Az Egyesült Államokban járványszerűen terjed a Fortnite-függőség, amelyet szimpla szülői eszközökkel már nem lehet orvosolni. A gyakran napi 12 órát is játszó tizenéveseket egyre többször bízzák a kétségbeesett szülők szakemberekre, akik speciális videójáték-elvonókúrák és rehabilitációs programok keretében - alvás, csoportterápia, egészséges étkezés - próbálják visszazökkenteni a normális kerékvágásba a fiatalokat.
Az Epic Games cég számára milliárd dolláros üzletté vált játék, amelyben fegyvereket és erőforrásokat kell keresni egy posztapokaliptikus világban, és a végső cél, utolsónak állva maradni.
- Olyan mint a heroin, ha egyszer elkapott, nem hagy szabadulni - mondja Lorrine Marer viselkedésspecialista, aki függővé vált gyerekekkel foglalkozik. A videójáték-addikció nem új, de az az elterjedtség, ami a Fortnite velejárója, szélesebb körű fenyegetést jelent éppen akkor, amikor egyre nő az okostelefonok és a szociális média korlátok nélküli használatának veszélye.
A játék azért is vonzó, mert az egyik változat ingyenes, és sokféle elektronikus eszközön hozzáférhető, a mobiltelefontól a játékkonzolokig. Ugyanakkor a játékban lehet bizonyos kiegészítőket – fegyvereket, ruházatokat venni – és ez sok szülőnek okozott már tetemes anyagi veszteséget, ha gyerekeik bankkártyája összeköttetésben volt játékkonzoljukkal. - A játékot szándékosan úgy programozták, hogy amikor az ember veszít, az esetek többségében érezhetően körülbelül egy-öt lépésnyire legyen a győzelemtől. Amikor pedig nyer, zúduljon rá a ponteső, amitől úgy érzi, hogy ő egy született tehetség. Ez a manipulációs eljárás tulajdonképpen egy, a szerencsejátékoktól kölcsönzött technika – írta a Fortnite működéséről Király Orsolya, az ELTE Pszichológiai Intézet Addiktológiai Kutatócsoportjának munkatársa a GameStarban idén szeptemberben megjelent cikkében.
Az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) ez évben nyilvánította betegséggé a videójáték-függőséget, megkönnyítve a szülők számára, hogy biztosítóktól kártérítést kaphassanak. A WHO szerint „a viselkedésmintázat elég súlyos ahhoz, hogy a személyes, családi, szociális, oktatási, munkahelyi vagy más fontos működési területeket jelentősen károsítsa. A játékmenet folyamatos vagy visszatérő jellegű."