Olaszország;Genova;hídomlás;

- Genovai hídomlás – Gondatlanságból elkövetett emberölés miatt indult nyomozás

Az olasz miniszterelnök 12 hónapra szóló szükségállapotot hirdetett és 5 millió eurót ígért a központi költségvetésből.

Tovább folyik a túlélők keresése a mentési munkálatok mellett a keddi genovai hídkatasztrófa után. Az eddig megerősített jelentések szerint a Morandi-híd összeomlásában 38-an vesztették életüket, és mint azt Francesco Cozzi, Genova főügyésze közölte, a romok alatt még legalább 10-20 ember lehet. Tizenöten kórházban vannak, közülük kilenc embernek súlyos az állapota. Még mindig nem tudják pontosan, összesen hány autó és kamion zuhant a mélybe, éppen ezért alapos vizsgálatnak vetik alá a biztonsági kamerák felvételeit, így tudják hozzávetőlegesen felmérni, hogy a szerencsétlenség hány embert érinthetett. Az egységek szerint egyre kisebb az esély arra, hogy túlélőket találjanak a romok között. Több mint 400 embert evakuáltak, tartva attól, hogy a Morandi híd egy másik része is leszakadhat.

 

Giuseppe Conte olasz miniszterelnök 12 hónapra szóló szükségállapotot hirdetett Liguria régióban, és elmondta, hogy 5 millió eurós forrást biztosít a központi költségvetésből a közigazgatási egységnek. Azt is bejelentette, hogy nemzeti gyásznapot tartanak: szombaton állami gyászszertartás keretében temetik el a tragédia áldozatait, melyen részt vesz Sergio Mattarella köztársasági elnök is. Conte újfent hangoztatta: a kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy ne történhessen hasonló tragédia.

A tragédia kapcsán nyomozást indított gondatlanságból elkövetett emberölés miatt a genovai ügyészség.

A főügyész szerint a bűnvádi eljárást a felelősök ellen nem befolyásolhatja, hogy mennyit költöttek a híd és a viadukton átívelő autósztráda karbantartására. Egyelőre még eljárás jogcímét sem határozzák meg pontosan, mert nem akarják a részletek ismeretében korlátozni a katasztrófa lehetséges okainak körét. Újabb felháborodást keltett, hogy az autósztrádák üzemeltetését és karbantartását vezető Autostrade per l’Italia tulajdonosa, az Atlantia közleményben utasította el azt a javaslatot, hogy vonják vissza a koncessziójukat, mert ez „sértené a részvényesek érdekét”. Luigi Di Maio miniszterelnök-helyettes így reagált: „38 halott esetében nem lehet pénzről beszélni.” Mellesleg csütörtökön az Atlantia részvényei 21 százalékos eséssel nyitottak a tőzsdén.

Híres divatmárka a tragédia hátterébenAz Atlantia csoport mögött a Benetton család áll. Az olasz ipari család neve a divatmárka révén vált ismertté világszerte, az Atlantiában 30 százalékkal a legnagyobb részvényes – írja HírTV a német Bild cikkére hivatkozva. Az Atlantia több mint 5000 kilométernyi autópályát működtet – főként Olaszországban, ahol a vállalat ellenőrzi a közlekedési hálózat 51 százalékát (mintegy 3000 kilométert) – de Brazíliában, Indiában, Chilében és Lengyelországban is vannak hasonló érdekeltségei. Az elmúlt évben az Atlantia 1,17 milliárd euró nettó nyereséget ért el, és 5,97 milliárd euró forgalmat bonyolított le.

A Genova közelében, az A10-es autópályánál található viadukt kedden szakadt le. A rendőrség korábban azt közölte, hogy a katasztrófa egy vihar miatt következett be, és egy hirtelen erős lehűlés előzte meg a szerkezet összeomlását. Szemtanúk egy hatalmas csattanásról, illetve az összedőlt pillért érő villámcsapásról számoltak be.

Annak ellenére, hogy a hidat 2016-ban újították fel utoljára, pillérein jelenleg is szakemberek dolgoztak, és a szerkezet állapotát elméletileg folyamatosan szemmel tartották.

Danilo Toninelli közlekedési miniszter a katasztrófa után arról beszélt: a fenntartással járó felelősség a régió, a helyi hatóságok és az állami tulajdonban lévő Anas közútkezelő között oszlik meg. Mint mondta, meg kell győződniük arról, hogy sor került a szükséges ellenőrzésekre, és ha van felelős, meg kell fizetnie a katasztrófáért. Viszont – mint megírtuk – éppen Toninelli pártja, az Öt Csillag Mozgalom került támadások kereszttüzébe a hídomlás miatt, mivel a párt „gyermekmesének” nevezte a híddal kapcsolatos aggályokat.

Az új kormány rögtön azzal szembesül, hogy pénzügyi forrásokra van szükség. Csak két lehetőség van: az IMF vagy Kína, de egyik sem látszik ideális megoldásnak.