Noha a kormányzat szerint nincs pedagógushiány, a szülők szerint országos szintű probléma, hogy kevés a tanár - derült ki a Szülői Hang Közösség több mint ötezer szülő megkérdezésével készült felméréséből. A szülői visszajelzések 45 százalékában jeleztek súlyos tanárhiányt: valamelyik tantárgyból legalább két héten keresztül nem volt érdemben tanítás az elmúlt évben. De voltak ennél extrémebb esetek is: a válaszadók 31 százaléka jelezte, előfordult, hogy legalább egy hónapig nem volt oktatás valamelyik tantárgyból abban az intézményben, ahol gyermeke tanul. A kérdőívet kitöltők 15 százaléka arról is beszámolt, volt olyan, amikor legalább három hónapon keresztül nem volt érdemben tanítás egy-egy tantárgyból.
A tanárhiány mindegyik iskolatípusnál jelentős, de legnagyobb mértékben (65 százalék) a szakképzést érinti. A tantárgyak tekintetében a matematika és angol nyelv esetében a legkritikusabb az összes iskolatípusnál. A váratlan tanárváltás („fluktuáció”) igen gyakori a közoktatásban: egy év alatt az esetek 44 százalékában történt ilyen legalább egy tantárgyból. Az adatok cáfolják a kormányzat által képviselt álláspontot, amely szerint a tanári fluktuáció természetes, de a tanárhiány nem jellemző. Épp ellenkezőleg: ahol van fluktuáció, ott többségében (57 százalék) van tanárhiány is - olvasható a felmérés összefoglalójában.
A felmérés ugyan nem reprezentatív, de a Szülői Hang Közösség vezetője szerint a trendeket jól mutatja. Miklós György lapunknak elmondta: el szeretnék érni, hogy végre ne arról szóljon a vita, van-e tanárhiány, hanem arról, milyen megoldásokkal lehetne megoldani a nagyon is létező problémát. A kutatást az Emberi Erőforrások Minisztériumának, a Klebelsberg Központnak, valamint a pedagógus szakszervezeteknek is megküldték. - Jó lenne, ha mindenki kiteregetné a lapjait, hogy végre pontos adatokat láthassunk - fogalmazott.
A tankerületek eddig egy minimális tanárhiányt ismertek el: közérdekű adatigénylésünkből viszont kiderült, októberben mintegy 1300 betöltetlen pedagógus álláshely volt országszerte.