Igaz, a tárca a közérdekű adatkérésére adott válaszában azt nem részletezte, hogy ezt az összeget pontosan miként számolták ki, milyen tételeket vettek alapul, és azt sem, melyik utazás mennyibe került összesen. Annyi azonban kiderült: a fogadkozások ellenére egyelőre nem lettek olcsóbbak a kormányzati repülések.
Lázár János volt kancelláriaminiszter egy tavalyi Kormányinfón még úgy látta: ha a kormány venne saját gépet, akkor sokkal olcsóbban jönne ki, mintha bérelnének vagy repülőjegyet vennének. Csakhogy a HM által most közölt 215 és 140 ezer forintos fejenkénti ár egyáltalán nem olcsó, sőt, a miniszterelnökség – pontosabb az adófizetők – jobban jártak volna, ha egy utazási irodában listaáron vettek volna repülőjegyet az Orbán Viktor vezette delegációnak. Ha ugyanis most szeretnénk Tel Avivba jövő hétre szóló repülőjegyet venni – ami gyakorlatilag annyit jelent, hogy az utolsó percben esünk be a jegypénztárba, ami többnyire a legdrágább megoldás – úgy 63 ezer forinttól 136 ezer forintig terjedő jegyárakat találtunk. Montenegró fővárosába, Podgoricába már drágább az út: 124 ezer és 216 ezer forint közötti összeget kell leszurkolni, ha hirtelen támad kedvünk odarepülni. És a különbség még nagyobb is lehet, mert azt a tárca nem árulta el, hogy a megadott fejenkénti árat miként kalkulálták: abban minden kiadás – így többek között az esetleges reptéri díjak, a személyzet bére és az amortizáció is – benne, vagy pedig csak az üzemanyagköltséget számolták el?
Orbán katonai gépes utazásainak a pikantériája, hogy korábban Lázár János és Simicskó István volt honvédelmi miniszter is azt bizonygatta, hogy a csődbe ment Air Berlintől megvett két gép honvédelmi, csapatszállítási célokat fog szolgálni. A HM válasza mást mutat: a két Airbus hazai üzembeállítása óta mindössze 200 órát repültek, mivel a pilótáikat éppen ki- és átképzik. Ugyanakkor ebből öt alkalommal 23 órában szállítottak állami vezetőket – mint azt a HM írta, „kiképzési repülés keretében”.
A tárca szerint az igénybevételi kérelmek elbírálásakor a honvédségi feladatok mindenkor elsőbbséget élveznek. A jogszabályok szerint kizárólag kérés alapján, kizárólag az utaslétszám figyelembevételével történő önköltségszámítással és a honvédelmi miniszter engedélyével jöhet szóba kormányzati delegáció szállítása. Vagyis Orbán Viktornak és stábjának kell kérelmeznie a csapatszállító gép használatát Benkő Tibor honvédelmi minisztertől. Bár a szaktárca válaszában továbbra is fenntartja, hogy a gépek csapatszállítási célokat szolgálnak, az is kiderül, hogy az vezetők utaztatását nem a HM kiképzési keretéből finanszírozzák.