Női vasútőrt rugdosott össze egy részeg délegyházi férfi tavaly decemberben Kunszentmiklóson; egy kalauzt bicskával fenyegettek a debreceni vonalon – fővárosi kollégáját pedig a 24.hu szerint úgy megverte áprilisban egy bliccelő utas, hogy három helyen is eltört a bokája.
A bántalmazások lassan mindennapossá válnak a vonatokon; a probléma súlyát jelzi, hogy a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) már a büntető törvénykönyv szigorítását követeli a döntéshozóktól.
A szervezet MTI-hez is eljutott közleményében adott tippeket a Btk. módosításához: 1-5-ről 2-8 évre emelnék a közfeladatot ellátó jegyvizsgálók elleni erőszak büntetési tételét, és további térfigyelők felszerelését kérték a vasútállomásokon, és a már forgalomban lévő szerelvényeken.
A VSZ szigorítaná a minősített esetek után járó szankciókat is: javasolták, hogy csoportos, fegyveres vagy felfegyverkezve elkövetett erőszak esetén 5-10 év börtönt is kaphassanak a résztvevők, a támadás hangadóját pedig 5 évtől 15 évig tartó börtönre ítélnék
A szakszervezet szerint az atrocitások során sokszor a kalauzok élete is veszélybe kerül, a megtámadott munkatársak gyakran elhagyják a pályát az átélt trauma miatt – ez pedig nagy vesztességet jelent.az amúgyis létszámhiánnyal küzdő MÁV-nak.
Ököljog a vonatokon
A vasúttársaság júniusi beszámolója szerint tavaly 87 alkalommal érte a jegyvizsgálókat valamilyen támadás.
„Az elkövetők jelentős többsége (több mint 3/4-e) menetjegy nélkül, érvénytelen jeggyel vagy átruházott jeggyel akart utazni. A bántalmazások csaknem 70%-a a nagy utasforgalmat bonyolító budapesti elővárosi vasútvonalakon történt” - írta közleményében a MÁV.
A támadások miatt nem egyszer vasútőrök vagy éppen készenléti rendőrök kísérik a jegyvizsgálókat az érintett elővárosi vonatokon – néhány hónapja már az is megszokottnak számít, hogy