Ferihegy;fapados;repülés;

- Olcsón, jót, gyorsan – de azért inkább olcsón repülne a magyar

Miközben egyre többen vesszük igénybe a fapados légitársaságok szolgáltatásait, mind gyakrabban panaszkodunk rájuk és a repülőterekre. Keressük a 4000 forintos londoni jegyet, miközben határozottan azt mondjuk: nem engedünk a szolgáltatások minőségéből és mennyiségéből - derül ki a Pulzus friss kutatásából.

„De az milyen már, amikor közel tizenöt év bizonyítási lehetőség után egy üzemeltető cég hirtelen rádöbben, hogyan is kell a mellékhelyiséget takarítani, azaz mi is lenne a dolga valójában, majd pedig nagyívű kampánnyal, ötletcunamival kezd házalni? Hogy márpedig mostantól lesz ám itt majd tiszta vécé, s minden. (…) Mert mit kezdjünk azzal, ha egy olyan társaság, olyan menedzsment ígéreteit, színes terveit, hivatkozásait, fogadkozásait olvassuk, amelynek közel tizenöt éve lett volna arra, hogy bizonyítson? Egy olyan üzemeltető, amely másutt furcsa módon tudja, hogy mi a dolga, és azt milyen színvonalon kell(ene) végeznie.”

Nem is a fenti idézet tartalma az érdekes, hiszen ezt szinte bárki mondhatná, aki viszonylag gyakran utazik Budapestről repülővel, hanem az, akitől származik. Schneller Domonkos, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztésének végrehajtásáért felelős helyettes államtitkára szállt bele teli talppal a Budapest Airport vezetőibe, éppen két nappal azután, hogy a cég bejelentette: 2023 végére átadják az újabb terminálépületet, amire 225 milliárd forintot költenek. Előtte pedig 6 és fél milliárdból további hetven különböző szervezési és technológiai fejlesztést valósítanak meg.

A helyettes államtitkár „beszólása” nem az egyetlen volt mostanában. Emlékezzünk csak a fővárosi kormányhivatal vizsgálatára az eltűnt és megdézsmált csomagokkal vagy az akadozó utasfelvétellel kapcsolatban. Legutóbb pedig, épp az elmúlt héten, a sajtó nagy terjedelemben foglalkozott a ferihegyi zajterheléssel és az erről szóló lakossági meghallgatással. Ezen a repülőtér környékén élők panaszolták el (nem először), hogy szinte kibírhatatlan a le- és felszálló gépek zaja. Volt, akinek a háza repedezik a dübörgéstől, másoknak a cserepet „bontják le” az alacsonyan szálló gépek, és volt olyan is, aki a kutyáját sem meri már kiengedni a kertbe, mert az pánikba esik és világgá megy.

„Választási év van” – kommentálta az ügyet egy neve elhallgatását kérő repülési szakember. Vagyis, hogy ilyentájt kapóra jön minden, ami eltereli a figyelmet a valódi problémákról. Arról, hogy mit miért nem csinált meg a főváros az elmúlt 10 évben. „A zajterheléshez pél­dául­ a reptérnek nem sok köze van, a felszállási útvonalakat a HungaroControl jelöli ki. Ez olyan, mintha a vonatfütty miatt nem a vasúttársaságot, hanem a pályaudvart tennék felelőssé.” Miközben valójában a repülőgépek egyre kevésbé hangosak. Különösen a fapadosokra igaz ez, amelyek a legtöbbször vadonatúj gépek, a legkorszerűbb hajtóművekkel szerelve.

Tűpontos

„Furcsa érzés Athénban járni a repülőtéren. Vagy Hamburgban. Esetleg Düsseldorfban. Vagy bármely más, olyan repülőtéren, amely üzemeltetésében részt vesz ugyanez a társaság, és mégis van papírtörlő a mosdóban. Sőt, még mosdó is van” – írja Schneller helyettes államtitkár a már idézett levelében. „Amit a helyettes államtitkár írt, az gyakorlatilag szó szerint igaz, tűpontos” – mondja Varga G. Gábor. Az újságíró és az Egek Ura blog szerzője szerint ezek a minőségi problémák egyáltalán nem légből kapottak. „Pedig jelentős részük pusztán jó szándékkal és minimális befektetéssel megoldható lenne. Például, hogy működjenek a vécék. Vagy, hogy ne álljon halomba a csikk a bejáratnál, csak azon múlik, hogy félóránként vagy hatóránként jár arra a takarító. És az sem kerül milliárdokba, hogy a fapados folyosón legyen rámpa a gurulós bőröndöknek.”

Azt viszont ő is elismeri, hogy az utasokat sokszor bosszantó állapotokért nem mindig a repülőtér a hibás. Sőt! Kevesen tudják, de attól a pillanattól, hogy az ember kiszáll a taxiból vagy leszáll a reptéri buszról egészen odáig, hogy beül a repülőbe, körülbelül 70 százalékban nem a repülőtér üzemeltetőjének munkatársaival találkozik, hanem a légitársaságok földi kiszolgálóival (ground handling). „Egy repülőtér színvonalát nagyban meghatározza, hogy az ott hegemón légitársaságok milyen üzemeltetési színvonalat követelnek meg a reptértől és a handlingjeitől. Ha a Wizz Airt és a Ryanairt nem érdekli, akkor ez a színvonal nem lesz jobb – állítja Varga G. Gábor. – Ami a handling szolgáltatásban ma Budapesten elérhető, az mélyen az európai átlag alatt van” – teszi hozzá. (Korábban számos cikk foglalkozott már a földi kiszolgálók állapotával. Azzal például, hogyan nyomja le az árakat az állami támogatással is veszteséges Malév-utódcég, és hogy „alkalmazkodik” a helyzethez a másik legnagyobb budapesti szereplő, a Celebi.)

Márpedig a légitársaságokat érthető módon elsősorban a profit érdekli. Ami annyit jelent: minél több utast minél olcsóbban eljuttatni A pontól B pontba. Váradi József, a Wizzair vezérigazgatója nemrég a Forbes magazinnak adott interjújában sem titkolta, hogy számára fontosabb az utasok biztonsága és repülési élménye, mint az, hogy mit tapasztal a repülőtéren. „Az emberek szeretnek keveset költeni a repülésre, hogy többet költhessenek ott, ahova utaznak” – mondta a vezérigazgató.

Néhány ötlet az Airbus tervezőitől, hogyan „sűríthetnék” az utasokat a fedélzeten

Ferihegy megtelt

A repüléshez értők egyáltalán nem csodálkoztak azon, ami tavaly nyáron történt a budapesti repülőtéren. A zsúfoltság, a késések és a sokszor kaotikus utasfelvétel oka a megnövekedett utasforgalom. „Minden nap egy csoda volt, hogy mégis nagyjából flottul működtek a dolgok – mondja Varga G. Gábor. – Ha egy reptér a kapacitásának 90-110 százaléka között jár, előadódnak olyan helyzetek, amelyek borzolják az utasok kedélyét.” A nagy kérdés, hogy egy tapasztalt üzemeltető miért nem látta előre ezt a növekedést, és miért nem reagált időben. A válasz az, hogy látta és reagált, de talán nem időben. A Malév megszűnése (2012) és a fapadosok megjelenése „sokkterápia” volt a Ferihegyi repülőtérnek. Gyakorlatilag egyik napról a másikra kellett átalakítani a működést, és felépíteni a megnövekedett forgalmat kiszolgáló infrastruktúrát.

A „karámnak” nevezett könnyűszerkezetes épületet például, ahol az utasok a fapados járatok indulásáig várakoznak, ideiglenesnek szánták, de a mai napig áll. Mint ahogy a szélfútta, esőáztatta folyosó is, amely a terminál kijáratától a karámig vezet. „Az elmúlt években nálunk különösen gyorsan emelkedett a forgalom, a diszkontszektorban egészen meredeken, de a hagyományos légitársaságok is szépen fejlődtek. Egész Európában új kihívásokat teremt a légi közlekedés növekedése, például a főszezonban a légtér zsúfoltsága ­miatt – mondja Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs vezetője. – Tisztában vagyunk a gondokkal, és a tulajdonos minden tőle telhetőt megtesz ennek enyhítéséért. Tavaly adtuk át a 2-es terminál új utasmólóját, és most jelentettük be a következő öt év fejlesztési terveit.”

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma tavaly majdnem elérte a 15 millió utast. Nehéz megjósolni, mennyien lesznek 2023-ra. A Budapest Airport 18 és 20 millió közé lőtte be ezt a számot, ehhez építenek megfelelő terminált és kiszol­gá­lóegységeket. „Az igazi kihívás kiszámítani az utasforgalom növekedésének pontos ütemét – mondja Hardy Mihály. – A légi közlekedés az egyik legérzékenyebb iparág, működését egy sor tényező befolyásolja.

Az olajárváltozások, háborúk, erőszakos cselekmények, környezeti katasztrófák egyik napról a másikra hatalmas ingadozásokat eredményezhetnek. Ezekre szinte lehetetlen felkészülni.” 

Két isten karjai között

Az utasokat leginkább is két szempont vezérli, amikor repülőjáratot választanak. Minél gyorsabban és minél olcsóbban akarnak eljutni úti céljukhoz. A repülés ma már nem az az „esemény”, ami 20-30 évvel ezelőtt volt. Néha sokkal inkább hasonlít egy távolsági buszúthoz, mint ahhoz, amikor hónapokig készültünk a „nagy útra”. A legjobb járat a közvetlen járat, mindenkinek az ideje a legdrágább. Persze van, aki inkább rászán az útra plusz négy órát és egy átszállást, hogy ne kelljen fapadoznia, de ők vannak kevesebben. A kontinensen belüli repülés ma már nem több, mint helyjegy egy menetrend szerinti járatra. Ha megelégszünk ezzel, sokkal olcsóbban jutunk el egy tőlünk 2000 kilométerre fekvő városba, mintha vonatra szállnánk. Ebben persze nincs benne a nagy bőrönd, a síléc, az ebéd, sőt még egy pohár víz sem.

„Az alapötlet, ahogyan kibontjuk az árakat. Minél jobban csontosítjuk a rendszert, annál olcsóbbak lesznek a jegyek. (…) Márpedig minél több mindent tudunk átkonvertálni egyéb bevételekre, és minél olcsóbbak a jegyek, annál jobban tudjuk stimulálni a piacot. Ez stratégiailag mindenkinek jó, a fogyasztónak is” – mondja a Wizzair-vezér Váradi József. Aki szerint egyébként az utasok – még ha sokszor berzenkednek is az olyan intézkedések ellen, mint például a nagyobb kézipoggyászok leparancsolása a csomagtérbe – megértik, sőt el is várják a légitársaságoktól, hogy kitalálják, hogyan lehet még olcsóbbá tenni a repülést.

„Az olcsó repülőjegy nem több mint marketinghívószó – állítja Varga G. Gábor. – A fapados akár önköltségi ár alatt is elad x számú jegyet, csak azért, hogy utána emocionális kapcsolat fűzze össze őt az utassal. Ha Nyugat-Európában valakit megkérdezel, mi az olcsó a repülésben, azt fogja mondani, hogy a Ryanair és az easyJet. Keleten meg, hogy Wizz­air. A 4000 forint ég bele a retinádba, nem az, hogy nem viheted fel a bőröndöt a fedélzetre.” Vagyis, amit az egyszeri fapados utas az internetes keresőben lát, az egy részszolgáltatás ára. Azt még fel kell öltöztetni. Ha minden felkínált pluszszolgáltatást megvesz, közel jár egy tradicionális légitársaság áraihoz.

A másik tényező az idő. Ma már a kontinensen szinte minden végigrepülhető 4 és fél óra alatt. Helsinkiből Tenerifére, Budapestről Tiranába, Londonból Bejrútba. Ennyit mindenki kibír, akár fél lábon, még akkor is, ha büdös ember ül mellette. A valódi kényelmi szolgáltatások előnyeit elsősorban a tengeren túli járatokon érezzük, és ott hajlandóak is vagyunk fizetni érte.

A Pulzus gyors kutatást készített a Népszava/Visszhang számára arról, hogyan viszonyulnak a magyarok a fapadosokhoz, és mi a véleményük a budapesti repülőtéren tapasztalható állapotokról. A megkérdezettek alig fele utazik rendszeresen repülőn, közülük a legtöbben két-három évente. Többségük úgy véli, a légitársaságok minden tőlük telhetőt megtesznek azért, hogy élmény legyen az utazásuk. (Minden harmadik válaszadó mondta azt, hogy egyáltalán nem ül repülőre.) Nem meglepő módon a válaszadók több mint a fele az ár alapján választ. A kényelmet, a biztonságot és a nagy úticél-választékot alig egy tizedük említi. A felmérésben részt vevők többsége nem ért egyet a helyettes államtitkár szavaival, és „nagyjából” elégedett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér állapotával. Legtöbben a kordonok közti várakozással és az időnkénti zsúfoltsággal nincsenek kibékülve. Egy dolog világosan látszik a felmérésből: a fapadosokat használók többsége nem tud olyan kényelmi szolgáltatásokat megnevezni, amelyekről hajlandó volna lemondani a még olcsóbb jegyár kedvéért.
„Egykori ferihegyi szóvivőként én is sokszor találkoztam a légi közlekedés miatti zajpanaszokkal. Rajongok a repülésért, imádom a Liszt Ferencről elnevezett Ferihegyi reptér minden egyes négyzetméterét, mégis megrökönyödve látom, hogy a zaj miatti panaszkodókra mennyi indulat ömlik. A légi közlekedés zajos. Én például imádom a teraszon hallgatni, ahogy a Cargolux óriás teherszállítója dél felé fordul késő este. De másoknak joguk van ahhoz, hogy ne értsenek velem egyet, és ha őket zavarja, akkor tiltakozhatnak is a zaj ellen. Nem kell őket bántani azért, mert a reptér közelében vagy Zuglóban, esetleg Mátyásföldön laknak. Évtizedekkel ezelőtt a Budai-hegyvidék lakói is panaszkodtak az ereszkedő gépek hangja miatt, azóta a ferihegyi forgalom elkerüli a II. és a XII. kerületet, a repülők a csepeli szigetcsúcsnál, illetve a Miklós térnél elfordulnak a budai kerületek fölül. Nincs ezzel semmi baj. Sőt, ez a tiltakozás a légi közlekedés fejlődését is segíti. (…) A zajpanaszok miatt ugyanis nem kell semmit se felszámolni vagy bezárni, tiltás helyett új megközelítési eljárások, hatékonyabb törvények, halkabb hajtóművek és új aerodinamikai megoldások jöhetnek. Ha ezek jól átgondolt megoldások, akkor csökkenhet a repülőgépek fogyasztása, ami környezetvédelmi és üzleti szempontból is előnyös, a főváros és környéke pedig csendesebb lehet, ami nemcsak az ingatlanpiacra, hanem az egészségügyre is pozitív hatással lehet.” (Szilágyi Károly, a Budapest Airport egykori szóvivője)
„Egy 180 fős Airbus A320 gép kabinjának csomagterében körülbelül 80 normál méretű táska helyezhető csak el. Átlagosan 170-en ülnek egy ilyen járaton, tehát 90 utas csomagja nem fog felférni a repülőgép utaskabinjába, ezeknek a cargotérbe kell kerülniük. Ez ennyire egyszerű. Minden más megoldás csak késésekhez és még több kellemetlenséghez vezet. Ha valaki azt akarja, hogy a normál méretű csomagja az utaskabinba kerüljön, akkor elsőbbségi beszállítás megvételével ezt megteheti.”(Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója a Forbesnak)
Párizs az egyik legkedveltebb úti cél a fapadosok elterjedése óta. Ide is kitehetnék a Megtelt! táblát
A repülés valódi áraAz első fapados légitársaság az 1985-ben Írországban alapított Ryanair volt, de további 10 évet kellett várni, hogy az első vetélytárs megjelenjen a piacon. Kicsit több mint 23 évvel ezelőtt, 1995. november 10-én szállt fel az easyJet légitársaság repülőgépe a lutoni reptérről, a Glasgow-ba tartó gép utasai fejenként 29 fontot fizettek a jegyekért. Innentől kezdve az alacsony árakkal és csökkentett színvonalú szolgáltatásokkal működő légitársaságok olyan árversenybe kezdtek, amely alapjaiban változtatta meg az emberek repülési szokásait és a nemzetközi turizmust. Ma már nem a gazdagok kiváltsága a repülés, az alacsony árak mellett gyakorlatilag bárki megengedheti magának, hogy alkalmanként repülőre üljön – egyre olcsóbban és egyre messzebbre. Bár a fapadosok kétségtelenül felforgatták a globális turizmust, egyelőre kevés kutatás szól a következményekről. Egyes vizsgálatok arra jutottak, hogy a diszkont-légitársaságokkal utazók valójában nem spórolnak semmit, mivel általában hosszabb időre utaznak és többet költenek, mint a hagyományos társaságokkal utazók. Más kutatások viszont ennek éppen az ellenkezőjét állítják, és ezt támasztja alá sok olyan város példája is, amelyek kedvelt célpontjai a fapados turizmusnak. A tapasztalatok szerint az olcsón repülő turisták a nyaralás alatt is árérzékenyek, és az alacsonyabb árú szolgáltatásokat veszik igénybe – vagyis nem igazán lendítik fel például a szállodák forgalmát. Amikor egy fapados légitársaság új célpontot választ, a város szinte biztosan nagy változásoknak néz elébe, és itt nem csak a reptéri kapacitások bővítésére kell gondolni. A több turistának több szálláshelyre, több vendéglátóhelyre van szüksége, ez pedig éppen a hely eredeti, unikális képét változtathatja meg. Nem véletlen, az UNESCO 2017-ben azzal fenyegette Dubrovnikot, hogy leszedi a világörökségeket soroló listájáról, amennyiben nem csökken a turisták száma a városban. Velencében már jó ideje tiltakoznak a helyiek, mert otthonuk évről évre élhetetlenebbé válik a rengeteg látogató miatt, ezért a város vezetése egyre szigorúbb szabályokat hoz. A galambok etetése, az ücsörgés a Szent Márk téren, a kávézók kívüli étel- vagy italfogyasztás vagy a fürdőruhában grasszálás egyaránt 200 eurós bírságot von maga után. A turisták száma világszerte átlagosan 6 százalékkal nő minden évben, de a különösen kedvelt célpontok ennél is nagyobb növekedésre számíthatnak. Egyelőre még nem tudni, hogy az egyébként sok szempontból pozitív folyamat kellemetlen velejáróival mit kezdenek az érintett városok. De nem ez az egyetlen probléma, amit a fapados légi közlekedés terjedése okoz. Az egyre szaporodó repülőjáratok jelentősen megdobták a szén-dioxid-szennyezést is. A légi forgalom utaskilométerenként több mint 450 gramm szén-dioxidot bocsát ki, dupláját a dízeles és benzines ­autókénak, nyolcszorosát a távolsági autóbuszokénak és több mint harmincszorosát a vasúténak. A fapadosok berobbanásával 10 év alatt Európában 80 százalékkal nőtt a repülésnek betudható szén-dioxid-szennyezés – figyelmeztetett a Qubitnek adott interjújában Ürge-Vorsatz Diána fizikus, klímakutató, aki szerint súlyos környezeti következményei lehetnek, hogy a mai generációk már nagyon fiatalon hozzászoknak ehhez az életformához, és egyre többet akarnak majd repülni. A klímavédelem szempontjából biztosan jobb lenne, ha a repülés olyan luxus lenne, amit csak nagy ritkán engedhetnek meg maguknak az emberek.

Milyen jó is lenne, ha a magyarok legalább annyira összefognának, mint a jelentős sportesemények idején, és legalább pár pulit a Holdra küldenének! Már azt a terepjárófajtát.