Július 1-től az új, 7 személyes személygépkocsik megvásárlásához 2,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást ad az állam a nagycsaládosoknak - jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök évértékelőjén. Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) családügyi államtitkára indokolta a lépést: azt tapasztalták ugyanis, hogy „a negyedik gyermek megszületésének gyakran az az akadálya, hogy a család nem férne be az autóba”. A 2,5 millió forintot a nagycsaládosoknak nem is kell majd kifizetniük, azt a Magyar Államkincstár utalja majd egyenesen a kereskedőknek. A támogatás igénylésének feltétele legalább 3 olyan gyermek, akik után a szülők családi pótlékra jogosultak, vagy akik a jogosultságnál figyelembe veendők – közölte lapunkkal az Emmi sajtóosztálya. Azt is jelezték: várandósság esetén 2 gyermek is elég a támogatáshoz. (Családi pótlék a még úton lévő babára nem jár. A szerk.).
Azt viszont már nem tudta vagy nem akarta a tárca megmondani: hány igénylőre számítanak idén és jövőre, és ehhez mekkora fedezet áll rendelkezésre. Azt közölték csupán: ma Magyarországon mintegy 150 ezer 3 vagy többgyermekes család él.
Ezen családoknak azonban valószínűleg csak a töredéke tudja majd kihasználni a lehetőséget, hiszen a 2,5 millió forintos támogatás csupán az autó vételárának 50 százalékát fedezheti, azaz a támogatás teljes kihasználásához legalább 2,5 millió forintot önerőből le kell tenni az asztalra. A 7 személyes új autók ára persze amúgy is 5 millió forintról indul, bár egy Dacia modell 3,6, egy Fiat modell pedig 4,5 millió forinttól már elvihető.
A három vagy többgyermekes családok többsége nem él olyan jólétben, hogy ennyi pénzt elő tudjon teremteni. A keretes írásunkban levezetett számokból is jól látszik, hogy az autóvásárlási támogatással minden bizonnyal csak egy szűk, tehetősebb réteg tud majd élni, közülük is valószínűleg sokan csak úgy, hogy mellé hitelt is fölvesznek és/vagy eladják meglévő autójukat. Más lenne a helyzet, ha használt autók megvásárlásához is igénybe lehetne venni a támogatást, de csak az újakra jár majd. Ennek okát hiába kérdeztük az Emmitől, nem kaptunk választ. Mint ahogyan arra sem: lesz-e felső korlátja a támogatással megvásárolható autó árának, vagy akár egy 25 milliós luxusautóhoz is adnak 2,5 milliós „segítséget”. Nincs válasz egyelőre arra sem: meddig tart majd a program, családonként egy autóra jár-e a támogatás, vagy akár néhány évente autót lehet majd cserélni annak segítségével.
A vélhetően menet közben formálódó és február végén megismerhető szabályok választ adnak arra is, hogy a kedvezmény összevonható-e a márkakereskedők által nyújtott akciókkal. A autókereskedők szerint valószínűleg 3-4 ezer 7 személyes új autót vásárolnak meg idén a jogosultak – nyilatkozta a Népszavának Erdélyi Péter. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke szerint ez ugyan jelentős mennyiség, de a 2019-re előrejelzett 150-160 ezer újautó eladásban ez a többlet forgalom alig látszik majd.
A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) fontosnak tartja a nagycsaládosok autóvásárlásának támogatását, mert jelenleg sok jogosult 10-15 éves használtautót vásárol a 7 személyes szegmensben, mert ennyire telik. A program kiszélesíti azt a kört, akik már új gépkocsira cserélhetik az öreg környezetszennyező és közlekedésbiztonsági szempontból sem kifogástalan járművüket.
Az érdeklődésre jellemző, hogy a miniszterelnöki bejelentés másnapján már megindult a roham a márkakereskedésekben.
Ha leszámítjuk a 10 milliós, illetve afölötti árkategóriába tartozó prémium modelleket, akkor is több gyártó, mintegy 30 modelljéből választhatnak a támogatásra jogosultak – jegyezte meg Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke. Van 3 és 15 millió forintért is a támogatott részpiacba tartozó modell, de a zöme az 5-7 milliós árkategóriába tartozik.
A többi között nyitott kérdés az is, mennyire lesz bonyolult az adminisztráció. Ha az elektromos autók támogatásigénylésének megújult feltételrendszerét alkalmazzák, akkor viszonylag egyszerű és gyors lehet az ügyintézés - véli a szakember. Ezt feltételezve, egy 7,5 millió forintos 7 személyes új autó esetében a finanszírozó bank 30 százalékot, vagyis 2,25 millió forint önrészt kérne. Az állami 2 és fél millió forint lejön a vételárból. A fennmaradó 2,75 millió forintot pedig valamelyik kereskedelmi bank finanszírozásával lehetne kifizetni – számolta ki Gablini Gábor.