Tovább szigorítana a köznevelési törvényen a kormány: noha a nemrégiben beterjesztett módosító javaslatok már több szakmai szervezetnél kiverték a biztosítékot (például a magántanulói státusz eltörlésére, vagy a rugalmas iskolakezdés megszüntetésére tett javaslatokkal), az országgyűlési bizottságok által kiegészített és elfogadott, úgynevezett „összegző módosító javaslat” újabb korlátozó passzusokkal bővült. Egyebek mellett például kiüresítenék az államitól eltérő, gyermekközpontúbb oktatást kínáló alternatív iskolák tanterveit.
Ha a módosító javaslatokat elfogadják, az alternatív kerettanterveket csak akkor hagyhatja jóvá a szakminisztérium, ha megfelelnek két újabb szempontnak. Az egyik, hogy a Nemzeti alaptantervben meghatározott tananyagtartalmakat tanévenként két félévre bontva kell megjeleníteni a kerettantervekben; a másik, hogy az alternatív kerettantervek – az állami és az alternatív oktatás közötti „nagyobb átjárhatóság” érdekében – legfeljebb 30 százalékban térhetnek el az oktatásért is felelős miniszter által kiadott kerettantervektől.
– A törvénytervezethez később benyújtott módosítások egyértelművé tették, hogy nem apró pontosításokat akarnak mindenféle előzetes szakmai és társadalmi egyeztetés nélkül a nyári szünetben elfogadtatni. A kormányzati szándék arra irányul, hogy egy kézben tartsák az oktatást, megakadályozzanak mindenféle más kezdeményezést – vélekedett Nagy Erzsébet. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete Országos Választmányának tagja úgy fogalmazott: egyénre szabott tanításszervezés helyett a kormány egy olyan „ásatag, autoriter rendszerekre jellemző modellben” gondolkodik, amely már a múlt században is megbukott.
Az újabb módosító javaslatokkal bezárnák a magántanulósághoz vezető utolsó kiskaput is. Az eredeti javaslat szerint a „hivatalos” magántanulói státusz megszűnése ellenére lehetőség lesz „egyéni munkarend” igénylésére, ám annak jóváhagyásáról már nem az adott iskola igazgatója, hanem egy kormányzati hivatal dönt majd. Csakhogy a jogalkotók azt elfelejtették, hogy az igazgató adhat felmentést néhány, vagy akár az összes tanóra látogatása alól is. Az összegző módosító javaslatban korrigáltak: ha az utóbbira kerülne sor, ahhoz is egy központi állami szerv engedélyére lesz szükség.
A szakmai egyeztetés „természetesen” ezúttal is elmaradt. – Nem véletlen, hogy az oktatás szereplőit, a pedagógusokat, érdekképviseleteiket, a szülőket és diákokat ki akarják hagyni az egyeztetésből, az intézményvezetők kiválasztásának folyamatából, és egyáltalán mindenből, ami rájuk tartozik. Ennek az egész magyar társadalom issza meg a levét – mondta Nagy Erzsébet.
A törvénytervezet végszavazására – és várható elfogadására – az Országgyűlés július 2-ai ülésén kerül sor.
Szülők: az új rendelkezések betarthatatlanok
A köznevelési törvény eddig is botrányos módosításaihoz az utolsó pillanatban újabb változtatásokat tettek hozzá. Az új rendelkezések az alternatív intézmények – mint például a Waldorf iskolák – számára a gyakorlatban betarthatatlanok, és ezáltal a törvénytervezet alkalmassá válik ezen intézmények ellehetetlenítésére, kiüresítésére vagy bezárására – közölte szombaton a Szülői Hang közösség. Mint írták, az alternatív oktatási intézmények több évtizedes tapasztalattal, felbecsülhetetlen pedagógiai tudással gazdagították országunkat, melyek a törvénytervezettel veszélybe kerültek.