Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) kutatásai szerint a zöldségek és a gyümölcsök fogyasztása lényeges szerepet játszik a gyermekek fejlődésében, a betegségek megelőzésében, az egészségügyi állapot javításában és fenntartásában, azonban – a nemzetközi trendekkel párhuzamban – Magyarországon is folyamatosan csökken a fogyasztásuk. Az OTÁP felmérése szerint hazánkban a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása 2014-re éves szinten 300 gramm alá esett. A KSH 2016-os adatai szerint a magyarok fejenként csak napi 262 gramm zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak, amellyel az Európai Unióban az utolsók között vagyunk - írta az Élelmiszer Online.
A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) 2014-es kutatása kimutatta, hogy a 4-10 éves korú gyermekek körében évről évre egyre magasabb a túlsúly és az elhízás mértéke. A TÉT Platform 11-18 évesek körében azt találta, hogy 24 százalékuk, azaz minden negyedik tinédzser túlsúlyos vagy elhízott.
Hogyan vegyük rá a gyereket a zöldség- és gyümölcsfogyasztásra?
Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője szerint nagyon fontos, hogy már kiskorukban megszerettessük a gyermekekkel a zöldségeket és gyümölcsöket, az egészséges táplálkozást.
A szakértő kiemelte, célszerű, ha a szülők, nagyszülők odafigyelnek arra, hogy a gyermek mind az öt étkezése tartalmazzon zöldséget vagy gyümölcsöt, lehetőleg minél változatosabban és színesebben. Ha egy-egy új gyümölcsöt vagy zöldséget adunk, a megkedvelését segítheti, ha kitalálunk hozzá egy mesét és magyarázzuk el azt is, hol teremnek, honnan jönnek a zöldségek, gyümölcsök. Az adott évszakra jellemző gyümölcsök, zöldségek közös beszerzésekor – például piaclátogatás alkalmával – lehetőség nyílik a termények összehasonlítására is. Amikor lehet, vonjuk be a gyereket a veszélytelen, egyszerű konyhai műveletekbe. Kérjük meg például a gyereket, hogy műanyag késsel vágja fel a gyümölcsöket salátának, vagy pucoljon mandarint. Igyekezzünk minél többféle érzékszervét (látás, szaglás, tapintás, hallás) is bevonni a megismerési folyamatba.
Játékosan könnyebb
Az Európai Friss Kalandok nevű programsorozat keretében országszerte 15 településre látogatott el Frutti és Veggi, a kampány két központi figurája, akik több mint 14 ezer kilométert utazva hozták közelebb a gyümölcsök és zöldségek szeretetét a 6-14 éves korú gyermekekhez és családjaikhoz. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és az Interfel francia zöldség-gyümölcs szakmaközi szervezet programjában roadshow-n, áruházi megjelenésekkel és a Gyerek Szigeten megrendezett Friss Zöldségek és Gyümölcsök Ünnepe révén a magyar lakosság több mint öt százalékát, félmillió embert sikerült elérni. Az Európai Friss Kalandok program már okostelefonos játék formájában is elérhető. Az alkalmazásban idén Veggivel, jövőre pedig már Fruttival és Benivel is kalandozhatnak a gyerekek: a Vegapolis mesés hőseivel különböző akadálypályákat kell teljesíteniük és értékes hozzávalókat, kincseket összegyűjteniük. Minden sikeresen teljesített pálya végén egy zöldségekkel és gyümölcsökkel kapcsolatos feladványt is meg kell fejteniük a játékosoknak. Az alkalmazásban a gyermekek könnyen elkészíthető zöldség- és gyümölcsétel recepteket is találnak.