Emmi;nagycsaládosok;autóvásárlás;

CSAPDA - A negyedik gyerek miatt nagyobb autó kell, használtra telne, de csak az új vételét támogatja a kormány

- Három gyerek, hét ülés: autóvásárlási program tehetőseknek

Támogatás jár a nagycsaládosoknak a hétszemélyes újautó vásárláshoz. A segítség a jogosultak töredékéhez juthat el.

Július 1-től az új, 7 személyes személygépkocsik megvásárlásához 2,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást ad az állam a nagycsaládosoknak - jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök évértékelőjén. Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) családügyi államtitkára indokolta a lépést: azt tapasztalták ugyanis, hogy „a negyedik gyermek megszületésének gyakran az az akadálya, hogy a család nem férne be az autóba”. A 2,5 millió forintot a nagycsaládosoknak nem is kell majd kifizetniük, azt a Magyar Államkincstár utalja majd egyenesen a kereskedőknek. A támogatás igénylésének feltétele legalább 3 olyan gyermek, akik után a szülők családi pótlékra jogosultak, vagy akik a jogosultságnál figyelembe veendők – közölte lapunkkal az Emmi sajtóosztálya. Azt is jelezték: várandósság esetén 2 gyermek is elég a támogatáshoz. (Családi pótlék a még úton lévő babára nem jár. A szerk.).

Azt viszont már nem tudta vagy nem akarta a tárca megmondani: hány igénylőre számítanak idén és jövőre, és ehhez mekkora fedezet áll rendelkezésre. Azt közölték csupán: ma Magyarországon mintegy 150 ezer 3 vagy többgyermekes család él.

Ezen családoknak azonban valószínűleg csak a töredéke tudja majd kihasználni a lehetőséget, hiszen a 2,5 millió forintos támogatás csupán az autó vételárának 50 százalékát fedezheti, azaz a támogatás teljes kihasználásához legalább 2,5 millió forintot önerőből le kell tenni az asztalra. A 7 személyes új autók ára persze amúgy is 5 millió forintról indul, bár egy Dacia modell 3,6, egy Fiat modell pedig 4,5 millió forinttól már elvihető.

A három vagy többgyermekes családok többsége nem él olyan jólétben, hogy ennyi pénzt elő tudjon teremteni. A keretes írásunkban levezetett számokból is jól látszik, hogy az autóvásárlási támogatással minden bizonnyal csak egy szűk, tehetősebb réteg tud majd élni, közülük is valószínűleg sokan csak úgy, hogy mellé hitelt is fölvesznek és/vagy eladják meglévő autójukat. Más lenne a helyzet, ha használt autók megvásárlásához is igénybe lehetne venni a támogatást, de csak az újakra jár majd. Ennek okát hiába kérdeztük az Emmitől, nem kaptunk választ. Mint ahogyan arra sem: lesz-e felső korlátja a támogatással megvásárolható autó árának, vagy akár egy 25 milliós luxusautóhoz is adnak 2,5 milliós „segítséget”. Nincs válasz egyelőre arra sem: meddig tart majd a program, családonként egy autóra jár-e a támogatás, vagy akár néhány évente autót lehet majd cserélni annak segítségével. 

Kevés nagycsaládost vet fel a jólétAz egy főre jutó éves nettó jövedelem épp a nagycsaládosoknál az egyik legkisebb (náluk rosszabb helyzetben csak az egyedülálló szülők vannak) - derül ki a KSH 2017-es adataiból. Egy kétszülős, három vagy több gyermekes háztartásban az éves nettó jövedelem 855 ezer forint fejenként, ami havi 71 ezer forintot jelent. Összehasonlításul: az egy gyermek két szülő összetételű háztartásoknál évi 1,26 millió, két gyermek, két szülő esetén 1,07 millió forint az egy főre jutó nettó jövedelem, ami 105 ezer, illetve 89 ezer forint havonta. Ezek persze az átlagok, amiből nehéz megmondani, hány olyan, tehetősebb nagycsalád van, amely ki tudja majd használni a 2,5 millió forintos támogatást. Az szja-bevallások kicsit árnyalják a képet. A 2017-es évben 197 ezer olyan adózó volt, aki három vagy több gyermek után vett igénybe családi adókedvezményt. Ez azonban nem a nagycsaládosok számát jelenti, hiszen a kedvezményt közösen is kihasználhatják a szülők. Az adókedvezményt ennek ellenére 131 ezren egyedül írták le, amiből úgy tűnik, mintha a nagycsaládok jelentős részénél csupán egy kereső lenne – mondta érdeklődésünkre Kiss Ambrus, a Policy Agenda vezetője, aki nemrégiben a családok jövedelmi szintje alapján vizsgálta a családi adókedvezmény rendszerét. (Nem meglepő módon arra jutott: a szegényebb gyerekeket jóval kevésbé támogatja az állam. A 4,2 millió munkavállaló legjobban kereső 10 százaléka akkora összeget tudott leírni 2017-ben az adójából családi adókedvezmény címén, mint amennyit az alsó 48 százalék együttvéve.) A KSH adatai szerint a 25–49 éves, legalább 3 gyermeket nevelő nők fele nem dolgozik, vagyis pusztán az egyik szülő keresetéből él a család. Az adóbevallások alapján az adókedvezményt érvényesítő nagycsaládosok kétharmadának átlagos bruttó jövedelme 342 ezer forint, ami 5 főre elosztva bruttó 68 ezer forint havonta. Bruttó 600 ezer forintos jövedelmet közülük mindössze 17 ezren érték el. Ez az összeg ugyan az átlagkeresetnek csaknem a dupláját teszi ki, 5 felé osztva azonban még mindig csupán havi bruttó 120 ezer forint. Ennél az egyedülállók nettó havi jövedelme is magasabb: nők esetében 134 ezer, férfiak esetében 146 ezer forint. 

A vélhetően menet közben formálódó és február végén megismerhető szabályok választ adnak arra is, hogy a kedvezmény összevonható-e a márkakereskedők által nyújtott akciókkal. A autókereskedők szerint valószínűleg 3-4 ezer 7 személyes új autót vásárolnak meg idén a jogosultak – nyilatkozta a Népszavának Erdélyi Péter. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke szerint ez ugyan jelentős mennyiség, de a 2019-re előrejelzett 150-160 ezer újautó eladásban ez a többlet forgalom alig látszik majd.

A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) fontosnak tartja a nagycsaládosok autóvásárlásának támogatását, mert jelenleg sok jogosult 10-15 éves használtautót vásárol a 7 személyes szegmensben, mert ennyire telik. A program kiszélesíti azt a kört, akik már új gépkocsira cserélhetik az öreg környezetszennyező és közlekedésbiztonsági szempontból sem kifogástalan járművüket.

Az érdeklődésre jellemző, hogy a miniszterelnöki bejelentés másnapján már megindult a roham a márkakereskedésekben.

Ha leszámítjuk a 10 milliós, illetve afölötti árkategóriába tartozó prémium modelleket, akkor is több gyártó, mintegy 30 modelljéből választhatnak a támogatásra jogosultak – jegyezte meg Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke. Van 3 és 15 millió forintért is a támogatott részpiacba tartozó modell, de a zöme az 5-7 milliós árkategóriába tartozik.

A többi között nyitott kérdés az is, mennyire lesz bonyolult az adminisztráció. Ha az elektromos autók támogatásigénylésének megújult feltételrendszerét alkalmazzák, akkor viszonylag egyszerű és gyors lehet az ügyintézés - véli a szakember. Ezt feltételezve, egy 7,5 millió forintos 7 személyes új autó esetében a finanszírozó bank 30 százalékot, vagyis 2,25 millió forint önrészt kérne. Az állami 2 és fél millió forint lejön a vételárból. A fennmaradó 2,75 millió forintot pedig valamelyik kereskedelmi bank finanszírozásával lehetne kifizetni – számolta ki Gablini Gábor.

Van, akinek csak használtra telikVárhatóan a legtöbben a régi autójukat cserélik le az újra, így a becslések szerint nagyjából évente 6-8 ezer 7 személyes új autó megvásárlása ennyivel "nyomja meg" a használt autó piacot. Ez azonban szinte észrevehetetlen mennyiség az idei évre előrejelzett 750-800 ezer adásvétel mellett – említette lapunknak Fojt Attila, a Magyar Gépjárműkereskedő Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Ennyi plusz gépkocsi megjelenésének se árfelhajtó, se árcsökkentő hatása nem lesz, különösen, hogy nem egyszerre zúdul a piacra. Az MGOE két évvel ezelőtt már javasolta a kormányzatnak, hogy a használt autókra is terjesszék ki a nagy családosoknak szánt autóvásárlási támogatási programot. Az egyesület ajánlása szerint a legföljebb 5-6 éves 7 személyes autókra a nyilván a 2,5 millió forintos állami támogatásnál kisebb mértékű hozzájárulással azok a jogosultak is igénybe vehetnék a segítséget, akik új autót még a kedvezményes kondíciókkal sem engedhetnek meg maguknak, illetve a családjuknak.  A használtautó piacon különböző honlapokon jelenleg mintegy 1500-2000 darab 1-6 éves 7 személyes autót kínálnak, ezek átlagára tekintettel a luxus modellek magas árára,  6,5 millió forint. Jelenleg 330-400 1-6 éves olyan 7 személyes autó van a használt autó portálokon, amelyek ára nem haladja meg a 4 millió forintot. A legnépszerűbb modellek a teljesség igénye nélkül Ford S Max Mazda 5-ös, az Opel Zaphira, Toyota Corolla, Nissan, Peugeot, Dacia modellek. Ha a kormány mégis bevezetné a használt autókra is a kedvezményt, az nem terhelné meg érdemben a költségvetést, de kiszélesítené a potenciális támogatotti kört – mondta Fojt Attila.