Tarlós István;3-as metró;

- Tarlós: A felújított metrókba nem fér be a klíma

A 3-as metró felújított, orosz kocsijaiban a levegő bőven 30 fok felett van, a ventilátorok csak keverik a forró levegőt. A teljes felújítás után állítólag kevesebb hőt termelnek majd, és az alagútba is több friss levegő jut.

„A BKV nagy teljesítményű ventilátorokban gondolkozik” – jelentette ki Tarlós István főpolgármester a pénteki Budapestinfón arra a kérdésünkre, hogy miként oldanák meg a légkondicionálást a 3-as metró vagonjaiban. A nyári melegben az orosz Metrovagonmas által felújított, klíma nélküli kocsik utastere hamar átforrósodik, és szinte szaunává alakul át: a napokban az RTL stábja a klíma nélküli metróban a levegőben 33 fokot, a padlón pedig 40 fokot mért, szemben a klimatizált villamosokkal, ahol kellemes, 24-25 fok van.

Tarlós István kérdésünkre úgy fogalmazott: már többször is elmondták, a felújított orosz metrókocsik tetőrészébe nem fér be a klímaberendezés. A főpolgármester ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a főváros felújítás helyett inkább új metrókocsikat vásárolt volna. Mint azt korábban megírtuk, csak az Orbán-kormány nyomására döntött Budapest a renoválás mellett.

A felújított kocsikkal egyébként számos probléma akadt, átadás után például sorra lerobbantak, ráadásul egy Moszkvában készült fotó tanulsága szerint elképzelhető, hogy az oroszok valójában nem felújított szerelvényeket adták vissza, hanem kicserélték azokat készleten lévő darabokra.

Az évtizedekkel ezelőtti metrótípus kialakítása azonban olyan, hogy szerkezetileg nem lehet klímaberendezést beszerelni. Helyette belső ventilátorokat alkalmaztak, ám az csak az alagút felforrósodott levegőjét keveri az utastérben.

A szerelvények egy olyan felújításra váró sínpályán futnak, ahol csak úgy lehet lefékezni, hogy közben további, komoly mennyiségű hőt termelnek. Változás ennek megfelelően majd akkor várható, amikor már a teljes alagutat felújították, a metrók fékberendezése kevesebb hőt termel, illetve a teljes alagút is rendelkezik a Tarlós István által most utalásszerűen említett ventilátoros légcserélő berendezésekkel. Ez azonban még az optimista várakozások szerint is éveket vehet igénybe, a teljes metró felújítását ugyanis 2020-ra ígérik. 

Tarlós István a 3-as metró renoválásával kapcsolatban azt mondta: az Európai Unió 557 millió euróban, azaz 180 milliárd forintban határozta meg a felújítás teljes elszámolható költségét. A főpolgármester a kormánynak azt fogja javasolni, hogy az 85 százalékban az unió támogassa metrófelújítást- ez 149 milliárd forintot jelent - a fennmaradó összeget pedig a kormány és Budapest állja.

Tarlós István a lapunknak tett szerdai nyilatkozatáról – miszerint már 70 éves, emiatt „valószínűleg nem indul” a 2019-es önkormányzati választáson – nem kívánt bővebben beszélni. A főpolgármester mindössze megismételte: van még hátra egy beszélgetése Orbán Viktor miniszterelnökkel és csak utána fog véglegesen dönteni.

Schlecht Csabát visszahívták a Lánchíd Rádió Kft. ügyvezetői posztjáról, a Heti Válasz ügyvezetői tisztségét pedig Kovács Ildikó tölti be.