webshop;e-kereskedelem;

FOTÓ: Shutterstock

- Egyre több pénzt költünk el a neten

Egyre nagyobb összegeket költenek a vásárlók a hazai webáruházakban: a vásárlások gyakoriságát már a magyar e-kereskedők is influencerek segítségével próbálják feltornászni.

Az idei év első felében az online kiskereskedelmi forgalom megközelítette a 180 milliárd forintot, ami csaknem 25 milliárd forintos növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. Az interneten vásárlók köre azonban úgy tűnik, felső korlátjához ért, így az online kereskedők egyre nehezebben tudnak pusztán új vásárlói csoportokra alapozva bővülni. Az e-kereskedők ezért egyre érezhetőbben a vásárlók megtartására koncentrálnak, valamint a vásárlási intenzitást igyekeznek növelni, ebből pedig végső soron a vásárlók profitálhatnak a legtöbbet – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozatának idei harmadik, marketingre fókuszáló felméréséből.   

Az elemzés alapján az online kiskereskedelem növekedésének jelenlegi legfontosabb motorja az átlagos vásárlási érték folyamatos emelkedése, ami 2018 nyarán már átlépte a 11 ezer forintos értéket. A vásárlások száma azonban a piac egészének növekedési dinamikájánál lassabban bővül: mindössze 13 százalékos volt 2018 első 6 hónapjában.

Az egy főre jutó éves online rendelésszám jelenleg 12 online vásárlás évente, az éves átlagos költés pedig megközelíti a 130 ezer forintot. Összehasonlításul: ez utóbbi érték a cseh piacon meghaladja a 230 ezer forintnak megfelelő cseh koronát, miközben ott a rendelésszám is magasabb a magyar átlagnál. Ilyen piaci környezetben, limitált vásárlói bázis mellett a marketing eszközök hatékony használatán is legalább annyi múlik, mint a megfelelő összetételű termékpalettán.

A webáruházak által alkalmazott akciók közül egyértelműen az ingyenes szállításhoz, valamint az árkedvezményekhez kötött promóciók a legnépszerűbbek. A vásárlók megtartásában és a legfiatalabb rétegek megszólításában ezzel együtt egyre nagyobb szerephez jut a vásárló érdeklődését, információ-igényét kiszolgáló, a figyelmét lekötő tartalommarketing – ezt már a hazai e-kereskedők is felismerték. A magyar piacon érdekelt webáruházak több mint fele már most is alkalmazza valamilyen módon ezeket az eszközöket. Leggyakrabban saját blogot vezetnek: kisebb-nagyobb rendszerességgel frissülő rövid tartalmakat a kereskedők 25 százaléka publikál saját oldalán. 

Bár hazánkban még gyerekcipőben jár, a magyar e-kereskedőlk is kezdenek rátalálni a tartalommarketing egyik legújabb elemére, az infuencer-marketingre. Ennek lényege, hogy a webáruház szolgáltatásait és konkrét termékeit egy fiatal – a saját közönségére véleményformáló hatással bíró – blogger (vagy vlogger) mutatja be életszerű, valós körülmények között. Egy jól kitalált promóció amellett, hogy csökkenti a tartalomgyártáshoz szükséges erőforrások mértékét, kevésbé hat direkt reklámnak, és a más eszközzel nehezen megszólítható Z generációs vásárlókat is hatékonyan el lehet vele érni. 

Még mindig a műszaki cikkek dominálnak A műszaki szektor továbbra is a legnagyobb forgalmi súllyal bíró terület a hazai e-kereskedelemben, amelyet a hosszabb életciklussal rendelkező, jellemzően nagyobb értékű termékek vásárlása eredményez. A termékek magas életciklusából fakadó alacsony vásárlási intenzitás ugyanakkor a bővülés legnagyobb korlátja is egyben. A növekedési lehetőségeket kereső e-kereskedőknek ezért érdemes a nagy értékű termékek mellett a gyorsabban forgó, napi fogyasztási cikkek irányába is nyitniuk.

Háromszáz hektár területet vásárolna a tervek szerint az önkormányzat.