Minden potenciális Fidesz-szavazót, illetve azokat a bizonytalanokat, akiket „migráncsozással” meg lehet fogni, a kormánypárti média már az áprilisi választás előtti időszakban is elérte – vélekedett lapunknak Polyák Gábor. A Mérték Médiaelemző Műhely vezetőjét azért kerestük meg, mert bár a hazai média fideszes ledózerolásáról már többször írtunk mi is, arról kevesebb információ látott napvilágot, hogy konkrétan hány emberhez jutnak el a kormánypárti kiadványok, rádióadók, tévécsatornák, illetve portálok.
Ez annak fényében nem meglepő, hogy kevés nyilvános adat áll rendelkezésre. A G7 portál még április végén írt arról saját becslései alapján, hogy a teljes hazai médiafogyasztás több mint harmada a Fideszhez közeli médiavállalkozók ellenőrizte felületeken történik. Ha csak a közügyekkel is foglalkozó médiát vesszük, akkor még nagyobb számot, a médiafogyasztás több mint felét kapjuk meg. A nyomtatott sajtóban – a G7 számításai alapján - a havi átlagos példányszám csaknem harmadát a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló Mediaworks adja el, de a második helyen is Fideszhez köthető kiadó áll. A korábban Russmedia néven ismert céget Heinrich Pecina, a Népszabadságot bezárató osztrák stróman vette át, a cég új neve Inform Média. A két cég a napilapokban igen erős, ahogy az Andy Vajna kezében lévő, ötödik helyen álló Lapcom is.
A Fideszhez köthető vállalkozók tulajdonában álló honlapok illetve a közmédia oldalai összességében csak a teljes magyar internetes forgalom 19 százalékát tették ki áprilisban. A szám azonban csalóka: ha lehagyjuk azokat a portálokat, amelyek nem foglalkoznak politikával, már a teljes forgalom 41 százalékát adják a kormánypárti weblapok. A tévécsatornák esetében is igaz, hogy a többségük csak szórakoztató tartalmat sugároz, és a közéletet és a politikát érintő kérdésekkel nem foglalkozik, az ilyen profilú adók ráadásul nem népszerűek. A vajnásított TV2 még mindig lemarad az RTL Magyarország mögött. Közélettel az újra Fidesz-fennhatóság alá tartozó Hír Tv, az ATV és az alig kimutatható Echo Tv foglalkozik. Ha csak ezeket a tévéket vizsgáljuk, a nézettség fele a Fidesz-közeli cégeké. A rádiós piacnál a G7 még érdekesebb számokat közölt: a hallgatottság alapján 73 százalék a kormánypárthoz köthető vállalkozók vagy a közmédia adóit hallgatja.
Polyák Gábor szerint a hangos, összehangoltan működő, kérdőjelek nélkül a Fideszt kiszolgáló gépezetnél nem is az a legérdekesebb hány embert érnek el, hanem az, hogy kimondhatjuk: a közönség minden célcsoportját elérik.
– A zenerádiókon keresztül a fiatalabbakat, a Magyar Időkben a hardcore politikafogyasztókat, a TV2 Tényekben, pedig a legkevésbé politikailag határozott állásponttal rendelkezőket érik el – ugyanerre jók a megyei lapok és az Origo is – hangsúlyozta a szakértő.