travel Turisztikai Egyesület.

„A legtöbb város ma már tudatos marketinget és kommunikációt épít erre a szegmensre, és ezt tesszük mi is Budapesten” – mondja Erdei Zsolt, a projekt kommunikációjáért felelős Humen Media Group ügyvezetője. – A melegekkel egy, az átlagosnál igényesebb és fizetőképes réteg érkezik egy városba, ami mindenkinek jó” – teszi hozzá.

Az LMBTQ turizmus több mint 800 milliárd dolláros forgalmat generál évente, és ez a szegmens világszerte dinamikusan növekszik. A CMI amerikai piackutató legutóbbi felmérése szerint az LMBTQ csoport tagjai egy évben 57 százalékkal többet költenek a heteroszexuális társaiknál. Az ide tartozó emberek elkölthető jövedelme az átlagnál magasabb, és többségük aktív életet él. A meleg emberek számára a hétköznapokban is fontos a minőség, így az utazásaiknál is elsősorban ezt keresik. Általában a magasabb kategóriájú szállásokat és kulturális szolgáltatásokat vesznek igénybe és minőségi éttermeket keresnek fel. A turisztikai szakembereknek tehát figyelniük kell az ő igényeikre, ha részesedni kívánnak ebből a piacból. Számos város, ország és utaztató ma már külön LMBTQ marketingstratégiát is beilleszt éves tervébe.

Az adatok azt mutatják, hogy az LMBTQ-utazók 40 százaléka számára elsődleges szempont, hogy a felkeresett ország toleráns legyen, ez sokszor az árnál is fontosabb. „Ez leginkább a párokra igaz, mert amíg egy egyéni utazó annyira nem látható, két nő vagy két férfi esetében egyértelmű lehet, hogy egy párról beszélünk, még ha nem is fogják meg egymás kezét az utcán” – mondja a szakember, aki hozzáteszi: nagyon fontos az, hogy az LMBTQ emberek ne csak olyan helyre utazzanak, ahol teljes mértékben szabadok lehetnek. A láthatóság segíti az elfogadást. „A turizmus kapukat tud megnyitni, és segítheti az ott élő LMBTQ embereket, hogy elfogadtassák magukat saját társadalmukkal is – mondja Erdei Zsolt. – Ezért is mondom mindig azt, hogy az LMBTQ turizmus nem csupán üzlet, hanem valahol egy társadalmi célt is szolgáló tevékenység.”

Budapestben óriási, ma még kihasználatlan lehetőség van – állítja a kommunikációs szakember. Az európai és amerikai piac után itt az ideje megcélozni az ázsiai LMBTQ közösséget is, amely újabb bevételt és elismertséget hozhat Magyarországnak és Budapestnek – teszi hozzá.

Népszerű városokEurópában Barcelona, Berlin, Madrid, Párizs, Amszterdam, London a legnépszerűbb úti cél az LMBTQ közösség számára. Itt a leginkább elfogadóak az emberek, így nem meglepő, hogy ezek a helyek rendezik a legnagyobb melegfesztiválokat, amelyek mágnesként vonzzák a turistákat. Európán kívül az Egyesült Államok, Kanada, Argentína, Kolumbia, Mexikó vagy Brazília népszerű, Ázsiában pedig a legnépszerűbb desztináció Thaiföld.

Az első, de még a második gyerek vállalásakor is hatástalan a kormány családpolitikája, csak az számít, van-e munkája az anyának – derül ki egy friss felmérésből.