Az amerikai közlekedési tárca vizsgálatot rendelt el vasárnap a szövetségi légügyi hatóságnál (FAA) a Boeing kifogásolt típusainak engedélyezése ügyében – jelentette vasárnap este internetes oldalán a Wall Street Journal.
Az MTI összefoglalója szerint a lap úgy tudja, hogy a vizsgálatok – amelyeket a minisztérium és szövetségi ügyészek együtt végeznek – a Boeing 737 MAX típusú repülőgépeire vonatkoznak. Ilyen gép zuhant le a múlt vasárnap Etiópiában, tavaly októberben pedig Indonéziában.
A minisztérium azt vizsgálja, megfelelőek voltak-e a gépek biztonsági rendszerei, és megalapozottan adták-e ki rájuk a repülési engedélyeket.
A Wall Street Journal úgy értesült, hogy a közlekedési minisztérium vizsgálata mellett egy washingtoni vádesküdtszék is büntetés terhe melletti idézést küldött legalább egy olyan személynek, aki részt vett e géptípusok fejlesztési munkáiban. Az idézést egy nappal az etiópiai légitársaság 157 halálos áldozatot követelő katasztrófája után postázták. A beidézett személynek be kell mutatnia a repülőgépre vonatkozó valamennyi dokumentumot, köztük leveleket, e-maileket és egyéb műszaki leírásokat. A kért papírokat az igazságügyi minisztérium bűnügyi részlegének még márciusban be kell nyújtani.
A Wall Street Journal vasárnap este megpróbálta megszólaltatni a közlekedési és az igazságügyi tárca illetékeseit, de nem járt sikerrel.
A chicagói székhelyű Boeing szóvivője elhárította a kommentárt, arra hivatkozva, hogy a vizsgálatok ideje alatt nem válaszol jogi vagy a kormányzati vizsgálatokat érintő kérdésekre.
A lap megjegyezte: az Egyesült Államokban rendkívül szokatlan, hogy szövetségi ügyészek vizsgálják kereskedelmi repülőgépek műszaki adatainak jóváhagyását, e folyamat részleteit, illetve a repülési engedélyek kiadásának rendjét. A szövetségi biztonsági vizsgálatokat ugyanis mindig polgári peres eljárás keretében végzik el.
Az FAA vasárnap közleményben tudatta, hogy a 737 MAX típusú repülőgépek – amelyek 2017 óta vannak forgalomban – a szokásos eljárás után kapták meg a működési engedélyt. Ez a szokásos eljárás magában foglalta a repülőgép műszaki vizsgálatát, a földön és levegőben végrehajtott teszteket, a karbantartási követelmények ellenőrzését és a többi polgári repülési hatóság együttműködését is.
Dennis Muilenburg, a Boeing elnök-vezérigazgatója vasárnap este szintén kiadott egy közleményt, amelyben leszögezte: a vállalat továbbra is együttműködik az etióp hatóságok vizsgálataival, és folyamatban van az inkriminált típusok szoftvereinek frissítése.
Dagmawit Moges etióp közlekedési miniszter vasárnap bejelentette: a lezuhant gép feketedobozai jó állapotban vannak, és a Franciaországban folytatott vizsgálatok első eredményei alapján „egyértelműek a hasonlóságok” az etióp légitársaság és a Lion Air indonéz légitársaság októberben lezuhant gépének katasztrófája között.
Az Ethiopian Airlines utasszállítója helyi idő szerint múlt vasárnap, reggel 8 óra 44 perckor, nem sokkal a felszállás után zuhant le. A repülőn 33 ország 149 polgára utazott. A balesetet senki nem élte túl, a 8 fős személyzettel együtt összesen 157-en haltak meg. A Boeing érintett modelljeit a tragédia óta sok országban nem engedik repülni a légügyi hatóságok, megrendelések ezreit mondták vissza, és a cég tőzsdei értéke 28 milliárd dollárral esett. Ugyan a gyártó tagadja, hogy veszélyes lenne repülni a gépekkel, de még jövőhéten kiad egy szoftver-frissítést a 737 MAX-hoz.