Sokak számára megdöbbentő eredménnyel zárult a Nézőpont Intézet médiakutatójának, a Fidesz-barát Médianéző Központnak legutóbbi Facebook-elemzése. Az elemzés azt vizsgálta, hogy az egyes politikai csoportosulások mennyire tudják elérni az embereket a Facebook-on, és a március 15-i ünnep kapcsán azt állította: a kormánypártnak ötszörös a fölénye, és az ellenzéknél sokkal hatékonyabban juttatja el üzenetei az olvasókhoz.
A gyorselemzés készítői a Fidesz és hat ellenzéki párt (MSZP, Jobbik, DK, Párbeszéd, Momentum, LMP) Facebook-oldalát vizsgálva összesen 134.100 interakciót (kedvelést, megosztást, kommentet) talált március 15-én, ebből 113 ezer a kormánypárthoz sorolható. A részletek kapcsán a Hírklikk.hu kereste meg a Médianéző Kft. vezetőjét, Boros Bánk Leventét. Rákérdeztek, nézték-e a kommentek tartalmát, és tettek-e különbséget a pozitív és negatív reakciók között? Boros Bánk válaszából kiderült:
Márpedig ha az embernek van szerencséje egy moderálás előtt álló poszt hozzászólásaira egy pillantást vetnie, vagy esetleg egy friss kiírást még akkor szemlél meg, mikor éppen csak érkeznek alá a kommentek, bizony nem csak szívecskéket és gratulációt fog ott látni. Sőt, néhány kritikus hozzászólás még tovább is megmarad:
A módszertanról az is kiderült, hogy a Fidesz mellett ellenzékként a DK, a Párbeszéd, az MSZP, a Momentum, az LMP és a Jobbik, illetve Gyurcsány Ferenc, Szél Bernadett, Jakab Péter, Márki-Zay Péter, Karácsony Gergely, Tóth Bertalan és Demeter Márta hivatalos Facebook-oldalait nézték. Ez pedig közel sem fedi le a teljes ellenzéki online jelenlétet:
Megjegyzendő, a Kutyapártnak a választók körében szintén a Momentuméval azonos, 5 százalék körüli a támogatottsága. A Médianéző kihagyta ugyanakkor a kormányfő Facebook-oldalát is. Erről Boros Bánk azt mondta: "Orbán Viktor oldalára vonatkozóan rendelkezünk adatokkal, de, minthogy hasonló a helyzet, mint a pártok viszonylatában (azaz egyedül több interakciót váltott ki, mint a vizsgált ellenzéki politikusok együttvéve), így ennek közlése tartalmi szempontból újdonságot nem hozott volna, míg az ellenzéki szereplők egymáshoz viszonyított arányai ténylegesen új információnak bizonyultak".
Arra a kérdésre, hogy vajon a szakember szervezett mozgásnak tudja-e be a Fidesz sikerét, tekintetbe véve a nagyobbik kormánypárt által működtetett ál-profilok tömegének aktív működését. A portál azt írja, Boros Bánk Levente válasza a felvetésre a következő volt: a nagyobbik kormánypárt tudatosan és hatékonyan használta a Facebookot már tavaly is.
Ez természetesen nem áll útjában annak, hogy az "eredményekkel" még Brüsszelben is példálózzanak és mentegetőzzenek a fideszesek, ha a magyar sajtószabadságról kérdezik őket.