Bár 2014 márciusában, azaz 5 évvel ezelőtt adták át a budapestieknek a meglehetősen mostoha körülmények közt megépült 4-es metrót, az építkezést végző kivitelezőkkel folytatott kártérítési pereknek máig nincs vége, írja a 24.hu. Az átadása óta - csak a mai napig - nagyjából 23 milliárd forinttal lett drágább a metró, és mint a hírportál megtudta, ennek több mint felét,
A többi milliárd a kormány jóváhagyásával kötött megállapodásokra, valamint a beruházásáért felelős DBR Metró Projektigazgatóság fenntartására ment el.
Összesen 47 kártérítési per indult a közlekedési társaság ellen, ezek közül még 7 van folyamatban. Közülük a legjelentősebb az alagútépítő társaság, vagyis a Bamco konzorcium által tavaly év végén indított kártérítési per, amelyben 35 millió euró, azaz 11 milliárd forint a tét. A 24.hu úgy tudja,
A tárcavezető nevével fémjelzett iroda a Bamco képviseletében állami kártérítésért, így közpénzből fizetett sikerdíjért pereskedett a bíróságon.
Az eljárások többsége – 38 per – a nyilvánosság teljes kizárása mellett választottbíróság elé került. A BKV 31 esetben fizetett kártérítést. 17 per a cég teljes vagy részleges pervesztésével zárult, 13 pedig teljes vagy részleges győzelmével. 3 esetben a pernyertesség aránya 50-50 százalék, 5 eljárás ítélet nélkül megszűnt, és mindössze kettő ért véget egyezséggel.
A 4-es metró összköltségvetését 2012 végén 452,5 milliárd forintban állapították meg, a keretösszegből 67,5 milliárd forintot különítettek el a vállalkozókkal folytatott vitákra. Ebből – a tartalékkeret levonásával – 385 milliárd forint projektköltség adódik. A 67,5 milliárd forintos keretet tavaly nyáron 38 milliárd forintra csökkentették, utóbbi összegből fogyott el körülbelül 23 milliárd forint. Körülbelül 15 milliárd forint áll még rendelkezésre a folyamatban lévő perekre.