;

energia;klímavédelem;levegőminőség;szén-dioxid kibocsátás;

- Még sajátjai szerint is javításra szorulnak a kormány klímacéljai

Az illetékes államtitkár szerint is javíthatók a kabinet - sokak szerint egyenesen siralmas - 2030-as uniós környezetvédelmi céljai: a közlekedésben például ötven százalékos szennyezésnövekedést "vállalnánk".

Javíthatónak nevezte az ország 2030-as klímavállalásait kérdésünkre Kaderják Péter, az innovációs és technológiai tárca energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára a vízi biomasszaszállítás lehetőségeit boncolgató Energie Barge elnevezésű nemzetközi konferencia tájékoztatóján. Felhívta a figyelmet, hogy az Unió számára megküldött Nemzeti Energia- és Klímaterv (NEKT) még csak terv, amiről tárgyalnak úgy a bizottsággal, mint társadalmi szervezetekkel. „Akárki akármit mond, Magyarország klímateljesítménye nagyon jó, meghaladja az európai átlagot” - fogalmazott.

Példaként felhozta, hogy 1990-hez képest 36 százalékkal csökkent az üvegházhatású gázok kibocsátása, ami egy főre vetítve az uniós átlag háromnegyede. Az egységnyi GDP előállításához felhasznált szén-dioxid az elmúlt tíz év során negyedével csökkent. A hazai gazdaságfejlesztés klímabarát, nem áll ellentétben a környezetvédelmi célokkal – hangoztatta -: míg tavaly közel öt százalékkal nőtt a GDP, az ország szén-dioxid-kibocsátása 0,8 százalékkal csökkent - érvelt. Míg a klímapolitikában a napelem, a közlekedésben pedig az elektromos autók állnak a figyelem középpontjában, a konferencia témájához igazodóan legalább ilyen fontos lehetőségeknek nevezte a biomasszát, illetve a szennyező közlekedés kiváltását, például a több száz kamiont helyettesítő uszályokkal. Az üvegházgáz-kibocsátás visszaszorítása szempontjából az energiafelhasználás mellett a közlekedést nevezte a legfontosabbnak. Más szakértők ennek kapcsán a magyar kormány kijózanító, az uniós államok között sereghajtó 2030-as klímavállalásaira hívják fel a figyelmet.

Eszerint erre az időpontra a közös, 32,5 százalékos energiamegtakarítási célhoz képest Magyarország egyelőre 8-10 százalékot vállal. (A bonyolult számítási mód miatt ez emelkedő fogyasztást jelent.) A 40 százalékos szén-dioxid-kibocsátási cél ugyan egybeesik az EU-átlaggal, ám az döntő többségben az ipar rendszerváltás utáni összeomlásának tudható be: azóta inkább nő a kibocsátás, így a 2030-as cél teljesíthetőségét környezetvédők kétlik. Annál is inkább, mert az Orbán-kormány 2030-ra a közlekedés terén 50 százalékos szén-dioxid-kibocsátás-emelkedést „vállal”. Ráadásul, míg az unió 2050-re már nettó 100 százalékos szén-dioxid-kibocsátás-mentességet írna elő, addig Magyarország ugyanekkorra csak 52-85 százalékot teljesítene. A magyar kabinet tervei szakmai szervezetek éles tiltakozását váltotta ki bel- és külföldön egyaránt, amelyek az érdemi kormányzati egyeztetési lehetőségek hiányára is panaszkodnak.

Kaderják Péter felvetésünkre elismerte, hogy a gazdaság fejlődése miatt a közlekedésben a kibocsátás emelkedésével számolnak. De ennek mérséklésén is törik a fejüket. A 2050-es célokról még zajlanak a tárgyalások: az nem része a konkrét, 2030–as értékeket tartalmazó NEKT-nek – figyelmeztetett. Előbbi egy sokkal hosszabb időtáv, ami egész más lehetőségekkel kecsegtet úgy a közlekedés zöldítésében, mint az elektromobilitásban vagy a technológiaváltás terén – hangoztatta. 

A hozzánk hasonlóktól is lemaradunkMíg Magyarország egy helyben toporog, sőt, bizonyos tekintetben visszafelé halad a légszennyezés-csökkentésben, addig a velünk politikai-gazdasági szempontból egy lapon említett államok érdemi és fajsúlyos intézkedéseket hoznak a jelenleg legjelentősebb környezet-egészségügyi problémák megoldásáért – állapítja meg blogján a Levegő Munkacsoport a ClientEarth nevű nemzetközi környezetjogi szervezet lengyel irodája által szervezett varsói kerekasztal-beszélgetés kapcsán. Ennek példájaként felhozzák, hogy Krakkóban teljesen betiltották a szilárd tüzelést. A fűtési rendszerek cseréjére 300 milliárd forintnak megfelelő összeget biztosítanak. A kezdeményezéshez több más lengyel város is csatlakozna, miközben az ország az egyik legnagyobb szénkitermelő. Csehországban szabályozták a háztartásokban elégethető szilárd tüzelőanyagok minőségét és Bulgária is hasonló lépéseket fontolgat. Szlovákiában, a legrosszabb helyzetű pozsonyi térségbe hamarosan csak a legkevésbé szennyező járművek hajthatnak be. A szervezet mindezt a lakossági nyomásnak és az azzal egybeeső politikai akaratnak tudja be. Ehhez képest a magyarországi helyzet leginkább csak kínos feszengésre ad okot. Ránk a Levegő Munkacsoport szerint leginkább a vélt politikai következmények miatti aggodalom, a gazdasági érdekek téves értékelése és az erőteljes lakossági nyomás hiánya jellemző. Az évi mintegy 12 ezer 800 magyar korai haláláért felelős részecskeszennyezettség nálunk európai összehasonlításban is kimagasló: ehhez csak Bulgária, Észak-Olaszország, a csehek, illetve egyes lengyel térségek szintje mérhető. Nálunk nem hogy a lignit betiltása nincs napirenden, de az állam szociális alapon még osztogatja is, tűzközeli vállalkozók pedig bányákat nyithatnak. Más, hozzánk hasonló fejlettségű államokban már rájöttek, hogy az ebből származó "haszon" eltörpül az általa okozott környezetvédelmi, egészségügyi és más károkhoz képest - fogalmaznak. 

A piacokon az eper ára fajtától, mérettől függően kilónként 900-1300 forint között kapható. A cseresznye kilóját viszont általában 1000 forintért, vagy még drágábban mérik.