komolyzene;

A beszélgetőtárs Fazekas Gergely zenetörténész volt, a zeneszerző életművének értő ismerője

- Eötvös 75: Elmesélt zene

Eötvös Péter zeneszerzőt, aki tevékeny alakítója volt a világ zenei életének az elmúlt évtizedekben, a BMC-ben köszöntötték ünnepi hangversenyen.

A műsorfüzet meghatározása szerint ünnepi beszélgetésen vehettünk részt Eötvös Péterrel, zenei részletekkel. A beszélgetőtárs Fazekas Gergely zenetörténész volt, a zeneszerző életművének értő ismerője. Az első, amit megtudhattunk, hogy nem retrospektív, az életmű egészéről számot adni kívánó hangversenyre jöttünk: a múlt a művek közötti beszélgetésekben is csak érintőlegesen szerepelt. Az elhangzott alkotások az új évezred szülöttei voltak, de sokféleségükkel így is színes képet adtak Eötvös Péter zenei világáról. Nyilván nem tagadhatták meg a pályakezdés óta eltelt éveket, sok minden, amit a szerző zenészként, emberként magába szívott, átélt az elmúlt évtizedekben nyomot hagyott bennük.

A most elhangzott darabok ily módon egyenes folytatásai voltak a korábbi műveknek, sőt többször egybefonódtak velük, továbbgondolásai voltak azoknak. Mint rögtön a nyitószám, amely a Moment’s Notice Trio által előadott Improvizáció „Tücsökzene” című arab volt. Alapját még egy 1970-ben keletkezett kompozíció adja, amely japán tücskök ciripelését módosította elektronikus úton emberi füllel is értelmezhető zeneévé. Az alkotótársak erre improvizáltak elektronikus és akusztikus hangszerekkel, a szigorú komponálású alapot mindvégig szem előtt tartva; szoros egységben mutatva fel a zenélés és a zeneszerzés két, egymástól talán nem is annyira szigorúan elkülöníthető momentumát – mint azt a beszélgetésből megtudhattuk.

A zenéhez animációs film vetítése is járt, csak úgy, mint a másik elektronikus zenei alapokat alapul vevő improvizációs darab, a Music for New York mellé. A szintén a hetvenes évekből származó ősréteg a cimbalmos, trombitás, szintetizátoros trió közreműködésével nem csak a harmóniái révén, hanem hangzásával is a legmodernebbnek hatott így, vibrálóan mutatva rá gyorsan változó világunkra. Japán még egy műben megidéződött, a Secret Kiss-ben is, amely annyira új volt, hogy bemutató előtti változatban hangzott el, jelezvén, hogy a zeneszerzői véna még korántsem apadt el, tényleg nincs még ideje összefoglaló múltba nézésnek. Itt a vezénylési feladatokat maga zeneszerző látta el, a narrátor Molnár Piroska, az ő első felesége volt, aki a zenére is odafigyelést igénylő történetmesélést kiválóan megoldotta.

Jőrös Andrea zenévé változtatta a beszédet

Sokféle forrásból táplálkozik az inspiráció – erről is esett szó a beszélgetésben – a legfontosabbak közé tartoznak az irodalmi élmények, Joyce, Cvetajeva, Beckett szerepeltek az esten zenében megidézett írók, költők között. Azt a nemrégiben a lapunknak adott interjújában is elmondta Eötvös Péter milyen fontos alapja zenéjének a beszéd. Eötvös mintegy elmeséli a zenét, amely folyamatosan párbeszédet folytat a nézővel, hallgatóval. A hangversenyen, noha kamarazenei kompozíciókat hallottunk, a gondos műsorösszeállítás következtében – amelyet maga a zeneszerző végzett – a legváltozatosabb formában megírt darabokban hangzottak fel az írott szavak. Például szólóhegedűn az egyik Joyce feldolgozásban A Call címmel: mint megtudtuk, akár úgy is válhat zenévé az emberi szó, hogy az elektronikus úton vizuálisan leképezett formája szólal meg transzformálva, zenei instrumentumon. Azután szóló szoprán hangon a Cvetajeva vers megzenésítésében Gorecs! Gorecs! (Keserűség) címmel.

A Joyce című másik, az író művét alapul vevő alkotás pedig klarinétot és vonósnégyest hívott a színpadra. Megszólaltatása, vagy inkább előadása nem nélkülözött némi színpadias elemeket sem. Csak úgy, mint a Beckett műve nyomán íródott Now, Miss sem, amely hegedűre és csellóra íródott, egy férfi és egy nő párbeszédét, civódását, évődését, kibékülést, összesimulását megjelenítve: Kruppa Bálint hegedűn, és Rohman Ditta csellón adta elő az est tán legélvezetesebb alkotását. Természetesen a ráadás is megtervezett, megkomponált darab volt Encore címmel. Hiányoltam, de mivel maga az ünnepelt ilyet nyilván nem szerkeszthetett ilyet a műsorba, nem volt kiírva zeneszerzőtárs által írt köszöntő mű. Meglepetésként azonban Gőz László harsonán eljátszotta Kurtág György üdvözletét: Hommage á Eötvös Péter 75.

INFÓ2019. január 5. Budapest Music Center Születésnapi beszélgetés Eötvös Péterrel – zenei részletekkel    Moment’s Notice Trio: Gőz László harsona, basszustrombita, kagyló, Lukács Miklós cimbalom, ifj. Kurtág György elektronikus hangszerek; Kruppa Bálint, Rácz József, Osztrosits Éva hegedű, Tornyai Péter brácsa, Rohmann Ditta, Zétényi Tamás cselló, Szűcs Péter klarinét, Jőrös Andrea ének, Ittzés Gergely fuvola, Fábry Boglárka ütőhangszerek, Eötvös Péter karmester, Molnár Piroska mesélő, Fazekas Gergely moderátor

Melyek voltak a legfontosabb produkciók, mit néztünk, hallgattunk, olvastunk 2018-ban? Szakmai és személyes élmények az összegzésben. A mai művészeti ág a képzőművészet.