Versenyfelügyeleti eljárást indított a webáruházat üzemeltető Alza.hu Kft.-vel szemben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert úgy véli, a vállalkozás „Black Friday” akciója megsérthette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát. A közleményből nem derül ki, mikori Balck Friday-akcióról van szó, de vélhetőleg egy augusztus végén kezdődött kampányt kifogásolnak. Az „igazi” Black Friday ugyan csak november 23-án lesz, de az Alza már korábban megkezdte ezzel a címszóval az akciózást: a blackfriday.hu szerint a webáruház Black Friday-akciója augusztus 20-tól egészen szeptember 2-ig tartott.
A GVH közleménye szerint a vállalkozás akciója népszerűsítésére alkalmazott képi és szöveges üzenetei azt a benyomást kelthették a fogyasztókban, hogy kiemelkedő mértékű, akár 80 százalékos kedvezményre tehetnek szert a Black Friday idején történő vásárlással. A hatóság azonban valószínűsíti, hogy az akcióban részt vevő termékek csupán egy szűk köre volt elérhető 80 százalék feletti kedvezménnyel, és a kimagasló árleszállítás nem a hirdetésekben kiemelt termékeket érintette. Továbbá gyanítható, hogy a vállalkozás ugyanilyen elnevezéssel az év folyamán többször is folytathatott kampányokat, amelyekre szintén kiterjed a GVH vizsgálata.
Az akció, különösen a jelentős megtakarítás ígérete erőteljesen befolyásolja a fogyasztói döntéseket, és e hatás fokozottan érvényesül a karácsony előtti időszakban. Fontos azonban, hogy a vásárlók ilyenkor is körültekintően járjanak el – hangsúlyozza a GVH, amely korábban több alkalommal szabott ki versenyfelügyeleti bírságot a fogyasztókat megtévesztő Black Friday, illetve adventi hétvégi akciók miatt. Tavaly például az Extreme Digital Zrt.-re szabott ki 20 millió forintos bírságot a GVH: némiképp sajátos időzítéssel, éppen egy nappal a webáruház aktuális Black Friday akciója előtt, holott a kifogásolt gyakorlat még a 2015-ös Fekete Pénteki kampányban zajlott.
Az Amerikai Egyesült Államokban hagyományosan a Black Friday nyitja meg a karácsonyi vásárlási szezont: a kereskedők ezen a napon nagy leárazásokkal igyekeznek magukhoz csábítani a vevőket. Magyarországra az e-kereskedők hozták be öt éve az akciónapot: tavaly már a webáruházak 62 százaléka tartott ilyet. Többnyire 20-30, de néhány esetben akár 50-70 százalékos kedvezménnyel is kínálják ekkor termékeiket, amelyek közül a legkeresettebbek a játékok, a háztartási gépek, a konyhafelszerelések és a szórakoztató elektronikai cikkek.
A Black Friday Amerikában hagyományosan a hálaadás utáni első péntekre esik: az idén ez november 23-a. Hazánkban ugyanakkor nem mindenki tartja ezen a napon az akciót: néhány nagyobb webáruház korábban szervezi saját Fekete Péntekét.
Az online kereskedelem forgalma tavaly már átlépte a 360 milliárd forintot, ami 18 százalékos növekedést jelent. Összességében a webáruházak 83 százaléka is sikeresebb évet zárhatott, mint egy évvel korábban. Mindebben a Black Friday erőteljes piacalakító hatással bír: a tavaly november 24-re eső akciónap nettó 27 milliárd forint forgalmat generált. A kampányba minden eddiginél több e-kereskedő szállt be, igazán profitálni azonban csak a nagyobb webáruházak tudtak belőle. A kisebbek számára a Black Friday inkább egyfajta kényszerpályát jelent. Aki ugyanis kimarad, az vásárlót veszít, hiszen a rendkívül árérzékeny magyar vásárlókat leginkább az akciókkal lehet megfogni.