Lengyelország;bírósági törvény;7-es cikkely;Andrzej Duda;

Illusztráció

- Meglepőt lépett a lengyel alkotmánybíróság

Felfüggesztette a bíróságok átszervezéséről szóló, az Európai Bizottság és Európai Parlament által is bírált, július 2-án mégis életbe léptetett törvényt.

A varsói taláros testület az Európai Bírósághoz (Európai Unió Bírósága - EUB) fordult , azt kérve, hogy az Unió legfelsőbb igazságszolgáltatási szerve vizsgálja meg, hogy a lengyel jogszabály összhangban van-e az uniós joggal. A luxembourgi bíróság válaszáig a törvény alkalmazását fel kell függesztenie Lengyelországnak.

Ezzel a lépésével a lengyel alkotmánybíróság is aktív szereplője lett annak a jogvitának, amely 2015 óta zajlik Lengyelországban a kormányzó szélsőjobboldal és az ellenzék között, valamint a varsói kormány és az Európai Unió között. Az eset különlegessége abban rejlik, hogy a Jarosław Kaczynski nevével fémjelzett kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) által kezdeményezett igazságügyi reform 2015 decemberében a törvényhozás legfontosabb kontrollszerve, az alkotmánybíróság átalakításával indult, mintegy másolva a 2010-ben hatalomra került Orbán-kormány lépéseit.

A 15 tagú lengyel alkotmánybíróság csak legalább 13 tag jelenlétében hozhat kizárólag kétharmados döntést, ami azt jelenti, hogy a kormányzat azt szeretné, ha minél inkább döntésképtelen lenne a testület és minél kevésbé tudna keresztbe tenni a politikai hatalomnak. Emellett Andrzej Duda államfő nem volt hajlandó kinevezni az előző parlament által választott 5 alkotmánybírót, alkotmányellenesnek minősítette megválasztásukat, helyüket nyilván az új hatalom be is töltötte saját embereivel. Ez az új, hatalom közeli testület ment szembe az igazságügyi törvények kérdésében az Európai Unióval dacoló, az uniós „atombombának” is nevezett 7. cikkely szerinti eljárást is vállaló varsói hatalommal. 

Az Európai Bíróság véleménye tulajdonképpen előre borítékolható, hiszen nem először kell véleményt mondania a lengyel igazságügyi törvénymódosítások kapcsán. Júliusban az ír Legfelsőbb bíróság kérte ki az EUB véleményét, amikor döntenie kellett egy varsói kiadatási kérelemről egy kábítószer kereskedelemmel gyanúsított lengyel férfi ügyében. Akkor a luxembourgi bíróság példátlan és precedens értékű döntést hozott. Arra a következtetésre jutott, hogy a kormány befolyása kiterjed az igazságszolgáltatásra is, ami kétségessé teszi a lengyel bíróságok ítélkezésének függetlenségét. Ezért hasonló esetekben a bíráknak minden EU-tagállamban mérlegelniük kell a varsói PiS-kormány és az Európai Bizottság közötti vitát a lengyel jogállamiság ügyében, meg kell vizsgálniuk, hogy a gyanúsítottnak van-e esélye tisztességes eljáráshoz.

Szavazati jogával játszik VarsóDecemberben az Európai Bizottság elindította az úgynevezett 7. cikk szerinti eljárást Lengyelország ellen az igazságszolgáltatási rendszerben eszközölt módosítások miatt, amelynek eredményeképpen a Lengyelország elveszítheti szavazati jogát az uniós döntéshozatalban. A Bizottság két éves vizsgálódás és a lengyel kormánnyal folytatott egyeztetések sora után arra a következtetésre jutott, hogy az új szabályozás aláássa a lengyel igazságszolgáltatás függetlenségét és ellentmond az európai uniós szerződésnek, Lengyelországban egyértelműen fennáll a jogállamiság súlyos megsértésének kockázata. Két éven belül tizenhárom olyan törvényt fogadtak el a lengyel hatóságok, amelyek veszélyeztetik a bíróságok függetlenségét és a hatalmi ágak szétválasztásának elvét.

A pénteki tárgyaláson átbeszélték, hogy ehhez milyen lépésekre van szükség. A feszültség egy amerikai lelkész fogvatartása miatt alakult ki, Washington már szankciókat is bevezetett.