;

labdarúgás;Spíler TV;

Egyelőre csupán százezren láthatnak közvetítést például Barcelonából

- Csúnyán bukhat a TV2 erőszakos focistratégiája

A TV2 rá akarta erőltetni a szolgáltatókra a Spíler2-t, ők azonban nem engedtek a nyomásnak, így a futballszurkolók sem a spanyol bajnoki meccseket, sem a Bajnokok Ligáját nem látják a csatornán.

Nagyot kockáztatott, és egyelőre úgy tűnik, nagyot is bukott a TV2 sportcsatornája, illetve a cégcsoport. A hátteret jól ismerők szerint a kialakult helyzetért a TV2 Médiacsoport vezérigazgatója, Dirk Gerkens az első számú felelős. Ő gondolta úgy, hogy a nagy szolgáltatók a hatalmas nézői nyomás miatt arra kényszerülnek majd, hogy bármi áron vegyék fel a kínálatukba a Spíler 2-t. A TV2 tulajdonosi köre sem volt teljes mértékben meggyőződve ennek az elképzelésnek a sikeréről, de hitt a vezérigazgatónak.

A rendszer úgy működik, hogy a szolgáltatók minden televíziós csatornának fizetnek, ami bent van a kínálatukban. Az összeg nagysága függ a csatorna feltételezett piaci értékétől és kínálatától, minél népszerűbb egy csatorna, annál magasabb díjat tud kialkudni (kiharcolni) magának. A sportcsatornák hagyományosan a prémium kategóriába tartoznak, ezt tükrözik a szolgáltatók ajánlatai is a lakosság számára. 

Erre alapozott Gerkens is, amikor úgy gondolta, ha minőségi sportesemények jogait sikerül megszerezni a Spíler 2 számára, akkor nem jelenthet problémát bekerülni a szolgáltatók kínálatába. Ezért szó szerint semmi sem volt drága, információink szerint a korábbi ár duplájáért szerezte meg a TV2 a Bajnokok Ligája és a spanyol bajnokság közvetítési jogait. A BL-ben először az M4 Sport választ, a Spíleré a második választás joga. A magyar piacot nemzetközi szinten a csehekkel, szlovákokkal, románokkal, ex-jugoszlávokkal emlegették azonos szinten, a televíziós közvetítési jogok ára a Spíler színre lépésével Magyarországon megduplázódott a környező országokhoz képest, melyekkel korábban nagyjából azonos szinten volt. 

Magyarországon a háztartások 90 százalékában, körülbelül 3,4 millióban vannak jelen a szolgáltatók az alapcsomaggal, a szélesebb csatornakínálat - többek között a sporttelevíziók – az otthonok hatvan százalékában érhető el. A TV2 célja – ellentétben a külföldi szokásokkal, ahol a néző szabadon eldöntheti, fizet-e egy sportcsatornáért vagy sem – az volt, hogy mindenhol kerüljön be a Spíler 2 automatikusan a kínálatba, ezért azonban bruttó legalább 300 forintot kér. A TV2 átszámítva a gyártási költséggel együtt 5-6 milliárd forintot fizetett ki egy évre, ez az összeg csak a piacinál magasabb havidíjjal hozható vissza. 

Az olasz bajnokság közvetítési jogainak megszerzését már tavasszal bejelentette a TV2, ám az utolsó pillanatban visszakozni kényszerült, a jogtulajdonos pedig a közvetítési jogokat a DigiSportnak adta el, ahol korábban is láthatták a magyar nézők a meccseket. A jogok kényszerű visszaadása óriási erkölcsi veszteség, rengeteget árt egy csatorna megítélésének. 

Lapunk felvetette, hogy a kormány miért nem állt jobban az állami pénzből működtetett TV2 sportcsatornája mögé? Azt a választ kaptuk a területet kiválóan ismerő szakértőktől, hogy a háttérben nagyon komoly segítséget nyújtottak a Spílernek. Ennek eredménye, hogy alig volt visszhangja a Serie A magyarországi közvetítése körüli botránynak. 

A szezon végén lejár az angol bajnokság szerződése, amelynek mérkőzései jelenleg a Spíler1-en láthatók. Az új pályázatot ősszel írják ki. A Spíler számára létkérdés a jogok ismételt megszerzése.

Becsapva érzik magukat a nézőkA TV2 sportcsatornájának, a Spílernek a Facebook-oldalán a spanyol bajnoki meccseket és a Bajnokok Ligája-találkozókat is úgy reklámozzák, mintha az egész országban lehetne látni ezeket a mérkőzéseket. Pedig valójában egyetlen szolgáltató, a Tarr Kft. vette fel a kínálatába a Spíler 2-t, amit így nagyjából százezren láthatnak az országban, Szekszárd, Zalaegerszeg és Dombóvár környékén. Egy generáció nőtt fel a spanyol focival a Sport TV-n, ahol 2000-től 2018. májusig lehetett látni a La Liga meccseit. Most azonban csak az ország lakosságának egy százaléka rendelkezik a lehetőséggel, hogy lássa a bajnoki találkozókat. Ehhez képest a közösségi portálon tippelni lehet a mérkőzések előtt az eredményre, utána pedig szavazást ír ki a Spíler a mezőny legjobbjára, és arra buzdítja olvasóit, hogy vitatkozzanak egymással a mérkőzésről. Amit nem láttak… A felháborodás óriási, a nézők rengeteg nyomdafestéket nem tűrő jelzővel fejezik ki nemtetszésüket. A Spíler törli a számára kínos hozzászólásokat, de mindent nem tud azonnal eltüntetni. Pedig lenne más megoldás is. Az angol és spanyol bajnoki meccsek között délután és kora este vannak átfedések, de a nézőket kiemelten érdeklő Real Madrid és Barcelona az esetek többségében késő este lép pályára, amikor már nincsenek angol bajnokik. A ritka ütközések alkalmával a TV2 valamelyik másik csatornája vehetne át egy-egy bajnokit, ezt a megoldást szokta alkalmazni a Magyar Televízió is, amikor az M4 Sport és a Duna TV vagy a Duna World közvetít párhuzamosan sportot. A Moto GP-vel és az észak-amerikai jégkorongbajnoksággal a Spíler1 komoly tartalommal lenne megtölthető, nincs szükség mellette a magyar lakosság jelentős többsége számára elérhetetlen Spíler 2-re. Lapunk szerette volna megtudni a Spíler álláspontját, írásban elküldött kérdéseinkre azonban nem kaptunk válaszokat. 
Kiemelt nézettségű a labdarúgó NBI

A labdarúgó NB I jogainál semmi nem értékesebb

A sportágak, sportesemények népszerűségi mutatóit objektív mérce alapján, a nézettség határozza meg. Három kategória különíthető el: kiemelt érdeklődésű események, átlagos érdeklődést kiváltó események és a nézőket alig vagy egyáltalán nem lázba hozó sportesemények.

Az elsőbe tartozik a labdarúgó NB I és Magyar Kupa, a válogatott mérkőzései, a Bajnokok Ligája, valamint az angol és a spanyol, valamint német és az olasz pontvadászat. Szintén a legnépszerűbb kategóriában található a kézilabda Bajnokok Ligája és a Forma-1. Átlagos érdeklődésű a téli- és nyári olimpia (a két esemény nézettségét együtt értékelték), a harmadik kategóriában található például az észak-amerikai profi kosárlabda- és jégkorongbajnokság, illetve a profi amerikaifutball-bajnokság, az NFL.

Alacsony nézettséget hozott a labdarúgó Copa America, a rali-vb, illetve az IndyCar és a NASCAR versenyei, minden bizonnyal ezért ezeknek az eseményeknek a közvetítési jogait jelenleg egyetlen csatorna sem birtokolja Magyarországon.

A nézettség határozza meg a jogdíjakat is, a legtöbbe a labdarúgó NB I és a Magyar Kupa kerülnek, ezekért idényenként becslések szerint 3,5-4 milliárd forintot kell fizetni. A válogatott találkozói 2,5 milliárdot érnek, az összeg tartalmazza a nemzeti csapat előtt álló Európa- majd később világbajnoki selejtezőket és az ősszel induló Nemzetek Ligája összecsapásait is.

Az idei vb és a 2022-es összesen 2-2,5 milliárdba kerül, a 2020-as Eb-ért 2 milliárdot kell fizetni. A Forma-1 1,5 milliárdot ér évente a közvetítő televíziós társaságnak, a kézilabda Bajnokok Ligája ehhez képest aprópénzért, kevesebb mint félmillió forintért talált gazdára.

A TELEFON AZ ÚJ TV - Sokan néznek meccset rajta
Külföldön több milliárdos üzletA piac fokozatosan átalakul, egyre több internetes vállalkozás kerül tulajdonosi pozícióba. A fogyasztói szokások változásához igazodik a közvetítési jogok tulajdonosi hátterének átalakulása, ami minden bizonnyal el fogja érni Magyarországot is. Mivel egyre elterjedtebb a mérkőzések nyomon követése a telefonokon, számítógépeken, különböző applikációkon, olyan cégekre lett szükség, melyek meg tudnak felelni ezeknek az igényeknek is. Piaci szakértők szerint napjainkban a világ sportrajongóinak nagyjából a fele már nem a televízióban nézi a sportközvetítéseket. Ez vezetett ahhoz – ami tíz-tizenöt éve még elképzelhetetlen lett volna –, hogy internetes tartalomszolgáltatók is közvetítési jogok tulajdonosai lettek. Kevesek előtt ismert például, hogy az egyik legnagyobb közösségi portál, a Facebook is rendelkezik közvetítési joggal: Dél-Amerika spanyol nyelvterületein, tehát Brazília kivételével mindenhol övé az európai labdarúgó Bajnokok Ligájának közvetítési joga. Indiában a Facebook a spanyol bajnokságot szerezte meg. Németországban a Bajnokok Ligája-csomag egyik fele ettől az idénytől egy internetes szolgáltató, a DAZN birtokába került, a másik fél maradt a SkySport televíziós csatornánál. Angliában és Írországban is megfigyelhető az internetes cégek térhódítása, az olasz és spanyol bajnokság közvetítési jogait az Eleven Sports szerezte meg. A szurkolók havidíjat vagy akár meccsenkénti díjat fizetnek azért, hogy kedvenc csapatukat azon a televíziós csatornán vagy más platformon nézzék, amely a mérkőzéseket sugározza. A jogtulajdonosok súlyos eurómilliókat fizetnek ki a jogokért, ami az előfizetési díjak beszedéséből (havi 10-30 euró) busásan megtérül.