turizmus;Mahart PassNave Személyhajózási Kft.;Magyar Turisztikai Ügynökség;Hableány;

Viking Sigyn a rostocki kikötőben márciusban

- Lényegében saját magának fizethet a Viking Cruises, ha kiköt Budapesten

A magyar állammal közösen tulajdonolja a Mahart PassNave Kft.-t a svájci cég, és több mint 1,1 milliárd forint osztalékot vitt ki az országból, amióta a magyar állam üzlettársa lett.

Nagyon gáláns volt a kormány a Viking River Cruises AG svájci céggel, aminek gazdasági szempontból értelmezhetetlen kedvezményeket adott, mikor maga mellé engedte a budapesti hajózási bizniszben, írja a 24.hu. A szállodahajós svájciak ugyanis

hazavihetik annak a magyar kikötőüzemeltető cégnek a nyereségét, amelynek ők a legnagyobb díjfizetői.

A portál számítása szerint a Viking Cruises, amely a dunai szállodahajóival az egyik legfőbb bevételi forrása a Mahart PassNave Kft.-nek, több mint 1,1 milliárd forint osztalékot vitt ki az országból, amióta a magyar állam üzlettársa lett.

Mint írják, a Viking Cruises magyarországi céges megjelenése érdekes módon egybeesett azzal, amikor az Orbán-kormány 2013-ban elhatározta: állami irányítás alá veszi a legnagyobb magyar dunai vállalatot. Az állam 750 millió forintért vásárolta meg a Mahart PassNave Kft. 51 százalékát. A Mahart Passnave több mint harminc hajóval rendelkezik, de az igazi érték a cég kezében levő 70 kikötő, közöttük a budapesti hajókikötők túlnyomó része.

A Viking Cruises néhány héttel az állam után vette meg a Mahart PassNave-ból a fennmaradó részt. A vásárlás lezárulta után a Viking Hungary Kft. lett az összekötő kapocs a Mahart PassNave és a svájci anyacég között. Jegyzőkönyvek tanúsága szerint most a Rogán Antal miniszter által felügyelt Magyar Turisztikai Ügynökségnek 18665, a Vikingnek pedig 17993 szavazata van a cég tulajdonosi taggyűlésében, és a két fél ebben az arányban részesedett az osztalékból is.

A Viking így egyik oldalon a Mahart PassNave klienseként a konkurenciához hasonlóan fizeti a hajók parkolási díját, az úgynevezett pontondíjat, a másik oldalon viszont tulajdonosként kiveszi a cégből a hasznot.

Ezzel a megoldással a Viking sokkal jobb helyzetbe kerül a piac többi szereplőjénél, az állam viszont elesik a bevételek jelentős részétől: ha például a 2018-as üzleti évben a Viking hajói kevesebb mint ötszázszor kötöttek ki a fővárosi rakparton, akkor nemhogy nullszaldós, de nyereséges volt a cég számára a budapesti kikötés.

A Mahart PassNave 2017-ben egyébként 1,2 milliárd, 2018-ban pedig 1 milliárdos nyereséget termelt. Ezeket a pénzeket osztalékként a két tulajdonos az utolsó fillérig kivette a cégből.

Puzsér Róbert már nem élvezi a támogatásukat.