;

MÁV;Homolya Róbert;

- Az Intercity-kocsik gyártásáról és a Mészáros-féle jachtról is beszélt a MÁV-vezér

Homolya Róbert elrendelte a MÁV-Start járműgazdálkodásának felülvizsgálatát, ami összefügg az IC+-szal is.

Interjút adott Homolya Róbert, a nyáron kinevezett MÁV elnök-vezérigazgató a hvg.hu-nak. Ebben azzal kapcsolatban, hogy az Átlátszó lefotózta egy jachton, amelyet Mészáros Lőrinc és üzlettársai is használtak, Homolya azt mondta,

„a fotón Szijj László és Kovács Ernő volt jelen. Én májusig voltam államtitkár, 2010 előtt pedig ügyvédként dolgoztam, nagyon sok ügyfelem jött az építőipari cégektől, Szijj urat 2005 óta ismerem. Nagyon sokan megkerestek az államtitkári megbízásom megszűnését követően, Szijj úr is, és kaptam egy meghívást. Ez egy magánprogram volt a feleségemmel.”

Arra a kérdésre, hogy ezek szerint személyes kapcsolatban van-e velük, közölte: ez túlzás, 2010 előtt dolgozott Szijj Lászlónak, onnan van az ismeretség. Azt mondta, Mészáros Lőrincet is ismeri személyesen, hivatalos rendezvényeken találkozott vele, például a komáromi Duna-híd alapkőletételén.

Homolya az IC+ programmal kapcsolatban azt mondta: arról nincs vita, hogy kellenek a MÁV-Startnak új intercitykocsik. „Én azt gondolom, hogy a kocsi jó, a szükséges uniós szabványokkal és engedélyekkel rendelkezik, de tény, hogy az ütemtervben a MÁV-Start azt vállalta, hogy 20 készül el 2018 év végéig, és csak 6 lett kész. Az is komoly kérdés, hogy ez milyen kapacitásokat vett el egyéb tevékenységektől” – közölte.

„Mindezért elrendeltem a MÁV-Start járműgazdálkodásának felülvizsgálatát, ami összefügg az IC+-szal is. Ezt a BME végzi, és a gyártási folyamatok auditját, amelyre egy multinacionális cégeknél szerzett tapasztalattal rendelkező, német járműgyártási szakértőt kértem fel”– tette hozzá.

Szavai szerint lehet, hogy be kell vonniuk a piacot is. „Nekünk kellenek az új kocsik, de lehet, hogy azokat nem a MÁV-Startnak mint személyszállítási közszolgáltatónak kell legyártania” – jelentette ki.

Az interjúban Homolya arról is beszélt, hogy Zugló és Kőbánya alsó állomás őszre megújulhat, de Kőbánya-Kispestre szerinte még nagyjából öt évet kell várni.

reptéri gyorsvasúttal kapcsolatban közölte: a projekt tervezésére és előkészítésére kaptak uniós forrást, és „a projektben már nem a vasúti megvalósíthatóság a fő kérdés, hanem az, hogy privatizálva lett a reptér, és az a koncessziós szerződés milyen beavatkozást enged a területen”. Ugyanis a repteret üzemeltető cég használatába adták azt a területet 75 évre.

Szavai szerint a HÉV-fejlesztés már biztos, teljes járműcsere lesz, és a csepeli és ráckevei vonalat alagútban bevezetik a Kálvin térig. A szentendrei HÉV pályáját is teljesen felújítják. A gödöllői HÉV-et a főváros készíti elő, a műszaki tartalmáról még nincs pontos döntés, vita van még róla, hogy össze kell-e kötni a 2-es metróval.

 

A Déli és Nyugati pályaudvar közé épített vasúti alagúttal kapcsolatban pedig azt mondta: az egész nem értelmezhető a Budapesten belüli elhanyagolt vonalhálózat fejlesztése nélkül. „Hiába lesz ott alagút, ha utána kijön a vonat, és 40-nel tud csak továbbmenni. Ezt az egész problémát együtt kell kezelni” – tette hozzá.

A hivatalos és a magánutak költségeit is titkolják.