Csütörtökön, egy nappal a hivatalos tanévnyitó előtt megjelent a „honvédelmi alapismeretek” tantárgy kerettanterve a Magyar Közlönyben – szúrta ki a hvg.hu.
Az emberi erőforrások minisztere, Kásler Miklós rendelete szerint a gimnáziumokban a kerettantervet már a 2018/2019-es tanévben, vagyis péntektől alkalmazni kell a programban részt vevő iskolákban 9. évfolyamon, míg a szakgimnáziumok 11-12. évfolyama számára készült tantervet csak a 2020/2021-es tanévben kell elkezdeni oktatni a 11. osztályban. A bevezetés felmenő rendszerű, vagyis a most 10. osztályt kezdő gimnazisták még kimaradnak belőle, nekik a 2013-as Emmi-rendelettel meghatározott katonai alapismereteket kell tanulnia, ha olyan iskolába járnak.
A bevezető szerint a honvédelmi alapismeretek „közismereti, választható érettségi tantárgy”, amelynek tanítása „hozzájárul a fiatalok állampolgárságra, demokráciára neveléséhez is”. A portál kiemeli, hogy míg a 2013-ban hatályba lépett katonai alapismeretekben a biztonságpolitikai környezetről, szövetségi rendszerekről, NATO-ról, a Magyar Honvédség szervezetéről, a modern hadviselésről, térképtanról, tájékozódásról, elsősegélynújtásról van szó, illetve 11-12. osztályban katonai műveletekről is lőszerek, aknák és biológiai fegyverek típusaival, addig az új honvédelmi alapismeretek kerettanterv „alaki felkészítéssel” kezd, amelyben a következők szerepelnek elsajátítandó ismeretekként:
Vigyázz!, Pihenj! parancsokra történő szabályos tevékenység.
Fordulatok állóhelyben.
A tiszteletadás módozatai, a jelentés, jelentkezés legfontosabb szabályai.
Ezután hadtörténelem következik az ókortól napjainkig mindössze 13 tanórában, „túlélési ismeretek, táborozástechnika” 15 órában. Majd „lőelmélet” jön olyan ismeretekkel, mint például „A tűzfegyverekkel leadott lövés folyamata, időszakai, jelenségei”, „A pontos lövés feltételei, a szórás és a középső találati pont fogalma” és „A tüzelési testhelyzetek”.
A „Katonai testnevelés” egységben az erőnlétfejlesztés alapelveiről, az egészséges életmód alapjairól, és az alapvető önvédelmi fogásokról esik szó. A tantervben helyet kapott a Magyar Honvédségről szóló blokk is, ebben a hadsereg felépítésén túl szó kell, hogy essen a különleges jogrendről is.
A 11-12. évfolyamon az alaki felkészítés részeként már raj alegységben kell megtanulnia mozognia a diákoknak, valamint katonai ünnepi díszelgéssel kapcsolatos mozzanatokat is el kell sajátítani.
Ezután következnek az egészségügyi, elsősegélynyújtási ismeretek, majd a „haditechnikai ismeretek”.
11-12. osztályban is van térképtani modul, majd „Biztonságpolitikai és válságreagáló alapismeretek” következnek, itt a „hazánk biztonságát fenyegető nem katonai és katonai kihívásokról” kell, hogy szó essen az EU, az ENSZ és a NATO történetén és szerepén kívül. A megtanulandó kulcsfogalmak között szerepel itt az „illegális migráció” is. „Általános katonai ismeretek” címszóval a harc fogalmának, fontosabb kategóriáinak, a támadás és a védelem alapjainak megismerésére kerülne sor, majd „hadijogi ismeretekkel” zárul a képzés.