;

óvadék;viking;Hableány;

Korábbi felvétel!

- A Kúria már vizsgálja a Viking kapitányának óvadék-ügyét

Döntésük arra ad majd választ, hogy a hajóskapitánynak nem ér-e meg minden pénzt, hogy elszökjön a várhatóan nagy büntetés elől.

A Kúrián már vizsgálják a budapesti hajókatasztrófában érintett ukrán kapitány óvadékának ügyét – hangzott el az InfoRádió Aréna című műsorában. Darák Péter, a Kúria elnöke elmondta, hogy az óvadék intézménye egy olyan, a bíróság által meghatározott összeget jelent, amelynek az a célja, hogy elősegítse a bűnügyi felügyelet magatartási szabályainak megtartását, illetve a terhelt eljárási cselekményeken való jelenlétét. Ez

a terheltet arra motiválja, hogy ezeket a szabályokat betartsa (ne tűnjön el, álljon a nyomozóhatóság, a bíróság rendelkezésére), mert egyébként az óvadékot elveszti, ha ezeket a magatartási szabályokat megszegi.

Darák  hozzátette, hogy a törvény szerint az óvadék megállapításakor figyelembe kell venni a bűncselekmény súlyát is – ez a Hableány esetében kivételesen nagy, hiszen 28 embert halálát eredményezte.

A Kúria döntése arra ad majd választ, hogy az ukrán hajóskapitánynak nem ér-e meg minden pénzt, hogy elszökjön a várhatóan nagy büntetés elől.
„Elütöttél egy hajót!”– Ezt rögzíthette a Viking feketedobozaA Viking Sigyn szállodahajó feketedoboza mindent rögzített, ami a 28 halálos áldozatot követelő tömegkatasztrófa pillanataiban történt, és a hangfelvétel perdöntő bizonyítéka lehet annak, hogy kikapcsolták a radar vészjelző hangját – írja a Blikk. A lap szerint az úgynevezett Voyage Data Recorder (VDR) rögzítette a Viking navigációs adatait és a kormányállásban elhangzott összes szót is. A felvételeken angolul, németül és oroszul hallhatóak a kétségbeesett mondatok. Mint írják, közvetlenül a baleset előtt, 21:05:38-kor kiabálás hallatszik. Egy női hang kétségbeesve sikítja: „Istenem! Egy hajó!” Három másodperccel később egy férfi kiabál: „Hajó, hajó!” Újabb két másodperc elteltével egy másik férfihang: „Ajajaj!” Ezután hallható a felvételen egy újabb angolul sikoltozó nő: „Elütöttél egy hajót!” Erre kérdez vissza szintén angolul egy férfi: „Micsoda?!” Ezután erősödik fel a hajó menetzaja, vagyis a kapitány kinyitotta a kormányállás ajtaját. Ezt követően a hangfelvételen folyamatos telefoncsörgés hallható. Egy perccel és néhány másodperccel az ütközés után hangzik fel magyarul és németül elsőként a riasztás: „Ember a vízben a Margitszigetnél!” Innentől másodpercenként hallható a rádió hangja: „Felborult egy hajó!” A Blikk szerint kiderült az is: a Viking radarképe már másfél perccel az ütközés előtt jelezte, hogy a Hableány vészesen közel van.

Békéscsaba és Szabadkígyós között nem közlekednek a vonatok, az arra utazóknak várakozniuk kell, a busztársaságok ugyanis nem tudtak pótlóbuszokat rendelkezésre bocsátani.