Ahol az egész család muzsikál
A zenetörténet ismert zenészdinasztiái meggyőzően bizonyítják, a gének szerepe nem elhanyagolható, ha a zenei tehetségről beszélünk – két évvel ezelőtt ekként harangozta be A gének koncertjét a Müpa. Bachtól Sosztakovicsig: az akkor 8 éves Dolfin Dániel, Dolfin Benedek (14) és Dolfin Balázs (19) csellista hangversenye Dolfin Benjámin (17) fagott művésszel nem egy szokásos, kedves gyerekprogramot mutatott be. A szülők, Dolfin Jácint és Viski Ágnes fuvolaművészek a mai napig örömmel emlékezhetnek – erre a koncertre is. Mind a négy gyermekük rendkívüli muzikalitást örökölt tőlük: a Szent István zeneiskola és szakgimnázium büszkeségtábláján a Dolfin fiúk neve gyakran szerepel. A Virtuózok zenei tehetségkutató révén Balázs neve lehet a legismertebb: ő tavaly kapott Junior Prima Díjat.
A most 16 éves Dolfin Benedek rengeteg segítséget kap a bátyjától, akinek szorosan a nyomában jár. Ennek is köszönhető, hogy idén a Junior Prima Díjat ő is megkapta. Négyévesen kezdett el csellózni Antók Zsuzsanna tanárnőnél, kilencéves volt, amikor abszolút I. díjat nyert az olaszországi Salieri versenyen. De első lett az ausztriai Liezen nemzetközi csellóversenyén a Friss Antal Országos Csellóversenyenen két alkalommal is − legutóbb a verseny fődíját is megkapta − Padova és Legnago zenei versenyein az abszolút I. helyezést és a legígéretesebb tehetségnek járó különdíjat is elnyerte. És akkor még nem is soroltuk fel az országos kamarazenei versenyeken elért I. díjakat és különdíjakat.
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Előkészítő Tagozatára, Mező László osztályába 2015-ben nyert felvételt. Kamarazenét Csalogh Gábornál tanul – igaz, a szólóművészet irányába szeretne eljutni. Részt vett Perényi Miklós, Fenyő László, Máté Balázs, Jevgenyij Tonkha, Várdai István és Reiner Ginzel Több kurzusain, a főváros számos koncerttermében muzsikált, többször a Zuglói Filharmónia szólistájaként.
Fontos magyarul énekelni
Pataki Bence az egyetlen operaénekes az idei Junior Prima Díjasok között. A basszus-bariton énekes múlt évben szerezte meg művésztanár diplomáját a Pécsi Tudományegyetemen, korábban a Szegedi Tudományegyetemen diplomázott magánének szakon. 2016-ban ért el Eszéken első helyezést a Lav Mirski nemzetközi énekversenyen. A családban nem ő az egyetlen énekes: édesanyja a kiváló mezzoszoprán, Wiedemann Bernadett.
Kisgyermekkora óta tanult zongorázni, gitározott is. Az Erkel általános iskola tanulójaként lett tagja a Magyar Állami Operaház gyermekkórusának, ahol még a legmagasabb szólamot énekelte. „Amikor méretileg túlnőttem a szólistákon, akkor sajnos ki kellett szállnom ebből történetből. A mutálás után jött meg a hangom, érettségi után már az ének kedvéért kezdtem el a Szent István Király konzervatóriumot. Hormai József énektanár és Szőke Katalin korrepetitor rengeteget segített a tanulásban és a technikai dolgokban” − mesélte.
Az egyetemen mestere volt Csengery Adrienne, Oberfrank Péter, Pál Tamás, és Temesi Máriától. Marton Éva növendéke is volt: az egyéves posztgraduális képzésen nemcsak technikai, pszichológiai támogatást kapott, elsajátíthatta a színpadi kulisszatitkokat, praktikákat is. „Kezdetben nem az a legfontosabb, hogy minden hibát kijavíts, rengeteg, hanem az, hogy minél többet énekelj. Ha bírod a terhelést és megszerezted az alaphangodat, onnan jön az igazi tanulás, a játék a hangoddal” – mondta Pataki Bence.
Ha van kedved, csináld, próbáld meg – mikor megfogalmazódott benne, hogy az énekesi pályát választja, az anyai tanács ennyi volt. „Se rábeszélni, se lebeszélni nem próbált, de a kezdetektől támogat. Ha valamilyen kérdésem van, tud nekem segíteni.” 2015-ben álltak először együtt színpadon a Szegedi Szabadtéri Játékok előadásában, Az álarcosbálban, majd Erkel Ferenc operájában, az István királyban. A Magyar Rádió Márványtermében több közös estjük volt Virág Emese zongoraművésszel.
A Co-Opera tagjaként az elmúlt évadban több színházban énekelte Rossini Sevillai borbélyában Basilio szerepét, jelenleg A Figaro házasságában énekli a címszerepet. Az előadás magyar nyelven folyik. „Nem árt, ha a közönség 100, de legalábbis 95 százalékosan érti, miről van szó a színpadon. Főleg ha vígoperáról van szó, ahol poénra van kihegyezve a szöveg” – véli Pataki Bence. „Egy olasz nyelvű opera élményt ad, de ahhoz, hogy egy fiatal közönség megszerethesse a műfajt, a magyar nyelvű operajátszás nagyban hozzájárulhat.”