közoktatás;iskolabusz;Nemzeti Innovációs és Technológiai Minisztérium;

Képünk illusztráció

- 4 milliárdért ültetné páncélozott iskolabuszra a gyerekeket Palkovics minisztériuma

Színük biztos, és hogy 2021-ben már az utakon is lehetnek a buszok - a kérdésekre egy januárban induló tesztüzem keresi a választ. Az innovációs minisztérium még a gyerekszülés ösztönzését is várja a projekttől.

Már Palkovics László innovációs miniszter már oktatási államtitkársága alatt felmerült a magyar iskolabuszok ötlete: akkor a hátrányos helyzetű térségek diákjait vitték volna velük felszerelt iskolaközpontokba. A terv most - több mint három évvel később - országos hálózatként éledt újjá, írja a hvg.hu. Kifelé nyílik majd az ajtajuk, biztonsági üvegből lesz az ablakuk, lesz bennük tolatókamera, és sárga színűek lesznek – a portál birtokába jutott előterjesztés szerint egyelőre ennyit lehet biztosan kijelenteni azokról az iskolabuszokról, amelyekkel az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) tervei szerint több százezer magyar gyerek járhat majd iskolába.

A hálózat kiépítésének gyakorlatilag minden egyes pontja nyitott attól kezdve, hogy kik, mikor és milyen formában járjanak majd a buszokkal, egészen odáig, hogy ki és miből finanszírozza azt.

Nem tisztázott még például, hogy területi alapon vagy életkor alapján, esetleg rászorultság szerint vehetik-e majd igénybe a gyerekek a szolgáltatást. Se az, kire hárul a buszok üzemeltetése, vagy hogy egységes modell lesz-e érvényben az egész ország területén. A kérdésekre emberkísérlettel keres válaszokat a minisztérium:

januártól egy debreceni tankerületben, illetve a kecskeméti tankerület 13 ezer diákjának részvételével próbálják modellezni a rendszer működését.

A tesztidőszak 16 hónapig tart majd, az abban tapasztaltak alapján pedig 2020 december végére születhet egy olyan, végleges megvalósítási terv, amely alapján országossá lehet bővíteni a rendszert. Vagyis a sárga buszokkal leghamarabb 2021-től találkozhatunk majd az utakon. A költségekről egyelőre csak annyi derül ki, az egy tanulóra jutó szolgáltatási egységköltség 918 forint, illetve hogy a kecskeméti és debreceni pilotprojekt eszköz- és szolgáltatás-beszerzéseit a minisztérium alá tartozó, egyben a programot irányító Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) állja,

a hálózat országos elindításának előkészítésére pedig 2018 végétől 2020-végéig összesen 3,95 milliárd forintot költ majd az ITM.

Nem merült teljesen feledésbe a rászorultság szempontja: az iskolabusz-hálózatot a jó minőségű közoktatáshoz való egyenlő hozzáférés biztosítékának nevezi az anyag. És nem került le a napirendről az iskolafenntartás optimalizálása sem, a szolgáltatással ugyanis az iskolák "hatósugarát" is növelni kívánja a minisztérium. Végül pedig, az előterjesztés szövege szerint még a gyerekszülés ösztönzését is várja a kormány az iskolabuszoktól.

Budapesten és nyolc településen továbbra is kifogásolt a levegő minősége.