Úgy tűnik, nem néztük be – ezzel a mondattal és egy kompakt beszéddel köszönte meg Szilágyi Zsófia rendező, miután Egy nap című drámája megkapta a magyar filmkritikusok B. Nagy László díját. Azaz, ha úgy tetszik a háromgyerekes magyar családanya harcos napjának thrillerszerű drámája lett az ítészek szerint 2018 legjobb magyar mozgóképe. A legjobb színész Hegedűs D. Géza lett Szász János rendezte A hentes, a kurva és a félszeműben nyújtott alakításáért, a női alakítások között Szamosi Zsófia (Egy nap) lett a befutó. A legjobb elsőfilm Schwechtje Mihály rendezte Remélem legközelebb sikerül meghalnod:) című, bármiféle állami támogatás nélkül készült tinidrámája lett, sőt duplázott a forgatókönyvíró elismerésével. A Magyar Nemzeti Filmalap (NFA) felállása óta kialakulóban van egy jelentős, mára nagyjából 30 filmet számláló nagyjátékfilmes csoport, mely a független szónak újra tartalmat teremt, azzal, hogy a rendszeren kívül, az NFA támogatása nélkül – alkalmanként az NFA által visszautasított forgatókönyvekből készül el.
A legizgalmasabb beszédet Schwechtje Mihály szolgáltatta, aki elmondta: az elmúlt nyolc év számos eredményt hozott, de a Vajna-rendszer alatt totálisan megszűnt a kommunikáció a Filmalap és az egyéb szakmai szervezetek között. Mivel a kormánybiztos sajnálatos halála miatt helyzet alakult ki és szakma a nagy magyar nemzeti kulturkampf keretében nemrég kapott egy figyelmeztetést, Schwechtje mindenkit bátorított arra: itt az idő, hogy a szakma felszólaljon és ne csak rossz vagy a rosszabb lehetséges forgatókönyveket vegye számításba.
A magyar filmben a 2018-as év a nők éve volt több szempontból – mondta lapunknak Vincze Teréz, ELTE Filmtudomány tanszék oktatója, filmkritikus. Hozzátéve: ezt bizonyítják a legfontosabb díjaink, mint a női alkotó által készített, női történetet bemutató Egy nap fődíja a fikciós versenyben, és a szintén női alkotós női történet fődíja a dokumentumfilm versenyben, a Könnyű leckék. A rövidfilmes versenyt (Kovács István: Ostrom) pedig egy nagyon erős női történet nyerte. Az animációs versenyben pedig már meg sem lepődünk, hogy az utóbbi évek trendje folytatódik, amikor női alkotót díjazunk, és a shortlist is tele van női filmesekkel.
„Összességében persze nem változott semmi, a nő jelenlét aránya a filmszakmában nem változott meg radikálisan, de a tavalyi egy igen szerencsés év volt a kiváló tehetségek láthatóvá válása szempontjából” – húzta alá Vincze Teréz.