London;divattervező;Orbán Ráhel;

Magyar installáció a London Design Biennalén

- Fű alatt képviselte a nemzeti dizájnt az Orbán Ráhel-féle cég Londonban

A szakma hazai képviselőit is meglepte, hogy a kormányfő lányához köthető cég kapta a lehetőséget.

A hazai divatszakma is csak a sajtóból tudta meg, hogy lemaradtak a London Design Biennaléról; Magyarországot ugyanis az Orbán Ráhelhez kötődő Magyar Divat- és Designipari Ügynökség képviselte a Kiss in Budapest nevű installációval – írja a HVG.

A portál megjegyzi, az állami Magyar Turisztikai Ügynökségtől elvárható lenne, hogy ilyen esetben nyílt pályázat útján dőljön el, melyik műhely munkája a legalkalmasabb arra, hogy reprezentálja az országot, a szakmát.

Az MDDÜ egy éve jelentette be, hogy egységes divat- és dizájnipari stratégia készül, erről azonban máig szinte semmit sem lehet tudni. Az akció alig titkolt célja volt az újabban a divatiparban is utazó Orbán Ráhel és a köreihez tartozók helyzetbe hozása.

A portál divatszakmában dolgozó forrásai elmondták, hogy személyesen keresték meg őket az ügynökség nevében, hogy közvélemény-kutatás címszóval leüljenek velük beszélgetni a divatipar jelenlegi állásáról. Úgy érezték, a kérdezők maguk sem tudták, mit akarnak megtudni. Amikor pedig a megkérdezettek azt firtatták, hogy mi a célja a stratégiaalkotásnak, mikor készül el, és mit fog tartalmazni a kutatás, zavaros magyarázkodás volt a válasz.

Pedig a szakma szerint valóban lenne tennivaló. Hiába jut ki például egy divattervező rangos külföldi bemutatókra, és rendelik meg ott a munkáit, ha a gyártásban nem kap támogatást. Ráadásul a jelek szerint már az is egyre inkább a politika közelében dől el, hogy ki képviselheti egy-egy nemzetközi seregszemlén a magyar divatot.

Az Hír TV honlapján megjelent korábbi beszámoló szerint a biennálé szeptember 5- 23. között zajlott, a seregszemlén negyven ország tervezői és kurátorai gyűltek össze a Somerset House-ban, hogy bemutassák, hogyan befolyásolja a dizájn az emberek hétköznapjait.

A magyar installációt készítő csapatot a leírás szerint növekvő társadalmi elidegenedés, az érintés hiánya, valamint az emberi kapcsolatokban jelenlévő intimitás inspirálta.

A párok az installációba ellentétes oldalról lépnek be, ahol a szenzorokkal, LED-kijelzőkkel és kamerákkal felszerelt pavilon felismeri azt a pillanatot, amikor megcsókolják egymást. A kint tartózkodók a párokat egy nagyméretű LED kijelzőn figyelhetik, ahogy találkoznak egymással, majd csókot váltanak Budapest látnivalói előtt. Az eredmény egy virtuális képeslap: a pár első csókja Budapesten” - olvasható az installációról szóló cikkben.

A NER kultúrbékéjéről is beszélt jövőbe látó miniszterelnök a Budai Vigadóban. Mindez azon a napon, amikor bejelentették a saját közegéből támadott PIM-főigazgató távozását.